Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, hamarosan újabb magáncég próbálkozik meg azzal, hogy űreszközt juttasson el a Hold felszínére: az Intuitive Machines Odysseus leszállóegysége február 15-én indult el az égitest felé, és ha minden a tervek szerint alakul, akkor február 22-én, vagyis csütörtökön fog leszállni a Hold déli sarkától 300 kilométerre található Malapert-A kráter környékén. Ha a küldetés sikeres lesz, akkor az Apollo-17 óta az Odysseus lesz az első olyan amerikai űreszköz, amely épségben eléri a Hold felszínét, de talán ennél is fontosabb, hogy ez lehet az első olyan privát Hold-misszió, amely sikeres leszállást hajt végre az égitesten.
Az Intuitive Machines a sikeres start után néhány képet is megosztott a nyilvánossággal, amelyek közvetlenül azután készültek, hogy az űreszköz levált a Falcon-9 rakéta második fokozatáról. Bár a látványos fotókon első ránézésre minden bizonnyal leginkább a Föld, esetleg a távolodó gyorsítórakéta ragadja meg a néző figyelmét, ha jobban megnézzük a képeket, észrevehetünk egy furcsaságot is, ugyanis az Odysseus üzemanyagtankján jól kivehetően ott virít a leginkább a télikabátjairól és bakancsairól ismert Columbia sportszergyártó logója.
Elsőre azt is gondolhatnánk, hogy a Columbia egyszerűen reklámhordozóként használta a leszállóegységet, azonban ahogy az a Collect Space cikkéből kiderül, közel sem ez a helyzet: a sportszergyártó nagyon is fontos szerepet játszik a küldetés sikerében, ugyanis ők biztosították az üzemanyagtartály hővisszaverő szigetelését, amelynek egészen extrém körülményeket kell kibírnia a világűrben.
Ahogy azt Peter McGrath, az Intuitive Machines operatív igazgatója a lapnak elmondta, a Columbia a kabátjai hőszigeteléséhez egy olyan technológiát használ, amit eredetileg még az Apollo-programhoz fejlesztettek ki. Az 1960-as években, a DuPont Corporation által kifejlesztett, Kapton névre keresztelt poliimid fólia egészen szélsőséges hőmérsékleti körülményeknek is ellenáll, a Wikipedia szerint -269-től egészen +400 Celsius-fokig használható. Haskell Beckham, a Columbia Sportswear innovációért felelős alelnöke elmondta, hogy az anyag, amit a kabátjaiknál használnak, jelentős részben megegyezik azzal, amit az űriparban az űreszközök szigetelésére használnak, így tulajdonképpen a kabátjaik hőszigeteléséből fejlesztették ki azt az Omni-Heat Infinity névre keresztelt anyagot, ami az Odysseus üzemanyagtankját védi. A sportszergyártó alaposan ki is használta a az Odysseusra irányuló figyelmet, hiszen azóta már bejelentették, hogy az űriparban szerzett tapasztalataiknak köszönhetően a legújabb kabátjaikat minden eddiginél jobb hőszigeteléssel látták el, amelyhez az űreszköz borításához hasonlóan több rétegű szigetelést használtak.
Az Odysseus egy úgynevezett Nova-C típusú leszállóegység, amelyet a NASA felhívására fejlesztettek ki abból a célból, hogy a segítségével kisebb - legfeljebb 100 kilogrammos rakományokat - szállítsanak a Holdra. A leszállóegység fontos szerepet játszik az amerikai űrügynökség Artemis-programjában, ugyanis a NASA tervei szerint az emberes missziók megkezdése után a Commercial Lunar Payload Services program keretében privát cégekkel biztosítanák a küldetésekhez szükséges eszközök és utánpótlás szállítását az égitestre. A múlt hónapban ugyanennek a programnak a keretében már egy másik cég, az Astrobotic is megkísérelt eljuttatni egy leszállóegységet a Holdra, ám technikai meghibásodás miatt az a küldetés végül kudarcba fulladt.
(Fotó: Intuitive Machines)