Kecsmár Gergő miskolci egyetemista, a projekt egyik kutatója a Napi.hu-nak adott interjúban mesélt a részletekről, és arról, hogy a környezetbarát technológia új munkahelyeket is teremthet.
“A műanyag hulladékok újrahasznosításával kapcsolatos kutatásom során pirolízis segítségével állítok elő folyékony halmazállapotú motor hajtóanyagot, szakmai mentorommal, Dobó Zsolttal, a Miskolci Egyetem Energia-és Minőségügyi Intézet tudományos főmunkatársával kiegészülve.”
A pirolízis során a szerves anyagokat bontják le hő hozzáadásával, oxigénszegény zárt térben. A művelet három végterméke szilárd, folyékony és gáz halmazállapotú. A hőbontásos eljárást régóta alkalmazzák angolszász területeken. Kecsmárék azonban változtattak a bevett módszereken a hatékonyság növelésének érdekében. A kutató elmondta:
“A lényeg a reaktor felépítésében van. A témavezetőmmel beépítettünk a rendszerbe egy egyedi reflux elemet, ami jelentősen növeli a kapott termék benzintartalmát, amelyet aztán könnyen ki lehet nyerni. A hőbontás eredményeként kapott folyadék 70-80 százalékos benzintartalommal rendelkezik, ezenkívül gáz és szilárd halmazállapotú anyag is keletkezik."
"A szilárd terméket vegyipari alapanyagként lehetne alkalmazni, a keletkezett gáz fűtőértéke pedig rendkívül magas, a jelenlegi lakossági földgázhoz viszonyítva 40 százalékkal nagyobb. Ezt a gázt pedig el lehet égetni, amivel pl.: a pirolizáló rendszer energiaszükségletét lehet részben kielégíteni”
- tette hozzá Kecsmár.
Az előállított benzin kémiai összetételének elemzése és a füstgáz emissziós vizsgálata kimutatta, hogy már most megfelelnek az üzemanyagokra vonatkozó EU-s minőségi-követelményeknek, az olefintartalom kivételével, ezt pedig egy összetett kémiai eljárással fogják a jövőben optimalizálni.
A kísérletekben felhasznált négy műanyag alapanyag a háztartásokban használt műanyagok több mint 50 százalékát lefedi. A jövőben a kutatások során megvizsgálják majd, hogy a többi műanyagfajtát miként lehetne környezetkímélő módon átalakítani.
“Egyelőre a laboratóriumi szakasz végén járunk, a témavezetőm már megtervezte a kisüzemi rendszer szerkezetét, és hamarosan a megvalósítási szakaszba lépünk. A kisüzemi rendszer működése folyamatos lesz, tehát elvileg szünet nélkül tud majd műanyagból motorüzemanyagot gyártani” - mondta el Kecsmár.
(Forrás: Napi.hu Kép: Unsplash)