Kényelmetlen, de hasznos ülések jöhetnek a vonatokra a Siemens szabadalmának köszönhetően

2022 / 01 / 27 / Bobák Zsófia
Kényelmetlen, de hasznos ülések jöhetnek a vonatokra a Siemens szabadalmának köszönhetően
Az "ingaülés" nem tűnik a legkomfortosabb megoldásnak, de a rendszer megoldja a vonatok zsúfoltságának problémáját, mivel a mozdonyvezető egy gombnyomással módosíthatja a székek elrendezését.

Az ingaülés (pendulum seat) fantázianevű, rövidebb távon közeledő vonatokba szánt újfajta ülőhelyek egyenlőre még csak papíron léteznek, de a Siemens koncepciója már így is több díjat nyert különböző formatervezői versenyeken, köztük a 2021-es IF Design Awardon is. A német vállalat már a (közel)jövőre készült a berendezés tervezésekor, arra az időszakra, mikor a tömegközlekedési eszközök kihasználtsága visszatér a két évvel ezelőtti állapotokhoz és újra olyan zsúfoltság lesz a járatokon, hogy minden egyes, a férőhelyet növelő megoldás fontos tényezővé válik.

Az Eurostat adatai szerint 2021 első felében Európában a vonaton utazók száma még mindig rendkívül alacsony maradt az előző év ugyanezen időszakához viszonyítva, Írországban 85%-kal (8,4 millió fővel) esett vissza a vasúti járművek utasainak száma, Görögországban 66%-kal, Szlovákiában 60%-kal, Hollandiában 59%-kal (46,9 millió utas). Magyarországon 44%-kal (14 874 400 fő) utaztak kevesebben vonaton a statisztika szerint. Bár a vasúti társaságok remélik, hogy a helyzet 2022-ben rendeződik, de vannak, akik kénytelenek az új helyzethez alkalmazkodni, az Egyesült Királyságban például a Délnyugati Vasút (South Western Railway, SWR) egy hete jelentette be, hogy 28%-kal kevesebb járatot indít hétköznapokon a járvány előtti időhöz képest a személyzet hiánya miatt.

A Siemens üléseinek elsősorban akkor lehet majd jó hasznát venni, ha a vonatok kihasználtsága visszatér a normál állapotba és újra zsúfoltabbak lesznek a vasúti kocsik, ekkor ugyanis a moduláris kialakítású ülőhelyek a körülményekhez adaptálható jellegük miatt úgy módosíthatóak, ahogy azt az aktuális utasszám igényli. Az ingaülések alsó része tulajdonképpen nem igazi ülés, hanem egy párnázott henger, a háttámla pedig dönthető, így rendes ülőhelyként is használható, de szükség esetén átalakítható az álló utasok számára támasztéknak is. Az egymás mellett ülők kiválaszthatják, hogy milyen konfigurációban szeretnének helyet foglalni, a hagyományos módon egy irányba nézve, vagy más-más irányba fordulva.

A székeket az elképzelés szerint nem, vagy nem csak maguk az utasok állíthatnák be, hanem a mozdonyvezető kezelné a rendszert és egy gombnyomással módosíthatná az ülések elrendezését a körülményeknek megfelelően. A prototípus még nem készült el, így egyelőre nem lehet tudni, hogy a speciális ülések mennyire lesznek kényelmesen használhatóak, de a Siemens már szabadalmaztatta az ötletet, ezért csak idő kérdése, hogy kiderüljön, az elkövetkező években, ha az utasok nagy számban térnek vissza a vasúti közlekedéshez, vajon ilyen egyedi ingaülések várják-e majd őket a vonatokon.

(Fotó: Siemens/IF Design Award)

Tudod, miért kúpos a vonat kereke? És miért úgy kúpos, ahogy? Két dolog miatt fontos a kúpos vonatkerék; hogy ne essen le a vonat a sínről és hogy ne kelljen differenciálmű a tengelyekbe.


Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Már jövőre elkészülhet az első AGI, vagyis általános mesterséges intelligencia
Már jövőre elkészülhet az első AGI, vagyis általános mesterséges intelligencia
Azért nem minden szakértő ért ezzel egyet.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.