A Scottish Renewables nevű szervezet által kiadott jelentés szerint az ország már 2018-ban is jórészt a zöld energiára támaszkodott, az ország energiaigényének 76%-át nyerték megújulókból, idén pedig várhatóan elérik a 100%-ot. Ettől jelenleg egyetlen gázerőmű választja el őket, hiszen az ország utolsó szénerőművét már 2016-ban bezárták.
Skócia a megújulók között elsősorban szélenergiára támaszkodik, ebből a World Wildlife Fund szerint 2019-ben annyit állítottak elő, ami nem csak az ország összes háztartásának energiaigényét fedezte, de Észak-Anglia egy részét is el tudták látni belőle. Az ország legnagyobb ilyen erőműve jelenleg a Skócia partjaitól 13 kilométerre található Beatrice Offshore Wind Farm, ami 450 ezer háztartást képes ellátni árammal, de már tervbe van véve az ennél is nagyobb Seagreen Wind Energy Farm, ami elkészülte után egymillió háztartás energiaigényét fogja fedezni.
Skócia amúgy nem csak a megújuló energia előállításában mutat példát a többi országnak, de már 2045-re karbonsemlegessé tennék az országot, amivel öt évvel megelőznék a Nagy-Britannia által hivatalosan kitűzött célt. Fontos hozzátenni, hogy ez "net zero" vagyis nettó szénkibocsátásra vonatkozik, vagyis az ország továbbra is bocsátana ki szén-dioxidot, amit fák telepítésével és adott esetben a szén-dioxidot elnyelő gépekkel ellensúlyoznának. A teljes karbonsemlegességhez persze nem lesz elég az energiaipart ráncba szedni, a közlekedés, a mezőgazdaság és a fűtés területén is komoly átalakulásra lesz szükség.
Skócia emellett abban is kivételes, hogy nem élnek a szén-dioxid ellentételezési rendszerrel, ami lehetővé teszi az alacsonyabb kibocsátású országoknak, hogy a kvótájukat eladják a nagyobb szénlábnyommal rendelkező országoknak.
Természetesen nem Skócia az egyetlen ország, ami jó úton halad, a Wikipedia adatbázisa szerint Costa Rica, Izland, Norvégia, Uruguay és némileg meglepő módon Tadzsikisztán is szinte teljes egészében megújulókból fedezi az energiaszükségletét.
Ez viszont sajnos önmagában édeskevés. A világ három legnagyobb kibocsátója közül Oroszország mindeddig nem fogalmazott meg világos klímacélokat, az Egyesült Államok hivatalosan bejelentette, hogy kilépnek a párizsi klímaegyezményből (habár ezt legkorábban csak november 4-én tehetik meg), Kína kibocsátási mutatói pedig a párizsi klímaegyezményben tett vállalásaik szerint 2030-ig csak emelkedni fognak. Bár az újabb előrejelzések szerint a tetőpont már 2021 és 2025 között eljöhet, ez legfeljebb csak szépségtapasznak jó, hiszen a Climate Action Tracker szerint az eredeti vállalásaik messze nem voltak elegendőek ahhoz, hogy teljesítsék a kitűzött klímacélt, vagyis hogy a felmelegedést 2 Celsius-fok alatt tartsák.
(Forrás: Gizmodo, Fotó: Getty, Ian Dick/Flickr, Statkraft/Flickr)


Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR