A NASA Holdra induló küldetéséhez kifejlesztett hatalmas Space Launch System a tesztelések utolsó szakaszában jár: a jelenleg zajló wet dress rehearsal az indítóálláson való végső ellenőrzést jelenti, amelynek során már az indításra készülnek fel a mérnökök. Ennek során nem csak a rakéta indítórendszerét vetik alapos vizsgálatok alá, hanem az üzemanyag betöltését és az indítást megelőző minden más létfontosságú műveletet begyakorolnak, hogy a hamarosan startoló misszió során minden megfelelően és biztonságosan működhessen.
A tesztek azonban lassan haladnak, többek között azért, mert több ízben is problémát detektáltak a rakéta tankolása közben. Az április 1-jén kezdődő vizsgálatok során először a kriogenikus folyékony oxigén hőmérsékletének szabályozásával, majd az üzemanyagtöltés szempontjából létfontosságú szelepek működésével is akadtak gondok, emiatt a visszaszámlálást több órával elhalasztották, később pedig a szelepek ellenőrzése miatt le is állították a tesztet.
Időközben sor került az Axiom Space történelmi missziójának indítására,
amelynek keretében a SpaceX Falcon-9 rakétájával az első, kizárólag civilekből álló (bár egy űrhajós múlttal rendelkező résztvevő is tagja a küldetésnek) legénységet szállították a Nemzetközi Űrállomásra. A Dragon kapszulát szállító rakéta az SLS indítóállásával szomszédos platformról startolt, így a programokat felcserélték és az eredetileg az Ax-1 küldetés előttre időzített tesztelést elhalasztották egy későbbi időpontra.
A próbát április 12-én indították újra, de a csütörtökre időzített tankolást a szeleppel kapcsolatos korábban észlelt problémák miatt csak részlegesen tervezték kivitelezni: a felső fokozatot nem vonták be a tesztekbe (kivéve a kábelek lehűtését, hogy a kriogenikus folyadékok fogadására alkalmas állapotát ellenőrizzék), csak az első fokozatot töltötték volna fel üzemanyaggal. A NASA tegnapi bejelentése szerint azonban, mikor a folyékony hidrogén először lassabb sebességű, majd gyorsabb töltését próbálták kivitelezni, az üzemanyag szivárgására lettek figyelmesek.
A rendellenes nyomást érzékelve a rendszer automatikusan leállította a folyamatot,
ezután a folyékony oxigén tankolását is megszakították (amivel szintén elakadtak a nap folyamán a kelleténél magasabb hőmérséklet érzékelése miatt), hogy szinkronban maradjon a két művelet.
Nem sokkal később kiderült, hogy az indítóállást a rakétával összekötő egyik kábel (tail service mast) hibája okozta a problémát, itt találták meg a szivárgás forrását. A tartályok jelenleg 49%-ra (folyékony oxigén), illetve 5%-ra (folyékony hidrogén) vannak feltöltve, és a NASA döntése szerint a műveleteket nem folytatják, sőt, a már betöltött üzemanyagot leeresztik a tartályokból.
Teams have confirmed they have satisfied the test objectives for the ICPS LH2 chilldown and after gathering additional data, will work to drain propellant from the rocket. They will inspect the TSMU umbilical connection, review data, and establish a go-forward plan.-JP
— NASA's Exploration Ground Systems (@NASAGroundSys) April 14, 2022
A teszt további sorsáról a kábel vizsgálata után döntenek, az ezzel kapcsolatos megbeszélés eredményeit a mai napon teszi közzé az űrügynökség. A teszt halasztása azt is jelenti, hogy az Artemis I misszió is a tervezettnél később indulhat, bár egészen pontos időpontot korábban sem adtak meg a küldetés kezdetére.
(Fotó: NASA)