Az Alibaba AliExpress-e, az Amazon Store, az Apple AppStore, a Booking.com, a Facebook, a Google Play, Térkép és Shopping, az Instagram, a LinkedIn, a Pinterest, a Snapchat, a TikTok, a Twitter, a Wikipédia, a YouTube és a Zalando, valamint a Bing és a Google Kereső legalább negyvenötmilliós európai felhasználói bázissal rendelkeznek, így "óriásplatformoknak", illetve "nagyon népszerű online keresőmotoroknak" minősülnek a DSA szerint. Ennek eredményeként egy sor követelménynek kell megfelelniük négy hónapon belül - írja az Európai Bizottság sajtóközleménye.
Ahogyan arról többször beszámoltunk a Rakétán, Európában új törvények váltották a több mint húsz éves E-kereskedelmi direktívát. Az EU kétfelé bontotta a digitális nagyvállalatok működését nagyban befolyásoló csomagot: a Digitális piacokról szóló törvény (Digital Markets Act, DMA) a tech óriásokat, "kapuőröket" szeretné rábírni arra, hogy ne éljenek vissza a piaci fölényükkel más vállalkozások kárára, míg a DSA azt biztosítaná, a Bizottságot vezető Ursula von der Leyen szavaival, hogy "ami illegális offline, annak illegálisnak kell lennie online is".
A szolgáltatóknak szavatolniuk kell például, hogy a felhasználóik értsék, hogy miért látnak egy-egy termékajánlást, vagy hogy könnyen be tudják jelenteni a jogellenes tartalmakat. Emellett kiemelten fontos, hogy felnőtteket nem lehet érzékeny adatok alapján célozni reklámokkal, míg kiskorúak esetében semmilyen hirdetői "profilalkotás" nem engedélyezett. A jogszabály még arra is kitér, hogy az európaiak az anyanyelvükön ismerhessék meg az egyes platformok szerződési feltételeit.
A kiemelt digitális szereplőknek első lépésben kockázatértékeléseket kell készíteniük például arról, hogy a segítségükkel hogyan terjedhetnek jogellenes vagy félrevezető tartalmak, vagy hogy hogyan tudják mérsékelni a fiatalokra náluk leselkedő veszélyeket. A kockázatértékelésben foglaltakat Brüsszel ellenőrzi majd, az egyes tagországok hatóságai, valamint belső és külső szakértők bevonásával; részben ezért jött létre például az algoritmusok átláthatóságával foglalkozó európai központ is. Azt szintén kiköti a DSA, hogy a kutatóknak is hozzá kell férniük minden nyilvános adathoz, amely a platformoknál keletkezik, bár ennek a pontos menetéről még zajlanak az egyeztetések. Azok a szolgáltatások, amelyek nem felelnek meg a DSA-nak, akár az árbevételük hat százalékával is megbírságolhatóak.
(Borítókép: Guillaume Périgois/Unsplash)