Jelentősek a gazdasági károk, de még korai lenne temetni a tengeri hajózás iparágát

2020 / 09 / 19 / Perei Dóra
Jelentősek a gazdasági károk, de még korai lenne temetni a tengeri hajózás iparágát
A tengeri hajózás a globális turizmus leggyorsabban fejlődő ága volt az elmúlt években, idén a koronavírus-járvány azonban mindent megváltoztatott. Vajon milyen lesz a hajóutak jövője? Utánanéztünk a külföldi előrejelzéseknek, és a Magyar Hajózási Zrt.-t is megkerestük.

A tengeri hajózás a globális turizmus leggyorsabban fejlődő ágává nőtte ki magát az elmúlt években, 2018-ban ugyanis huszonnyolcmillió-ötszázezer utas összesen negyvenhat milliárd dollárt költött el hajójegyre, illetve italokra az óceánjárók bárjában. Ez nem meglepő, hiszen manapság talán nincs is a bolygónak olyan szeglete, amit ne csodálhatnánk meg egy luxushajó fedélzetéről. 2020 tavasza azonban örök emlék marad mindazoknak, akik megtapasztalhatták, milyen érzés, ahogy pihenésük helyszíne pillanatok alatt börtönné változik: emberek tucatjai meghaltak, világszerte pedig több mint hatezren napokat töltöttek idegőrlő várakozással, többnyire szűk kabinokba zárva, mivel az érintkezés megszokott formái túl nagy kockázatot jelentettek. Csakhamar aztán különféle hírek lepték el a világsajtót arról, hogy a hajózási turizmus világpiaca pár hét leforgása alatt a földbe állt, mindebből pedig sokan arra következtettek, hogy a járvány borzasztó hajós tapasztalatai a turizmus ezen ágának végét jelentik.

Radikális változások jönnek

Az AP hírügynökség 2020 júniusi jelentése szerint az ágazat működtetői idén eredetileg harminckétmillió utazóval, illetve hetvenegymilliárd dolláros forgalommal számoltak, becsléseik azonban mostanra a felére csökkentek. Szemléltetésképp, a Norwegian Cruise Line Holdings, a Carnival és a Royal Caribbean társaságok - ők teszik ki a hajózási piac hetvenöt százalékát – részvényei egyaránt nagyot zuhantak az elmúlt időszakban. A kisebb társaságok, mint amilyen a Virgin Voyages pedig még nehezebb helyzetbe kerültek. Bár néhány hajó Európában és Ázsiában már júniusban indulásra készen állt, sőt bizonyos német járatok ki is hajóztak június elején, legtöbben azonban kivárták a nyár végét. (A Windstar hat hajója például csak szeptemberben indult el Tahiti felé.) Míg más cégeknél ugyan már lehet jegyet foglalni, de még nem tudják, mikor térhet minden vissza a régi kerékvágásba. Vagyis, amennyiben még beszélhetünk ilyesmiről.

Ebből a válságból nehezebb lesz kilábalni

A 2008-as gazdasági világválság után a hajózási iparnak három év kellett a felálláshoz a szakértők viszont most ennél sokkal több időt jósolnak, mivel most nem csupán gazdasági okok vették el az emberek utazókedvét, de a járványtól, és egy esetleges újabb hajókaranténtól való félelem is. A hajózási cégek ugyan változóan viszonyulnak a problémához, de az biztos, hogy mindannyian radikális biztonsági előírásokkal készülnek. A beléptetési-kiléptetési procedúráknál, valamint az étkezéseknél előreláthatóan

bevezetik az idősávos elosztást, büféasztalok helyett jöhetnek a maszkos felszolgálók és a kiporciózott adagok, amelyeket egymástól távol elhelyezett asztaloknál szolgálnak majd fel.

A Norwegian Cruise Line Holdings egészségügyi szakemberek foglalkoztatását is tervezi, közleményükben továbbá azt írják, hogy egészségügyi szűréseket ugyancsak tartanak az elkövetkező utakon. Míg a Carnivalnál ezentúl magasabb hőfokon mossák a textileket. Sheri Doyle, a Pacific Northwest Journeys utazási szakértők független leányvállalatának tulajdonosaként és virtuóz utazási tanácsadóként az Eater Magazin cikkében - más hajótársaságok vezetőivel együtt - nehézségek ellenére optimistán tekint az előttük álló időszakra, szerinte ugyanis az óceánjárók szerelmesei ezek után sem pártolnak majd el a társaságoktól, sőt inkább abban bíznak, hogy a vezetők új megoldásokat találnak jól megszokott kényelmük és élvezetük biztosítására. Doyle továbbá megjegyezte, hogy az étkezéseket illetően

valószínűleg ugyanolyan védekezési-megelőzési szabályok lesznek érvényben, mint egy szárazföldi étteremnél:

kézfertőtlenítési lehetőséget kell biztosítani a vendégterekben, a fertőtlenítőszer kihelyezési helyét célszerűen kell megválasztani, a tálalásban résztvevők is minimalizálják a kontaktust a fogyasztókkal, az étkezőben evés közben is be kell tartani a legalább másfél (egy-két széknyi) méteres távolságot. Az asztalokat, székeket úgy helyezzék el, hogy a cseppfertőzés (egymásra köhögés, tüsszentés) veszélye minél kisebb legyen, és a többi, és a többi.

Mit gondol minderről a MAHART?

Bár a magyar személyhajózási cég elsősorban folyami hajókat üzemeltet, ennek ellenére sok hasznos információt megosztottak velünk a hajózás jövőjével kapcsolatban. Mindenekelőtt azt, hogy a piac egészen biztosan átrendeződik, lesznek társaságok, akik nem tudják majd átvészelni a válságot, de lesznek olyanok is, akik alkalmazkodnak a kialakult helyzethez, így ők akár meg is erősíthetik pozíciójukat. Arra a kérdésre, hogy mivel lehet majd megfogni az utasokat a járvány után azt a választ kaptuk, hogy a vendégigények átalakulnak, a leghangsúlyosabb változás pedig az lesz, hogy

a biztonság minden eddiginél nagyobb szerepet kapjon egy-egy utazási döntés meghozatalakor.

(A biztonságot egyaránt érthetjük egészségi és anyagi értelemben.) Ami a jegyárakat illeti, a magyar utasok jelenleg is érzékenyek a kedvezményekre, a vállalat szerint ez pedig a járvány után fokozódni fog. Példaként megemlítették, hogy a magyar kirándulók a két-három napig érvényes akciós ajánlatokat jobban preferálják az ajándékba kapott szolgáltatásokkal szemben. A szolgáltatások változásával kapcsolatban elárulták, hogy az önkiszolgáló büfében az eddig megszokottak helyett egy felszolgáló fogja tányérra rakni az általunk kiválasztott ételeket,

a papír alapú étlap, itallap helyetti QR kódos rendelést pedig már most is alkalmazzák.

A szolgáltatások előre foglalása szintén fontos szerephez jut, a higiéniai szolgáltatások betartásának ütemezése miatt. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy vajon a koronavírustól eltekintve milyen gyakoriak a hajókon a betegségek, és ha igen, azokat hogy kezelik? A MAHART eddigi tapasztalatai alapján ilyesmi ritkán történik, mert eddig is kiemelt higiéniai protokollt alkalmaztak vízi járműveken. Így amikor mégis megjelent valamilyen megbetegedés, azonnal életbe léptek a szabályok. Hozzátették, a jövőben

minden hajónak saját karantén-terve lesz, ami alapján a helyi egészségügyi hatóságokkal együttműködve intézkednek egy esetleges karantén kapcsán.

A cég kérdésünkre továbbá elárulta, hogy az utazni vágyók jelenleg főként a kötelező maszkhasználattal kapcsolatban érdeklődnek, illetve a kialakult helyzet miatti lemondási feltételekről, módosítási lehetőségekről is érkeznek kérdések. Ami pedig a jövő be- és kiléptetési mechanizmusát illeti, a korábbihoz képest biztosan szigorítanak rajta, például alkalmazni fogják a lázmérést, tesztelést, és várható, hogy az utasoknak egészségügyi kérdőívet kell kitölteniük.

(Fotó: Getty Images Hungary)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Nagyon közel jutottunk ahhoz, hogy mesterségesen állítsunk elő életet
Nagyon közel jutottunk ahhoz, hogy mesterségesen állítsunk elő életet
Mindez nem csak az RNS Világ – az élet kialakulását magyarázó egyik elmélet alátámasztása miatt fontos, de azért is, mert így esetleg a laborban új életformákat is elkezdhetünk létrehozni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.