A TechCrunch cikke szerint nem erre számítottak a cégnél: korábban úgy látták, hogy az első negyedévben két és félmillióval több előfizetőjük lesz, ami ugyan kevesebb, mint a tavaly ilyenkori négymilliós növekedés, de mégiscsak növekedés. Ezzel szemben 221,8 millióról 221,6 millióra csökkent a platform használatáért fizetők száma.
Azt ugyanakkor kiemelték, hogy számításaik szerint még százmillió háztartásban jelen vannak,
de azok megosztott fiókkal nézik a filmeket, sorozatokat. Szintén árnyalja a képet, hogy az oroszországi kivonulásukkal hétszázezerrel csökkent a teljes előfizetői bázisuk száma - vagyis félmilliós pluszban lennének, ha erre nem került volna sor. A cikk szerint a platformnál a Közép-európai lassulásukat is a háborúnak tudják be, bár ebben talán az HBO Max regionális indulása is szerepet játszhatott. Mindenesetre az nem tűnik kérdésesnek, hogy a Netflix egyre agresszívebben fog fellépni a jelszavak megosztása ellen - erről már korábban írtuk a Rakétán. Reed Hastings vezérigazgató pedig most már azt sem zárja ki, hogy bevezessék a reklámokat a platformon, bizonyos, olcsóbb előfizetések esetében.
Magyarázatok ide vagy oda, a cég részvényei az amerikai tőzsdék nyitásakor huszonöt százalék körüli mínuszban lesznek, vagyis a rossz hírek dollártízmilliárdokat vonnak le a Netflix vélt értékéből. Februárban a Metával, a Facebook anyavállalatával történt szinte pontosan ugyanez: a stagnáló számokat akkor szintén ekkora mínusszal jutalmazták a befektetők. A streaming platformok esetében elemzők arra számítanak, hogy a teljes szektor 2028-ra megkétésfélszerezi az éves árbevételét 2020-hoz képest, vagyis évente körülbelül tizenkét százalékot fog nőni. Ezzel együtt tanulságos lehet a streaming piacra nemrég belépő CNN története: a világ egyik legismertebb hírtelevíziója mindössze napi néhányezer előfizetőt tud toborozni. A hollywoodi nagyágyúkkal és hatalmas ambíciókkal indult Quibi már másfél éve, kevesebb mint egy év után bedőlt. A következő időszakban kiderül, hogy az Amazon, az Apple, az HBO, a Netflix és a Disney platformjai közül melyek tudják kiharcolni, hogy havonta néhányezer forintot fizessünk értük, ahogyan az is, hogy a kisebb streaming szolgáltatók életképesek-e.
(Borítókép: Unsplash)