Az Alstom járműipari vállalat az Eversholt Rail, a legnagyobb brit vasútijármű-flotta tulajdonos és finanszírozó vállalattal közösen tavaly Breeze néven félig-meddig kísérleti jelleggel már elkezdett üzemeltetni egy egyedi gyártású üzemanyagcellás, hidrogénüzemű vonatot. A tapasztalatok kedvezőek lehetnek, mert a két nagyvállalat most (a glasgow-i klímakonferencia körüli általános érdeklődést kihasználva) megerősítette együttműködési tervét, szándéknyilatkozatot írtak alá az Egyesült Királyság legelső hidrogénüzemű vasúti flottájának szállítására vonatkozóan.
A két cég az együttműködés keretében megosztja egymással azokat a műszaki és kereskedelmi információkat, melyek szükségesek az Alstom számára a szerelvények tervezéséhez, gyártásához, üzembe helyezéséhez és a karbantartáshoz. A flottát kezdetben tíz, három kocsiból álló, hidrogénüzemű motorvonat alkotja majd, amelyeket az Alstom Nagy-Britanniában gyárt. A vonatok az Alstom Aventra elnevezésű műszaki platform legújabb változatára épülnek. A felek a végleges szerződéseket a tervek szerint 2022 elején írják alá.
Az Eversholt és az Alstom célja, hogy támogassa az Egyesült Királyság és Skócia kormányát a vasúti közlekedés teljes dekarbonizációjában. Az Egyesült Királyság 2040-re, Skócia pedig 2035-ig tervezi ezt elérni. Az Alstom volt a világon az első vállalat, amely hidrogénüzemű vasúti járművet gyártott, a ma is Németországban közlekedő Coradia iLint-et.
Az Alstom évtizedek óta gyárt vonatokat Nagy-Britannia vasúti szolgáltatói számára. Az egyszintes Aventra szerelvényt a vasúti fővonali szolgáltatók, a nagy kapacitású metrórendszerek és intercity járatok üzemeltetőinek igényeit figyelembe véve fejlesztette ki. Az Aventra, melyet úgy terveztek meg, hogy a modern vasúti közlekedés leggyorsabb, legokosabb és leggazdaságosabb platformja legyen, mind a kocsik hosszát, mind pedig azok belső elrendezését és formai kivitelét tekintve moduláris felépítésű. Az egységek könnyen adaptálhatók a különböző ügyféligényekhez, miközben alapvető előnyeik, a könnyű kocsiszekrény és az alacsony életciklus-költségek nem változnak.
A Breeze projekt során szerzett széles körű ismeretek, tapasztalatok és visszajelzések alapján mind az Alstom, mind az Eversholt Rail úgy gondolja, hogy az Egyesült Királyság vasúti szolgáltatói körében lesz piaci igény a hidrogéncellás Aventrákra is.