Ernest Shackleton 1914-ben kezdődő antarktiszi expedíciója jelentette a legnagyobb kudarcot és egyben a legnagyobb győzelmet a felfedező életében és a Déli-sark feltérképezésének történetében is: az expedíció során ugyanis a 28 fős csapat hajója, az Endurance a jég martalékává vált, így rendkívül viszontagságos utat kellett bejárniuk, először csónakokkal az egyik legviharosabb részén a Wedell-tengernek, majd Shackletonnak és két társának gyalogosan is a Déli-Georgia-szigeteken, ahová egy mentőcsónakban eveztek át segítség után kutatva. A tortúra végén azonban a legénység összes tagját sikerült élve kimenekíteni az Elefánt-szigetekről, így végül sikernek lehetett elkönyvelni a balszerencsés esetet.
Az expedíció híressé vált hajója, az Endurance, miután összeroppantották a köréje fagyó jégtorlaszok, a Wedell-tenger fenekére süllyedt, ahol, a hely sajátos jellemzői, például a fából készült szerkezetet károsító mikroorganizmusok hiánya és a nagy hideg miatt valószínűsíthető volt, hogy nagyjából felismerhető állapotban maradt fenn több mint egy évszázados eltűnése után is. A felkutatására indított programok első alkalommal eredménytelenül zárultak, mivel a kutatóhajó nehezen boldogult a barátságtalan időjárási körülmények között, de a második expedíció, az idén februárban kezdődő Endurace22
végül sikerrel járt és rátalált Shackleton hajójának roncsaira.
Endurance is Found pic.twitter.com/e8VxYhmUCb
— Endurance22 (@Endurance_22) March 9, 2022
Az Agulhas II kutatóhajón utazó csapat, Mensun Bound vezetésével, a mai napon jelentette be, hogy 3008 méter mélységben megtalálták a hajót, körülbelül hat és fél kilométerre délre attól a ponttól, amelyet az Endurance egykori kapitánya, Frank Worsley feljegyzett a hajó elsüllyedésének idején, 1915. november 21-én.
A kutatás vezetőjének elmondása és a képek tanúsága szerint a hajó valóban épségben maradt, "érintetlen és kiváló állapotban van", még az Endurance feliratot is lehet látni a hajófarkorlát alatti részen.
"Ez a Déli-sark történelmének mérföldköve. De nem csak a múltról szól, Shackleton és az Endurance történetét újabb közönség és új generáció számára hozzuk el, akik a sarki régiók és a bolygó alapvető megóvásáért felelnek majd."
- írta Bound.
A roncsokat, ahogy korábbi cikkünkben is említettük, a Saab által fejlesztett Sabertooth járművekkel kutatták fel, amelyek kamerákkal és szonárokkal térképezték fel a tengert, de a kutatás során nem csak a víz alatt végeztek vizsgálatokat és nem csak a legendás hajót keresték, hanem a felszínen is folytattak tudományos adatgyűjtést és méréseket a helyi időjárással, a jégréteg jellemzőivel kapcsolatban, amelyek a későbbiekben a klímaváltozás Antarktisz környékére gyakorolt hatásának felmérésében is segíthet.
Az Endurance-t, mivel védett történelmi emlékműnek számít, érintetlenül kell hagynia a kutatóknak, csak felvételeket készíthetnek róla, amelyek az expedíciót szervező Falklands Maritime Heritage Trust tulajdonát képezik. A hajó utáni kutatásról több, az Agulhas II-n utazó filmes stáb mellett a National Geographic készített filmet, amelyet ősszel mutatnak be a csatornán.
(Fotó: The Falklands Maritime Heritage Trust / National Geographic)