Kényelmetlen, de hasznos ülések jöhetnek a vonatokra a Siemens szabadalmának köszönhetően

2022 / 01 / 27 / Bobák Zsófia
Kényelmetlen, de hasznos ülések jöhetnek a vonatokra a Siemens szabadalmának köszönhetően
Az "ingaülés" nem tűnik a legkomfortosabb megoldásnak, de a rendszer megoldja a vonatok zsúfoltságának problémáját, mivel a mozdonyvezető egy gombnyomással módosíthatja a székek elrendezését.

Az ingaülés (pendulum seat) fantázianevű, rövidebb távon közeledő vonatokba szánt újfajta ülőhelyek egyenlőre még csak papíron léteznek, de a Siemens koncepciója már így is több díjat nyert különböző formatervezői versenyeken, köztük a 2021-es IF Design Awardon is. A német vállalat már a (közel)jövőre készült a berendezés tervezésekor, arra az időszakra, mikor a tömegközlekedési eszközök kihasználtsága visszatér a két évvel ezelőtti állapotokhoz és újra olyan zsúfoltság lesz a járatokon, hogy minden egyes, a férőhelyet növelő megoldás fontos tényezővé válik.

Az Eurostat adatai szerint 2021 első felében Európában a vonaton utazók száma még mindig rendkívül alacsony maradt az előző év ugyanezen időszakához viszonyítva, Írországban 85%-kal (8,4 millió fővel) esett vissza a vasúti járművek utasainak száma, Görögországban 66%-kal, Szlovákiában 60%-kal, Hollandiában 59%-kal (46,9 millió utas). Magyarországon 44%-kal (14 874 400 fő) utaztak kevesebben vonaton a statisztika szerint. Bár a vasúti társaságok remélik, hogy a helyzet 2022-ben rendeződik, de vannak, akik kénytelenek az új helyzethez alkalmazkodni, az Egyesült Királyságban például a Délnyugati Vasút (South Western Railway, SWR) egy hete jelentette be, hogy 28%-kal kevesebb járatot indít hétköznapokon a járvány előtti időhöz képest a személyzet hiánya miatt.

A Siemens üléseinek elsősorban akkor lehet majd jó hasznát venni, ha a vonatok kihasználtsága visszatér a normál állapotba és újra zsúfoltabbak lesznek a vasúti kocsik, ekkor ugyanis a moduláris kialakítású ülőhelyek a körülményekhez adaptálható jellegük miatt úgy módosíthatóak, ahogy azt az aktuális utasszám igényli. Az ingaülések alsó része tulajdonképpen nem igazi ülés, hanem egy párnázott henger, a háttámla pedig dönthető, így rendes ülőhelyként is használható, de szükség esetén átalakítható az álló utasok számára támasztéknak is. Az egymás mellett ülők kiválaszthatják, hogy milyen konfigurációban szeretnének helyet foglalni, a hagyományos módon egy irányba nézve, vagy más-más irányba fordulva.

A székeket az elképzelés szerint nem, vagy nem csak maguk az utasok állíthatnák be, hanem a mozdonyvezető kezelné a rendszert és egy gombnyomással módosíthatná az ülések elrendezését a körülményeknek megfelelően. A prototípus még nem készült el, így egyelőre nem lehet tudni, hogy a speciális ülések mennyire lesznek kényelmesen használhatóak, de a Siemens már szabadalmaztatta az ötletet, ezért csak idő kérdése, hogy kiderüljön, az elkövetkező években, ha az utasok nagy számban térnek vissza a vasúti közlekedéshez, vajon ilyen egyedi ingaülések várják-e majd őket a vonatokon.

(Fotó: Siemens/IF Design Award)

Tudod, miért kúpos a vonat kereke? És miért úgy kúpos, ahogy? Két dolog miatt fontos a kúpos vonatkerék; hogy ne essen le a vonat a sínről és hogy ne kelljen differenciálmű a tengelyekbe.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.