Mintegy száz hideg barna törpe kering a Nap körül

2020 / 08 / 22 / Perei Dóra
Mintegy száz hideg barna törpe kering a Nap körül
A Backyard Worlds amatőr csillagászainak projektje során derült fény a páratlan felfedezésre.

A szakértők a hawaii W. M. Keck Obszervatóriummal tanulmányozták a Backyard Worlds projekt kapcsán felfedezett barna törpe égitesteket – olvasható a Phys.orgon. A barna törpék a bolygóknál nagyobb, a csillagoknál kisebb objektumok, és bár kialakulások hasonlít a bolygókéhoz, előbbiek belsejében nem történik magfúzió. Az újonnan megismert barna törpék között több, rendkívül hideg fajta is található, amelyeken akár még vízfelhők is kialakulhatnak.

A kutatók szerint a Naphoz közeli égitestek elemzése kulcsfontosságú az univerzumban elfoglalt helyük megértésének szempontjából. A szakértők azonban úgy tűnik hiába igyekeznek minél jobban feltérképezni a Naprendszer környezetét, az még napjainkban is tartogat felfedezésre váró dolgokat. Aaron Meisner, az amerikai Nemzeti Tudományos Alapítvány munkatársa szerint a most azonosított hideg objektumok vizsgálata hozzájárulhat annak megismeréséhez, hogy miként fejlődnek a Naprendszeren kívüli bolygók, valamint azok légköre. A barna törpék felfedezése emellett a csillagközi térben keringő magányos égitestek feltárásában is segíthet.

A csapat a W. M. Keck Obszervatórium NIRES nevű infravörös műszerével mérte fel az objektumok hőmérsékletét, többek között a Spitzer űrtávcsővel. A hasonló vizsgálatok nem egyszerűek, hiszen - magfúzió nélkül - a barna törpék nem bocsátanak ki fényt, csupán infravörös sugárzást.

Emellett, minél kisebb, annál hidegebb is egy adott törpe, így az infravörös sugárzásuk is gyengébb.

A Backyard Worlds világszerte mintegy százezer amatőr csillagászt számol: az önkéntesek a teleszkópok adatai között keresik a csillagok, barna törpék és a bolygók jeleit. A projektnek köszönhetően eddig több mint ezerötszáz csillagot és barna törpét fedeztek fel a Naprendszer közelében. Az amatőrök munkáját a hivatásosok is elismerik, húsz tagjuk önkéntes társzerzőként szerepel majd az eredményeket ismertető tanulmányokban.

(Fotó: Wikimedia)