A Robb Report beszámolója szerint a Ford mérnökei a Purdue Egyetemmel együttműködve alkottak meg egy olyan új, folyadékhűtéses kábelt, amely a mai technológiánál jóval nagyobb áramerősség átvitelét teszi lehetővé, ezzel akár negyedére csökkentve az elektromos autók töltési idejét.
Bár a töltési technológia az elmúlt években jelentősen fejlődött, ezen a területen az elektromos autók még mindig jócskán elmaradnak a benzines modellektől. A nemrég bemutatott Lucid Air 500 kilométeres hatótávot ígér 20 perc töltéssel, ami még mindig a sokszorosa annak, mint amennyi idő alatt egy belső égésű motoros autót megtankolhatunk, és persze ez az idő is csak akkor tartható, ha a kocsit egy megfelelő gyorstöltőoszlopon töltjük fel. Egy átlagos villanyautó akkumulátorának teljes feltöltése ennek következtében reálisan inkább órákban mérhető, hálózatról pedig akár fél napot is igénybe vehet.
A töltési teljesítmény növelésének egyik akadálya, hogy a töltőkábel bizonyos áramerősség felett túlmelegszik. A Tesla gyorstöltőkábelei például 520 amperes áramerősséget tudnak kezelni, más gyorstöltők pedig még ennyit sem. Az Issam Mudawar professzor vezetésével kifejlesztett új kábel viszont a különleges, folyadékhűtéses technológiának köszönhetően akár 2400 amperes áramerősséget is kibír, ami azt jelenti, hogy negyedére csökkenthetné az autók töltési idejét.
Ez persze egyelőre csak egy elméleti lehetőség, hiszen a villanyautók töltésének közel sem a limitált áramerősség az egyetlen akadálya. Egy Tesla-gyorstöltő például meg sem közelíti az 520 amperes határt, a töltőik jellemzően 32-48 amperrel üzemelnek, de még a leggyorsabb gyorstöltők is megállnak 200-300 amperes áramerősségnél. Ahhoz tehát, hogy a Ford által kifejlesztett töltőkábel nyújtotta előnyöket a gyakorlatban is ki tudják használni a tulajdonosok, először az autókban használt akkumulátoroknak kell elérniük azt a szintet, hogy ilyen áramerősség mellett is tölthetőek legyenek, majd ha ez megvan, akkor el lehet kezdeni a töltőhálózatot is felfejleszteni.
(Borítókép: Getty Images)