Párizsban betiltották a bérelhető elektromos rollereket

2023 / 04 / 04 / Pőcze Balázs
Párizsban betiltották a bérelhető elektromos rollereket
Vasárnap népszavazást tartottak arról a francia fővárosban, hogy továbbra is engedélyezzék-e a közösségi elektromos rollerek használatát. A döntés egyhangú: a szavazók nyolcvankilenc százaléka megszabadulna azoktól.

Január közepén írtunk arról a Rakétán, hogy tavasszal lejár a Lime, a Tier és a Dott hároméves próbaidőszaka Párizsban, ám Anne Hidalgo főpolgármester ahelyett, hogy meghosszabbítaná azt, inkább megkérdezi a helyieket arról, hogy mit gondolnak a bérelhető elektromos rollerekről. A városban hosszú ideje kísérik figyelemmel, és igyekeznek törvényes keretek közé szorítani az ellentmondásos eszközöket. 2019 őszén betiltották a 25 km/h-nál gyorsabban közlekedni tudó elektromos rollereket, illetve kikötötték, hogy tizenkét év alatt nem lehet azokat vezetni. Két évvel később Párizs önkormányzata már úgy döntött, hogy a közösségi elektromosroller-szolgáltatások járművei nem mehetnek többel 10 km/h-nál, miután két nő a Szajna-parton elütött, majd magára hagyott egy járókelőt, aki később belehalt a sérüléseibe. A francia fővárosban csak 2021-ben közel háromszáz baleset történt ilyen járművekkel, háromszázhuszonkilenc sérülttel és két halottal - mindezt tízmillió útra és 1,2 millió rollerezőre kell vetíteni.

A főpolgármester korábban támogatta a próbaidőszakot, ám azóta kritizálta a cégek alkalmazottakkal szembeni magatartását, sőt, a vélt pozitív környezeti hatásokat is kétségbe vonta. Szakértők szerint csak a rollerrel megtett kilométerek hét százaléka helyettesít autózást, a maradék a gyaloglás vagy a tömegközlekedés kárára történik, emellett a helytelen parkolás és a szabálytalan közlekedés is folyamatos frusztrációforrást jelentenek. Úgy tűnik, Hidalgónak sikerült meggyőznie honfitársait: a TechCrunchon olvasható hír szerint elsöprő többséggel döntöttek úgy a párizsiak, hogy elég volt a bérelhető rollerekből. A vasárnap megtartott szavazáson a résztvevők csaknem 90%-a arra szavazott, hogy a francia fővárosban tiltsák be a bérelhető elektromos rollereket, igaz, a részvétel nem volt túl magas. A szavazásra jogosult 1,38 millió emberből mindössze 103 ezren mentek el leadni a voksukat, ami nagyjából nyolc százalékos részvételnek felel meg.

A referendum végeredményének értelmében szeptember elsejével tizenötezer jármű fog eltűnni a francia főváros utcáiról. Az érintett cégek képviselői szóvá tették, hogy rendkívül alacsony, hét és fél százalékos részvétellel zajlott a népszavazás, kevés volt a szavazóhely és hosszú a sorbanállás, ami szerintük az idősebbeknek kedvezett. Ezt ellensúlyozandó ingyen rollerezéssel próbálták rávenni az ügyfeleiket, hogy szavazzanak - hiába. A döntés nem érinti a saját használatra vásárolt elektromos rollereket, illetve a cégek biciklimegosztó szolgáltatásait.

(Borítókép: Marek Rucinski/Unsplash)

Nemzetközi szinten is egyedülálló megoldással újítaná meg a mikromobilitást három magyar cég A Kuube, a Platio és a Rollin által kedden bemutatott mikromobilitási állomás tisztán napenergiával tölti fel a rollereket, miközben szélessávú internetet, vezeték nélküli telefontöltést és fedett találkozási pontot is biztosít az elektromos rollerrel közlekedők számára.


Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egy applikáción keresztül egyszerűbbé válik a töltőállomás-hálózat használata.
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.