Hatvanötmilliárd dollárral ér kevesebbet a világ legismertebb közösségi vállalata, mint néhány órával korábban, miután megosztották a negyedéves eredményeiket a nyilvánossággal - számolt be az Ars Technica. A hír megjelenése után a papírok értéke még tovább esett, végül a nap végén huszonöt százalékos mínuszban állt meg. A most nyilvánosságra hozott információk közül a befektetők, illetve a piac számára a legfontosabbak, hogy a Meta árbevétele ugyan csak négy százalékkal csökkent, a szakértők által várt öt százalék helyett, ám a nyereség mindössze feleannyi lett, mint tavaly ilyenkor, kilenc helyett négy és félmilliárd dollár. Ezek mellett a számok mellett látszik csak igazán, hogy mennyire sok is az a tízmilliárd dollár, amit a metaverzummal kapcsolatos fejlesztésekre szán jövőre Mark Zuckerberg. A Forbes emlékeztet rá, hogy az alapító vagyona valamivel több mint egy év alatt százharminc milliárd dollárról negyvenhét milliárdra apadt.
Ahogyan az a pénzügyi eredményeken is látszik, a romló gazdasági kilátások negatívan befolyásolják, hogy a cégek mennyit hirdetnek náluk. Ha ez nem lenne elég, akkor a héten az Apple is megérkezett Menlo Parkba egy hatalmas számlát lobogtatva: Tim Cookék mostantól be szeretnék szedni a harminc százalékos részüket azután, ha valaki a bejegyzései kiemeléseiért fizet a mobilján a Facebookon vagy az Instagramon. Korábban nem piszkálták ezzel Zuckerbergéket, akik most jogosan mutatnak rá, hogy az Apple nemrég még büszkén hirdette, hogy nem "adóztatja meg" az appfejlesztők reklámbevételeit.
De hirdetéseket természetesen csak akkor lehet értékesíteni, ha van, aki megnézze azokat, vagyis a Metának gondoskodnia kéne arról, hogy a TikTok és más platformok előretörése közben megtartsa, esetleg növelje a felhasználói táborát. Ezzel kapcsolatban jó hír Zuckerbergéknek, hogy már kétmilliárdan használják havonta az Instagramot, de korábban írtunk róla a Rakétán, hogy a piac mennyire kritikus tud lenni, ha a növekedés lassulását tapasztalja egy szolgáltatásnál, mint a Facebook esetében az idei második negyedévben.
Ami pedig a hosszútávú terveket, azaz a metaverzum építését-épülését illeti, az ezzel foglalkozó, Reality Labs nevű szervezeti egységük kevesebb mint háromszázmillió dollárnyi bevételt, ezzel együtt 3,7 milliárd dollár veszteséget termelt. Ugyan a legújabb VR-sisakjuk, a Quest Pro figyelemre méltó mérnöki teljesítmény, ahogyan a Microsofttal való együttműködésük is zseniális húzásnak bizonyulhat, de változatlanul kérdés, hogy okos döntés volt-e feltenni a vállalat jövőjét a metaverzum lassan valóra váltható, bizonytalan víziójára, különösen, ha az a jelenlegi, égető feladatokról vonja el a vezetők figyelmét.
(Borítókép: Abdulhamid Hosbas/Anadolu Agency via Getty Images)