Párizsban hosszú ideje kísérik figyelemmel, és igyekeznek törvényes keretek közé szorítani a népszerű, de ellentmondásos mikromobilitási eszközöket. Először 2019 őszén írtunk arról a Rakétán, hogy a franciáknál betiltották a 25 km/h-nál gyorsabban közlekedni tudó elektromos rollereket, illetve kikötötték, hogy tizenkét év alatt nem lehet azokat vezetni. Két évvel később Párizs önkormányzata már úgy döntött, hogy a közösségi elektromosroller-szolgáltatások járművei nem mehetnek többel 10 km/h-nál, miután két nő a Szajna-parton elütött, majd magára hagyott egy járókelőt, aki később belehalt a sérüléseibe.
A francia fővárosban csak 2021-ben közel háromszáz baleset történt ilyen járművekkel, háromszázhuszonkilenc sérülttel és két halottal.
A város a világ utazóinak egyik kedvenc célpontja, így nem csoda, hogy egy ponton tizenhat cég szeretett volna közösségi elektromos roller flottát működtetni ott. Az önkormányzat végül három vállalatnak, a Lime-nak, a Tiernek és a Dottnak adott erre engedélyt, ami két hónap múlva, március 23-án lejár. Azt azonban nem Anne Hidalgo főpolgármester fogja eldönteni, hogy mi legyen a járművek sorsa, pedig megtehetné - írja a TechCrunch. "Ha a párizsiak szeretnének maguknak rollert, azzal nincs semmi baj. De a szabadon lerakható és felvehető rollerekkel komoly problémáink vannak. Nem környezetbarátak. A cégek nem bánnak megfelelően az alkalmazottaikkal" - fogalmazott a politikus, aki április másodikára népszavazást írt ki; az engedélyeket addig automatikusan meghosszabbítják. "A tavalyi közmeghallgatáson ez egy megosztó téma volt - egy harc. Szerintem meg kéne szüntetnünk (ezeket a szolgáltatásokat). De tiszteletben fogom tartani a párizsiak véleményét, akkor is, ha nem értenek egyet azzal, amit akarok" - tette hozzá.
A három cég közös közleménye hangsúlyozza, hogy "üdvözlik" a népszavazást. Szerintük hétszáz tonna széndioxid-kibocsátástól kímélték meg Párizst 2021-ben, és ezzel is segítenek elérni a párizsi klímaegyezmény által kitűzött célokat. Azt is kiemelik, hogy bíznak benne, hogy csak a belső kerületek lakói szavazhatnak majd, az agglomerációban élők és a külföldi lakosok nem. Az Ipsos felmérése szerint a fővárosiak negyven százaléka elégedett ezekkel a szolgáltatókkal, és közel kilencven százalékuk szerint maradnak is a városban. Hogy igazuk lesz-e, április elején kiderül.
(Borítókép: Jonas Jacobsson/Unsplash)