Sikeresen pályára állt a Mars körül az Egyesült Arab Emirátusok űrszondája

2021 / 02 / 09 / Bobák Áron
Sikeresen pályára állt a Mars körül az Egyesült Arab Emirátusok űrszondája
Ezzel ők lettek az ötödik ország, aminek sikerült űreszközt juttatnia a Marshoz. Az Al-Amalt a következő hetekben két további űreszköz követi.

Az Egyesült Államok, Oroszország, India és az Európai Unió után kedden az Egyesült Arab Emírségek is belépett abba az igencsak exkluzív klubba, ami a sikeres Mars-missziót teljesítő országokat (vagy kormányközi szervezeteket) tömöríti. Az Al-Amal, avagy Remény névre keresztelt űrszonda magyar idő szerint délután 5 után állt pályára a vörös bolygó körül.

Kedden indul útjára az Egyesült Arab Emírségek első Mars-szondája Az előttünk álló, bő harminc nap különösen forgalmas lesz a Mars-missziók szempontjából, ugyanis néhány héten belül a tervek szerint három küldetés is indul a vörös bolygóra.

A tavaly júliusban útnak indított űreszköz csaknem hét hónapos utazás után érte el a bolygót. Az Al-Amal a pályára állást teljesen önállóan végezte, a Marsot megközelítve bekapcsolta a hajtóműveit, lelassított, a többit pedig elvégezte a bolygó gravitációja. Mivel a Mars jelenleg nagyjából 189 millió kilométerre van a Földtől, a Mohammed Bin Rashid űrközpont munkatársai csak 11 perccel később értesültek mindenről, vagyis ha valami probléma adódott volna, már nem tudtak volna időben közbelépni.

A manőver azonban tökéletesen sikerült, így az űrszonda most megkezdheti a kétévesre tervezett misszióját, amelynek során a Mars atmoszféráját fogja tanulmányozni, és a tudósok arra a fontos kérdésre is választ kaphatnak, hogy miért és hogyan szivárog el a bolygó légköre a világűrbe.

A Reményt a következő hetekben két további űreszköz követi majd, előbb szerdán a kínai Tienven-1, majd jövő héten az amerikai Perseverance éri el a bolygót. Az EAE űrszondájától eltérően ezek a missziók leszállóegységgel is rendelkeznek, és a céljuk, hogy marsjárókat juttassanak el a bolygóra.

A Dubai One tévécsatorna teljes, csaknem kétórás élő közvetítését a lenti videóban lehet megnézni, a bejelentés a sikeres pályára állásról 1 óra 27 perc után látható.

(Fotó: Mohammed Bin Rashid Space Centre)

Az Egyesült Arab Emírségek Remény nevű szondája holnap éri el a Marsot, holnapután Kína jön, egy hét múlva az USA Holnaptól nagy lesz a tolongás a Mars körül, miután kedden délután megérkezik az Egyesült Arab Emírségek űrhajója a bolygóhoz, elsőként a több tízezer kilométer per órás sebességgel oda igyekvő három misszió közül. Összefoglaltuk mit ígér Marskutatás tekintetében az előttünk álló izgalmas tavasz.

Februárban három űreszköz is eléri a Marsot, az egyik pedig már egy képet is küldött Nem túlzás azt állítani, hogy a február történelmi hónap lesz az űrkutatásban, hiszen néhány napos különbséggel nem kevesebb, mint három űreszköz fogja elérni a vörös bolygót - ezek közül kettő olyan országé, akik most először jutnak el a Marsra.

Dubaj űrbíróságot állított fel Dubaj bejelentette hogy felállítják saját űrbíróságukat a világűrben előálló kereskedelmi jellegű vitás kérdések rendezésének érdekében.