A Counterpoint Research legfrissebb adatai szerint 2024 első negyedévében (tehát a január elejétől március végéig tartó időszakban) a Huawei lényegesen több hajlítható kijelzős készüléket adott el, mint a Samsung: a vizsgált időszakban a kínai gyártó részesedése 35% volt, őket követte a Samsung 25%-kal, majd a Honor és a Motorola 12 valamint 11%-os részesedéssel.
A piacelemző szerint a hajlítható telefonok összességében is jó negyedévet zártak, hiszen 2024 elején 49%-kal több ilyen telefon talált gazdára, mint egy évvel korábban. Ez önmagában kevésbé meglepő, hiszen a prémium kategóriás telefonok részesedése összességében is évek óta egyre növekszik, az viszont annál inkább, hogy a hajlíthatók szegmensén belül hogyan alakultak az eladások a különböző típusok között: míg az elmúlt években az a trend volt megfigyelhető, hogy a normál telefonná szétnyitható, úgynevezett kagylótelefonok - elsősorban a kedvező áruknak köszönhetően - egyre nagyobb részesedést hasítanak ki a hajlíthatók piacából, 2024 első negyedévében a jóval drágább, táblagéppé szétnyitható modellek taroltak - az ilyen telefonok az eladott készülékek 55%-át tették ki.
Ez minden bizonnyal összefügg azzal, hogy a kínai piac ezen a területen is egyre nagyobb súllyal esik latba: a Counterpoint Research tavalyi adatai szerint 2023 második negyedévében már több, mint a hajlítható telefonok harmadát Kínában értékesítették, márpedig az ázsiai országban a táblagéppé szétnyitható készülékek ma már jóval népszerűbbek, mint a kagylótelefonok. Az ország kiemelkedő eladási adatai annak tükrében persze nem meglepőek, hogy számos kínai gyártó eleve csak a hazai piacra termel, 2023-ban például hét olyan hajlítható telefont mutattak be, amit csak Kínában lehetett kapni, miközben a nemzetközi forgalomban 11 új hajlítható készülék jelent meg.
Előbbi kategóriába tartozik a tavaly szeptemberben bemutatott Huawei Mate X5 is, amely a Huawei hagyományos csúcsmodelljeihez, a Mate 60 Próhoz és a Pura 70-hez hasonlóan már 5G-s adatkapcsolattal is rendelkezik (a Huawei telefonjaiban az amerikai kereskedelmi embargó miatt éveken keresztül nem volt 5G-s chip), ez pedig elég is volt ahhoz, hogy a Kínában a hajlítható kijelzős telefonok piacán már eddig is piacvezetőnek számító gyártó jelentősen megerősítse a pozícióját, 257%-os növekedést elkönyvelve az előző év azonos időszakához képest. A Counterpoint Research adatai szerint a Mate X5 az elmúlt három negyedévben kirobbanthatatlan volt az első helyről, ami a hajlítható telefonok Kínán belüli eladásait illeti, a Huaweinek pedig ezekre az eredményekre is sikerült még egy kicsit ráerősítenie a február végén bemutatott Pocket 2 kagylótelefonnal, ami szintén igen jól rajtolt.
A friss eredményeknek nem a Huawei az egyetlen győztese: a cégtől 2020-ban különvált Honor szintén látványos növekedést könyvelhetett el azzal, hogy egy év alatt 3-ról 12%-ra tudták növelni a részesedésüket a hajlíthatók piacán. Bár ahogy arról korábban beszámoltunk, a Honor a kínai piacon mára az egyik vezető gyártónak számít, a hajlítható kijelzős telefonok szegmensében pedig a tavalyi harmadik negyedévben egészen a harmadik helyig sikerült kapaszkodniuk Kínában, a Counterpoint Research elemzése szerint a növekedés motorja nem kizárólag ez volt; a kiugró eredményekhez nagyban hozzájárult az is, hogy Nyugat-Európában a tavaly bemutatott Magic V2 volt a legnépszerűbb hajlítható telefon a vizsgált időszakban. A Hononak ráadásul attól sem kell tartania, hogy kifogynak a munícióból, hiszen a legfrissebb hírek szerint a júniusban érkező V Flipet, ami a gyártó első kagylótelefon-típusú hajlítható készüléke lesz, hamarosan az európai piacra is behozzák.
Nem panaszkodhat a Motorola sem, akik a Counterpoint Research adatai szerint 1143%-kal több hajlítható készüléket adtak el, mint 2023 első negyedévében. Ez a piacelemző szerint nagyrészt a tavaly júniusban bemutatott Razr 40-nek köszönhető, ami Európában és különösen Észak-Amerikában hatalmas népszerűségnek örvend.
Bár az első negyedéves eredmények kétségkívül nem túl imponálóak a Samsungra nézve, a koreai gyártónak azért továbbra sem kell nagyon aggódnia, hiszen a Statista adatai szerint a Samsung 2023 egészét nézve több mint 66%-os részesedéssel rendelkezett a hajlíthatók piacán, a tavaly július közepén bemutatott Z Fold 5 és Z Flip 5 szériából pedig mintegy 10%-kal többet értékesítettek, mint a 2022-es sorozatból. Az idén júliusban érkező új Z-széria minden bizonnyal ismét komoly lökést ad majd a Samsung eladásainak, különösen, hogy a hírek szerint a Z Fold 6 egy komolyabb ráncfelvarráson megy keresztül annak érdekében, hogy felvegye a versenyt a konkurenciával, emellett - egyelőre csak pletykaszinten - arról is lehet hallani, hogy a készüléknek érkezik egy olcsóbb verziója is, ami árban is alálicitálhat a hasonló készülékeknek.
(Borítókép: Costfoto/NurPhoto via Getty Images)