Néhány perc alatt feltölthetőek lennének az elektromos autók egy új fejlesztésű töltőkábellel

2021 / 11 / 14 / Bobák Áron
Néhány perc alatt feltölthetőek lennének az elektromos autók egy új fejlesztésű töltőkábellel
Hosszú még az út addig, hogy a villanyautókat is ugyanolyan gyorsan lehessen tölteni, mint egy benzines vagy dízelautót, a töltőkábel mindenesetre már megvan hozzá.

A Robb Report beszámolója szerint a Ford mérnökei a Purdue Egyetemmel együttműködve alkottak meg egy olyan új, folyadékhűtéses kábelt, amely a mai technológiánál jóval nagyobb áramerősség átvitelét teszi lehetővé, ezzel akár negyedére csökkentve az elektromos autók töltési idejét.

Bár a töltési technológia az elmúlt években jelentősen fejlődött, ezen a területen az elektromos autók még mindig jócskán elmaradnak a benzines modellektől. A nemrég bemutatott Lucid Air 500 kilométeres hatótávot ígér 20 perc töltéssel, ami még mindig a sokszorosa annak, mint amennyi idő alatt egy belső égésű motoros autót megtankolhatunk, és persze ez az idő is csak akkor tartható, ha a kocsit egy megfelelő gyorstöltőoszlopon töltjük fel. Egy átlagos villanyautó akkumulátorának teljes feltöltése ennek következtében reálisan inkább órákban mérhető, hálózatról pedig akár fél napot is igénybe vehet.

A töltési teljesítmény növelésének egyik akadálya, hogy a töltőkábel bizonyos áramerősség felett túlmelegszik. A Tesla gyorstöltőkábelei például 520 amperes áramerősséget tudnak kezelni, más gyorstöltők pedig még ennyit sem. Az Issam Mudawar professzor vezetésével kifejlesztett új kábel viszont a különleges, folyadékhűtéses technológiának köszönhetően akár 2400 amperes áramerősséget is kibír, ami azt jelenti, hogy negyedére csökkenthetné az autók töltési idejét.

Ez persze egyelőre csak egy elméleti lehetőség, hiszen a villanyautók töltésének közel sem a limitált áramerősség az egyetlen akadálya. Egy Tesla-gyorstöltő például meg sem közelíti az 520 amperes határt, a töltőik jellemzően 32-48 amperrel üzemelnek, de még a leggyorsabb gyorstöltők is megállnak 200-300 amperes áramerősségnél. Ahhoz tehát, hogy a Ford által kifejlesztett töltőkábel nyújtotta előnyöket a gyakorlatban is ki tudják használni a tulajdonosok, először az autókban használt akkumulátoroknak kell elérniük azt a szintet, hogy ilyen áramerősség mellett is tölthetőek legyenek, majd ha ez megvan, akkor el lehet kezdeni a töltőhálózatot is felfejleszteni.

(Borítókép: Getty Images)

További cikkek a témában:

Bemutatták a világ leggyorsabb villanyautó-töltőjét Az ABB Terra 360 elméletileg akár 15 perc alatt is fel tudja tölteni egy autó akkumulátorát - igaz, jelenleg nincs olyan modell a piacon, ami képes lenne teljesen kihasználni a teljesítményét.

Vezeték nélkül tölthető autót mutatott be a Hyundai A koreai cég elsőként a luxusautókat gyártó leányvállalata, a Genesis legújabb modelljében, a GV60-ban mutatja be a technológiát, ami fölöslegessé teszi az otthoni vezetékes töltést.

Legyártották az első, öt perc alatt tölthető akkumulátorokat A technológiát kifejlesztő StoreDot szerint négy év múlva már csak öt percig kell tölteni az elektromos autókat ahhoz, hogy megtegyenek 160 kilométert, de hosszú távon az új akkumulátor ennél is többet tudhat.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Gyors és olcsó: hatalmas, felfújható űrállomásokat bocsátanak fel két éven belül
Gyors és olcsó: hatalmas, felfújható űrállomásokat bocsátanak fel két éven belül
A Max Space stadion méretű, de olcsón és könnyen telepíthető űrállomásokat ígér. A 2026-ban fellőtt első modult követően pedig ilyenekben élhetnek az emberek majd a Holdon, és aztán a Marson is.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.