A Meta bemutatta az első VR-szemüveget, amelyet már kifejezetten a metaverzumhoz fejlesztettek

2022 / 10 / 15 / Bobák Áron
A Meta bemutatta az első VR-szemüveget, amelyet már kifejezetten a metaverzumhoz fejlesztettek
A Meta a legújabb szemüvegével rendesen beárazta a metaverzumot: a Quest Próért csaknem 650 ezer forintot kérnek, cserébe a szemüveggel már nem csak a virtuális valóságban mászkálhatunk három dimenzióban, de kiterjesztett valóság funkciókkal is rendelkezik és a szemmozgásunkat is képes érzékelni.

Hogy a Meta szempontjából mennyire fontos termékről van szó, azt mi sem jelezhetné jobban, mint hogy a Quest Prót maga Mark Zuckerberg mutatta be, aki a Facebook tavalyi átnevezése óta úgymond a metaverzum arca lett, és rendszeresen számol be a legújabb fejlesztésekről. Ezzel nem kis kockázatot is vállal, hiszen a cég tényleg szinte mindent egy lapra téve ment rá arra, hogy a koncepciót sikerre vigye: a Meta bő másfél év alatt 15 milliárd dollárt költött a metaverzummal kapcsolatos fejlesztésekre, miközben a hírek szerint a projekt közel sem halad döccenőmentesen. A The New York Times például nemrég egy hosszabb cikkben számolt be arról, hogy a Meta saját virtuális valóság platformját, a Horizon Worldsöt még maguk a vállalat dolgozói sem szívesen használják és egyelőre csak nagyjából havi 300 ezer aktív felhasználóval rendelkezik annak ellenére, hogy a Meta előző VR-szemüvegéből, a Quest 2-ből becslések szerint mintegy 21 millió darabot adtak el. Zuckerberg eddig mindig igyekezett eltávolítani magától a Facebook rázósabb ügyeit, az olyan, nagy port kavart eseményekről, mint a Cambridge Analytica botrány vagy a Facebook belső dokumentumainak tavalyi kiszivárogtatása mindig következetesen a cég más képviselői nyilatkoztak helyette, de ha a Metaverzum bukás lesz, azt egész biztosan mindenki az ő nevéhez fogja kötni.

Bár a legtöbb virtuálisvalóság-platform eddig sem kizárólag a VR-szemüvegekre támaszkodott, a Meta pedig éppen a Quest Pro bemutatásával egyidőben jelentette be, hogy a Horizon Worlds hamarosan PC-n és mobilon is elérhető lesz, a legteljesebb felhasználói élményt az ilyen programok kétségkívül VR-szemüveggel nyújták, amelyek a háromdimenziós megjelenítésnek, a mozgásérzékelésnek és egyéb, az immerziót növelő funkcióknak köszönhetően sokkal közelebb hozzák a virtuális valóságot a valódi világhoz. Ebből a szempontból pedig a Quest Pro fogadtatása kulcsfontosságú lehet a Meta távlati terveire nézve, hiszen ez az első olyan VR-szemüveg, amit már azután mutattak be, hogy Zuckerberg tavaly októberben bejelentette a cég új irányvonalát, ennek megfelelően pedig az új készüléket már kifejezetten a metaverzum igényei szerint fejlesztették.

Kamerák mindenhol

Bár arról, hogy pontosan mit is jelent a metaverzum, még ma is széles körű viták zajlanak, az alapján, amit a Meta kommunikál, legegyszerűbben talán úgy lehetne összefoglalni, hogy az internetnek egy olyan új formája, ami már nem weboldalakon alapul, hanem a virtuális és a kiterjesztett valóság ötvözésével tulajdonképpen egy komplett digitális világgá áll össze. Ennek megfelelően a Meta számára természetesen fontos szempont volt, hogy az új sisak már ne csak VR-képességekkel rendelkezzen, de az úgynevezett kiterjesztett (AR) és kevert (MR) valóságra jellemzően a valódi világra kivetített virtuális objektumok megjelenítésére is képes legyen. A Quest Prónak ez az egyik legnagyobb újdonsága, ugyanis a szemüveg a rajta elhelyezett nagy felbontású kamerák segítségével a valódi világot is képes megjeleníteni a kijelzőn, így nem csak VR, hanem AR (avagy a használt alkalmazástól függően MR) funkciókkal is rendelkezik - írja a készülékről a The Verge. A szemüvegnek ezt a képességét nyilván számtalan különböző területen lehet majd hasznosítani, de hogy csak egy konkrét példát említsünk: az irodában nem kell egy több monitorból álló munkaállomást felállítani, hiszen a szemüvegben annyi virtuális monitort rakhatunk egymás mellé és alá, amennyit csak akarunk, mindeközben viszont sokkal inkább kapcsolatban tudunk maradni a külvilággal is, mintha egy szimpla VR-sisakot használnánk.

A Quest Pro fejlesztői arra is komoly hangsúlyt fektettek, hogy a felhasználók az eddiginél kényelmesebben léphessenek kapcsolatba a virtuális világgal, így a készülék új kontrollereket is kapott, amelyek a LED-es fények helyett már kamerák segítségével érzékelik a mozdulatokat, és jóval praktikusabbak is, mint a korábbi VR-szemüvegekhez készült irányító eszközök. Az új kontrollerek gyenge pontja, hogy mivel elem helyett immár akkumulátorral működnek, így viszonylag gyakran kell őket tölteni, de mivel maga a sisak a hírek szerint csupán egy-két órányi folyamatos használatot tesz lehetővé, ez vélhetőleg nem fog komoly problémákat okozni.

A kamerák rendkívül széles elterjedése az otthonokban eddig is gyakran vetett fel adatbiztonsággal kapcsolatos kérdéseket, és az egész biztos, hogy nem a Quest Pro lesz az az eszköz, ami megnyugtatja majd a felhasználók privát szférájáért aggódó jogvédőket. A Meta ugyanis nem csak a VR-szemüveg külső részére és a kontrollerekbe rakott kamerákat, de jutott néhány kamera a készülék belsejébe is, ami a felhasználók arcát és szemmozgását figyeli. Hogy ez mi mindenre lesz jó, az nyilván azon is múlik, hogy a szoftverfejlesztők mit kezdenek a lehetőséggel, de a Meta szerint a technológia többek között lehetővé teszi a foveated rendering eljárást, amivel jelentős számítási kapacitás szabadítható fel. Ez a megoldás röviden annyit takar, hogy attól függően, hogy hova nézünk, a Quest Pro képes csökkenteni a periférián megjelenő képek minőségét, így optimalizálva a saját működését. Az arcérzékelésnek a Horizon Worldsben is lesz kézzelfogható előnye, hiszen az avatárok (vagyis a felhasználók virtuális énjei) immár különböző arckifejezésekre is képesek lesznek, például tudnak majd mosolyogni, kacsintani és a szemöldöküket felhúzni attól függően, hogy éppen milyen arcot vág a sisak viselője.

VR-szemüveg egy csúcskategóriás telefon áráért

Bár a Quest Pro hivatalosan csak a Quest 2 továbbfejlesztett verziója, vagyis nem egy teljesen új kategória, a Meta elég sok változtatást eszközölt a szemüvegen. Az 1920x1800 képpontos felbontású LCD panelek a cég állítása szerint sokkal vékonyabbak, a kontrasztarányuk és a pixelsűrűségük pedig jelentősen fejlődött, így a Meta szerint az apró dolgok (például szövegek) is sokkal élesebben láthatóak benne. A készülék számítási kapacitása is jelentősen nagyobb, mint a Quest 2-é, hiszen már a Qualcomm legújabb, Snapdragon XR2+ névre keresztelt chipkészlete található benne, ami mellé 12 GB RAM-ot és 256 GB tárhelyet pakoltak a szemüvegbe. Bár 722 grammos tömegével a Quest Pro még az elődjénél is jóval nehezebb, a Meta, amennyire lehetett, igyekezett kényelmesebbé tenni a viselését: ennek jegyében az akkumulátor a készülék hátuljára került, a szemüveg stabilitásáról pedig pántok helyett egy a homlokra illeszkedő, párnázott elem gondoskodik.

A számos újítás ellenére az szinte borítékolható, hogy a Meta Quest Pro nem lesz olyan tömegtermék, mint a Quest 2 volt, hiszen 1500 dolláros (vagyis közel 650 ezer forintos) árával az új szemüveg közel négyszer annyiba kerül, mint a két évvel ezelőtt bemutatott modell. Ennek tükrében nem meglepő, hogy a Meta is elsősorban a vállalati felhasználás előnyeit hangsúlyozta a szemüveggel kapcsolatban, hiszen egy nagyvállalat sokkal inkább megengedhet magának egy ilyen kiadást, mint egy hobbifelhasználó, aki valószínűleg amúgy is kevésbé használná ki a készülék extra funkcióit. A Quest Prót Magyarországon egyelőre nem, 22 országban viszont már most is elő lehet rendelni, a termék kiszállítása pedig október 25-én fog megkezdődni.

(Fotó: Meta)

A metaverzum árnyékos oldala - a digitális vadnyugaton az álmok és a rémálmok is valóra válhatnak Börtönre is ítélhetik, aki az avatárja mögé bújva próbálja áthágni a szabályokat.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
A mesterséges intelligencia által tervezett űrhajó egyelőre nem működőképes - de ezen lehet változtatni
A mesterséges intelligencia által tervezett űrhajó egyelőre nem működőképes - de ezen lehet változtatni
Egyedül nem megy: a mérnököknek és a mesterséges intelligenciának szüksége van egymás segítségére az olyan bonyolult munkák során, mint például egy űrhajó megépítése. A 'Tud-e az AI űrhajót tervezni' kérdésre Dr. Csilling Ákos, a magyarországi Bosch csoport tudományos munkatársa kereste és mutatta be a választ a Simonyi Konferencián tartott előadásában.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.