A sencseni székhelyű, 1995-ben alapított BYD (Build Your Dreams, azaz építsd az álmaidat) mára a világ egyik vezető EV-gyártójává vált, de portfóliójában megtalálható rengeteg másfajta jármű, illetve termék is az akkumulátoroktól kezdve a Sky Rail vonatokig. A cég 2023-ban jelentette be, hogy hamarosan megnyitja első európai gyárát, méghozzá Szegeden, ahol évente több százezer NEV (New Energy Vehicle) fog legurulni a gyártósorokról: mint azóta kiderült, ez elsőként a Dolphin és az Atto 3, majd az Atto 2 és a Seagull/Dolphin Mini modelleket jelenti majd, amelyek itt készülnek el az európai piacra.
Az építkezési munkák még nagyban zajlanak, a legutóbbi, május első felében közzétett drónos felvételeken látható, hogy az épületek nagy részéhez még csak az alapozás és a tartószerkezetek készültek el. A tervek szerint azonban a gyártás az idei év végén, vagy akár már októberben elindulhat, ezután pedig eleinte évi 150 ezer, később 300 ezer elektromos és, az előzetes várakozásokkal ellentétben, plug-in járművet is gyárthatnak majd az üzemben. A gyár 300 hektáron terül majd el - egy avarkori temető, kelta településmaradvány és késő szarmata gazdasági tanyaközpont felett, amelyeket előzetesen feltártak a régészek, majd betemettek -, és a kiadott környezetvédelmi engedély adatai szerint az üzemeltetése évente 283,4 millió kWh villamosenergiát fog igényelni.
A gyárban, mint minden autógyártó üzemben, rengeteg robot is dolgozik majd az emberek mellett, hogy pontosan mennyi, azt egyelőre nem lehet tudni, de annyi biztos, hogy a robotok közül több mint 120-at a német Dürr vállalat biztosít. A Dürr május 22-ei bejelentése szerint a gépek a járművek festését oldják meg, valamint a szerkezeti elemek kezelésében és mozgatásában is segítenek, egyes robotok például ki tudják majd nyitni a motorháztetőt és az ajtókat is. A robotok az EcoRP családból kerülnek ki, amelyek a cég harmadik generációs robotjai közé tartoznak, és teljesen automatizálva végzik a festést, amihez a Dürr leírása szerint olyan forgó festékszórós rendszert alkalmaznak, ami hatékonyan viszi fel a különféle árnyalatokat az autókra, és az oldószerek használatát minimálisra csökkenti.
A BYD arról egyelőre nem adott hírt, hogy a szokványosnak számító robotizált rendszerek mellett szolgálatba lépnek-e más jellegű, például humanoid robotok a gyárban - ahogyan a Mercedes-Benz kecskeméti üzemében, ahol 2024-ben tesztelték az Apptronik gépembereit -, de a cég egyértelműen az emberszerű robotok mellett foglal állást, miután áprilisban bejelentették a némileg furcsa nevű BoYoboD robot fejlesztését, illetve már 2024 decemberében elkezdtek mérnököket toborozni az új feladatra.
BoYoboD különlegességét az adja majd, hogy napelemek biztosítják számára az energiát, és speciális képességei közé tartozik majd az elektromos autók töltőre helyezése (vezetni a járműveket azonban még nem tudja). A robot általános felhasználású gépezetként képes lesz otthoni munkákra, takarításra, ruhapakolásra és a levelek gereblyézésére is, és elég olcsónak ígérkezik: a BYD 3,5 millió forintért hozza majd forgalomba, de először csak Kínában lesz elérhető. A BYD addig is az UBTECH Robotics több robotját, köztük a Walker S humanoidot használja egyes üzemeiben, ahol a logisztikai munkákban segít a gép, azaz dobozokat pakol serényen.
(Fotó: BYD, Dürr)