A megszokott közlekedési lámpák jelzése elavulttá, illetve szükségtelenné vált a tervező stúdió szerint, akik a hagyományos színkombinációt ugyan megtartották, de egyébként újratervezték a jelzések formáját, amely egy kijelzővel működik a három különálló (piros-sárga-zöld) lámpa helyett. A LED-es felület két olyan célt is szolgál, amelyet a tervezők szerint a jelenlegi eszközök kevésbé hatékonyan tudnak megvalósítani: egyrészt sokkal feltűnőbb a fényük, így jobban lehet őket érzékelni a nagyvárosok zsúfoltságában is, másrészt egyszerű kialakítással is több információt tud megjeleníteni egyszerre, mint a jelenlegi lámpák.
Az Art. Lebedev Studio által, két orosz város vezetőségének kérésére készített forgalmi eszközök folyamatosan változtatják a jelzett információkat, de közben végig jól látható és egyértelmű módon jelenítik meg a legfontosabb tudnivalókat, a stop jelzés természetesen piros maradt, a szabad jelzés pedig zöld, de előbbit egy nagy X megjelenése is hangsúlyozza, míg a zöld esetében nyilak is mutatják, hogy éppen melyik irányba lehet zavartalanul haladni. Így egy kijelzőn lehet azt is megmutatni, ha egy irányba szabad, másikba pedig tilos kanyarodni.
A LED-es felület legnagyobb újdonsága a visszaszámláló, amely világossá teszi, hogy mennyi ideje van a közlekedőknek az áthaladásra, illetve mennyit kell még várakozni, mielőtt zöldre vált a lámpa.
Az eszközök 5G modullal és WiFi kapcsolattal is felszerelhetőek, valamint különféle szenzorokkal, amelyek a páratartalmat, a levegőminőséget vagy a hőmérsékletet mérik, így egy egységbe integrálható több olyan funkció is, amelyek eddig külön-külön berendezések installálását igényelték. A stúdió elmondása szerint a LED-es felületek már a közeljövőben megjelenhetnek a városokban, ezek közül a tradicionálisabbra jobban hasonlító vertikális modellek már akár most azonnal leválthatják a jelenlegi lámpákat, a négyzet alakúak pedig néhány éven belül követhetik elődeiket. Ez utóbbi forma lehetővé teszi majd, hogy a berendezés egyszerre lámpaként és közlekedési tábláként is használható legyen.
(Fotó, Videó: Art. Lebedev Studio)
További cikkek a témában:
Túl rövid a sárga jelzés? Lehet, hogy már nem sokáig
Mats Järlström Svédországban született, de Amerikában élő mérnök lesz a hőse mindenkinek, akire már pirosodott rá sárga jelzés, és szereti a matekképleteket is. Ha ezentúl ugyanis kényelmesen be lehet fordulni egy sárga közben, azt majd neki és a képletének kell megköszönni.
Az autók már elkezdtek beszélgetni egymással és a közlekedési lámpákkal
Hol tart ma a car-to-X kommunikáció? És mi az? És milyen lehetőségek rejlenek a dologban?
Miért megy át a teve az úton? Mert zöldre váltott a teve-lámpa
Kínában akkora problémát okoztak az úton áthaladó tevekaravánok, hogy külön közlekedési lámpákat szereltek fel a kedvükért.