A Space Port Japan nevű nonprofit szervezet viszont most a Dentsu kommunikációs ügynökséggel, a Canaria dizájncéggel és a Noiz Architects építészirodával összefogva igazán nagyot álmodott, és megalkották a Spaceport City nevű projektet, ami azt vázolja fel, hogyan nézhetne ki egy vérbeli űrkikötő. A Tokiói-öbölben, egy mesterséges szigeten álló futurisztikus épület nem csak megjelenésében extravagáns, de felszereltségében is páratlan lenne, így azoknak is megérné kilátogatni a városból, akinek nincs még jegyük egy föld körüli járatra: a teljes egészében napelemekkel fedett, parkokkal és termőföldekkel tarkított épületben boltok, éttermek, múzeum, akvárium, diszkó és egy 4D IMAX mozi várná a látogatókat, akik a két toronyból gyönyörködhetnének a fel- és leszálló gépek látványán.
Elsőre meglepő lehet, hogy rakétákat még csak az űrkikötő környékén sem látni, aminek nagyon prózai oka van: a Spaceport Cityt kifejezetten a Virgin Galactic által is képviselt, űrrepülőkkel végrehajtott űrturizmushoz tervezték, amelynél az utasokat nem rakétákkal, hanem hordozó repülőkkel juttatják el a világűr peremére. Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, a Virgin Galactic SpaceShip Two űrrepülője nagyjából nyolcvan kilométeres magasságig emelkedik majd, ahol az utasok néhány percre a teljes súlytalanság élményét is átélhetik, az egész út pedig nagyjából két-három óráig fog tartani. Bár Richard Branson tervei szerint a menetrend szerinti űrturizmus 2023-ban indulhat meg, a Virgin Galactic járataira már eddig is több mint hatszázan váltották meg a jegyüket, ami fejenként 250 ezer dollárba, azaz körülbelül 78 millió forintba kerül.
A Space Port Japan célja ugyanakkor jóval összetettebb, mint hogy belendítse az űrturizmust. A nonprofit szervezet szándéka, hogy közelebb hozza az emberekhez az űrutazást, összefogja a szektorban érdekelt cégeket, és üzleti lehetőségeket teremtsen az űriparban. Erre minden okuk megvan, hiszen az űripar már 2016-ban is egy 344 milliárd dolláros iparág volt, a Space Port Japan szerint pedig a következő harminc évben akár 2-3-szor ekkorára is nőhet. Ezzel együtt a hétköznapi ember is jóval többet fog találkozni az űrutazással, ami akár vissza is üthet, hiszen - ahogy azt Hideteka Aoki, a Space Port Japan igazgatója mondta - a világban több helyen is heves ellenállásba ütközött az űrkikötők létesítése a lakosság részéről. Aoki szerint bár a Spaceport Cityhez hasonló vízi megvalósulása akár még évtizedekbe is telhet, éppen emiatt érdekes már most közelebb hozni az emberekhez az efféle terveket.
A CNN felidézi, hogy nem ez az első ötlet űrrepülőtérre, hiszen az új-mexikói Spaceport America már 2014 óta szolgálja ki a Virgin Galactic és a UP Aerospace gépeit, és hasonló űrrepülőterek építésébe kezdtek már Houstonban és Coloradóban is - igaz, ezek grandiózussága meg sem közelíti azt, amit a Space Port Japan megálmodott.
(Fotó: Noiz Architects)