Korszakalkotó digitális törvényről döntött az EU, nehéz helyzetbe kerül a Google és a Facebook

2022 / 04 / 25 / Pőcze Balázs
Korszakalkotó digitális törvényről döntött az EU, nehéz helyzetbe kerül a Google és a Facebook
Szombat reggelre megállapodott a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályról az Európai Tanács és az Európai Bizottság. A szabályozás alaposan felforgathatja a legnagyobb platformok működését.

Másfél éve, 2020 decemberében számoltunk be arról a Rakétán, hogy új törvény fogja váltani az elavult, húsz éves E-kereskedelmi direktívát. Az Unió akkor kétfelé bontotta a digitális nagyvállalatok működését nagyban befolyásoló csomagot: a Digitális piacokról szóló törvény (DMA) a tech óriásokat, "kapuőröket" szeretné rábírni arra, hogy ne éljenek vissza a piaci fölényükkel más vállalkozások kárára. Ezt az Európai Tanács, az Unió állam- és kormányfőit tömörítő szervezet, bő egy hónapja fogadta el. Most a másik törvényen, a digitális szolgáltatásokat szabályozó jogszabályon (DSA) volt a sor.

"Ami illegális offline, annak illegálisnak kell lennie online is"

- így foglalta össze a DSA lényegét Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke, aki aláhúzta: minél nagyobb egy vállalat, annál nagyobb a felelőssége. Margrethe Vestager biztos, a digitális korra felkészült Európáért felelős ügyvezető alelnök úgy fogalmazott, hogy a DSA fogja biztosítani, hogy a platformok "felelősséget vállaljanak azokért a veszélyekért, amelyeket a szolgáltatásaik a társadalomra és a polgárokra jelentenek". Ugyan a végleges szövegre még várnunk kell, a The Verge cikkében felsorolják legfontosabb sarokköveket: tilos lesz a vallás, szexuális orientáció és származás alapján targetált reklám, valamint a kiskorúakat sem lehet célzott reklámokkal megszólítani; a sötét minták (https://raketa.hu/mik-azok-a-sotet-mintak-es-miert-kell-ellenuk-torvenyt-hozni) is tiltólistára kerülnek; az ajánló algoritmusok működését el kell magyarázni a felhasználóknak, sőt, lehetőséget kell adni a kikapcsolásukra; ha eltávolítanak egy bejegyzést egy platformról, világosan meg kell magyarázni, hogy miért tették, és a fellebbezésre is lehetőséget kell biztosítani; és így tovább. A legnagyobb felelőssége a negyvenötmilliónál több európai felhasználóval rendelkező cégeknek lesz a 2024 elején érvénybe lépő törvény szerint. A kilátásba helyezett büntetés, ha nem működnének együtt, az éves árbevételük hat százaléka.

Nagy pénz, kis foci

A TechCrunch-on eközben arról írtak, hogy a DMA és a DSA bejelentése óta huszonhétmillió eurót, vagyis több mint tízmilliárd forintot költöttek a tech óriások, köztük az Apple, a Google és a Facebook a törvények elleni lobbizásra. A cikkben angolul részletesen összefoglalják, hogy mit kifogásoltak ezek a vállalatok: például féltek a célzott reklám teljes betiltásától, a kutatóknak és civileknek kötelezően átadandó adatoktól, de a DMA miatt az Apple Európában is hosszasan magyarázta, hogy miért nem szeretné, hogy az App Store-on kívülről is lehessen alkalmazásokat telepíteni az iPhone-okra. Ennek részben az az oka, hogy egy digitális nagyvállalatnak rengeteg energiájába kerülne, ha kontinensről kontinensre más szabályok szerint kellene működtetnie a termékeit, szolgáltatásait. Okosabb a legszigorúbb szabályokat addig puhítani, ameddig lehet. Ha teljes sikerrel nem is jártak, de látszólag sikerült finomítaniuk a törvényhozók elképzelésein.

(Borítókép: Getty Images)

Bemutatták a törvényjavaslatot, ami jelentősen megtépázhatja a nagy technológiai cégek hatalmát Európában Az Európai Bizottság által bemutatott két törvényjavaslat alapjaiban határozhatja meg a következő évtizedek digitális viszonyait az Unióban.


Itt tart ma a szexipar, nézz körül a Vágyaim.hu-nál, milyenek 2024-ben az okos-szexeszközök!
A Marketplace sem mentes a csalóktól - a megoldás az adásvételi szerződés
A Marketplace sem mentes a csalóktól - a megoldás az adásvételi szerződés
Az internetes kereskedelem széles termékpalettájával és az egyre kedvezőbb ajánlatok térnyerésével egyre csak nő az online vásárlások száma. Ezzel párhuzamosan a vásárlásokat érintő csalások és visszaélések száma is egyre gyakoribbnak bizonyul. A megoldás a megfelelő körültekintés és a tájékozódás. Nagyban növeli a vásárlás biztonságát a piactereken az adásvételi szerződés készítése, amelyet a Szerzivel ma már könnyen és egyszerűen elkészíthet otthonról.
Még meg sem jelent, de máris komoly konkurenciát kapott az OpenAI csodaszámba menő videógenerátora
Még meg sem jelent, de máris komoly konkurenciát kapott az OpenAI csodaszámba menő videógenerátora
A Kuaishou nevű cég generatív mesterséges intelligenciája a Sorához hasonló minőségű videókat készít a beírt parancsok alapján, ráadásul korlátozottan már a nagyközönség számára is elérhető - igaz, egyelőre csak Kínában.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.