Nem lesz könnyű dolga a Perseverance-misszió irányítóinak, akiknek mostantól a marsi idő szerint kell élniük

2021 / 02 / 19 / Bobák Áron
Bár a küldetés legnehezebb részén már túl vannak, hiszen a NASA legújabb marsjárója hibátlanul landolt a Jezero-kráterben, a Perseverance-küldetés résztvevőinek a következő hónapokban egy merőben új kihívással kell szembenézniük: a bioritmusukat hozzá kell igazítaniuk a Mars forgási idejéhez.

A vörös bolygó nagyjából 24 óra és 37 perc alatt tesz meg egy teljes fordulatot a tengelye körül, ami ugyan nem tűnik jelentős különbségnek, de ahhoz éppen elég, hogy - ahogy a Mars 2020 küldetés egyik vezetője, Jennifer Trosper fogalmazott - a marsjáró irányítói úgy érezzék magukat, mintha folyamatos jat-lagjük lenne. Ahogy arról a Space.com beszámolt, a munkatársaknak csak ez első három marsi ciklusban, vagyis az első három hónapban kell a marsi idő szerint kelniük és feküdniük, ami normális esetben nem is okozna akkora problémát, viszont mivel jelenleg a NASA-nál is a legtöbben otthonról dolgoznak, nekik egyénileg kell majd megoldaniuk az alkalmazkodást.

Száznapos program

Az első száz nap eléggé mozgalmas lesz a Perseverance számára, igaz, ebből az első napokban leginkább csak annyit fogunk értékelni, hogy a marsjáró jó néhány fotót, és remélhetőleg egy videót is vissza fog küldeni a Földre. Az eszköznek az is bele fog telni legalább tíz napba, mire először elmozdul a helyéről, előtte ugyanis még ellenőriznie kell az alapvető funkcióit, a műszereket, ezt követően pedig meghatározza a Föld helyzetét a közvetlen kommunikációs kapcsolat létesítéséhez. Ha ezzel végzett, a rover frissíti a szoftverét, ugyanis a leszálláshoz használt szoftverről át kell állnia a Marson való működéshez szükséges szoftverre. A Perseverance ezután ellenőrzi a robotkart, amit a minták begyűjtéséhez fog használni, és csak ezután teszi meg az első lépéseit az új otthonának felszínén.

A fentebb felsoroltak a tervek szerint nagyjából tíz napot fognak igénybe venni, a következő egy-két hónap pedig azzal fog eltelni, hogy a NASA elvégezze az egyik legizgalmasabb kísérletet a bolygón: a Mars 2020 küldetés a marsjáró mellett egy helikoptert is vitt magával, amivel az amerikai űrügynökség azt szeretné demonstrálni, hogy a földinél jóval ritkásabb atmoszférával rendelkező Marson is lehetséges üzemeltetni egy ilyen eszközt. A Perseverance a kötelező körök után nekilát megkeresni az ideális helyet arra, hogy az Ingenuityvel elvégezhessék a tesztrepüléseket, ami hosszabb időt is igénybe vehet, hiszen a marsjáró naponta legfeljebb száz métert tud megtenni. A rövid, mindössze 90 másodperces repüléseket (összesen ötöt) egy harmincnapos időkereten belül fogják elvégezni, és a tervek szerint több fotó valamint videó is fog készülni róluk.

Ezzel el is telik a Perseverance első hatvan napja a bolygón, ami után a marsjáró irányítását átadják a NASA tudományos csapatának. Katie Stack Morgan, a marsjáró tudományos csapatának helyettes vezetője a Scientific Americannak elmondta, hogy attól függően, hogy a Perseverance hol landolt, több előre kijelölt célterületük is van a tudományos munka megkezdéséhez. Várakozásai szerint az ősi folyó deltájának a vizsgálata előtt a járművel megvizsgálják a Jezero-kráter talajmintáit is, ugyanis a vulkanikus kőzetek kora elég könnyen meghatározható, ami fontos információkat hordoz a kutatók számára.

Az ezt követő napokban a Perseverance begyűjti az első mintákat a marsi kőzetből, amelyeket kis tárolóedényekben otthagy a bolygó felszínén, hogy egy későbbi misszió begyűjtse azokat, és visszahozza a Földre. Mindeközben a NASA-nak lehetősége nyílik kipróbálni néhány olyan eszközt is, amit a Perseverance magával vitt, amelyek közül a legizgalmasabb kétségkívül a MOXIE, ami elvileg képes belélegezhető oxigénné alakítani a Mars légkörében található szén-dioxidot.

(Borítókép: NASA HQ/Bill Ingalls, Fotó: NASA/JPL-Caltech)

A Perseverance sikeresen landolt a Marson Elképesztő, de hiba nélkül, időben ereszkedett le az élet nyomai után kutató marsjáró a vörös bolygón. Megmutatjuk az első képet is, amit a jármű köldött a felszínről.

A rettegés hét perce, avagy így fog landolni a NASA 800 milliárd forintos robotja a Marson A Perseverance este tíz körül fog landolni a Marson, most lépésről-lépésre végigvesszük, hogyan fog zajlani a leszállási manőver.

Így éltek és haltak a NASA eddigi roverei a Marson Az emberiség eddig hat misszió keretében küldött rovert a vörös bolygóra, ebből négy küldetést az amerikai űrhivatal hajtott végre – most ezeknek, az űrkutatásban úttörő szerepet játszó gépeknek a sokszor akár váratlanul megható történetét mutatjuk be.