Elon Musk elárulta, miért lett hegyes a Starship orra
2021 / 02 / 19 / Bobák Zsófia
Elon Musk elárulta, miért lett hegyes a Starship orra
Az aerodinamikai teljesítményt rontja, de határozottan menőbb lett tőle az űrhajó külalakja. Az ötlethez kivitelezéséhez Sacha Baron Cohen filmje adta az utolsó lökést.

A Diktátor című mozi egyik jelenetében Aladeen Admirális Generális, Wadiya képzeletbeli országának vezetője szemrevételezi a mérnökei által épített új rakétaprototípust, de nincs megelégedve az eredménnyel. A rakéta orra ugyanis tompa, ami nem kelt eléggé erőteljes "leigázzuk a világot" életérzést és nem hozza a frászt a potenciális ellenségekre.

"Túlságosan kerek a tetejénél. Hegyesnek kell lennie." - mondja a diktátor - "A kerek nem ijesztő. A hegyes ijesztő."

Elon Musk állítása szerint ennek a filmjelenetnek a SpaceX-es verziója játszódott le a vállalat tervezőasztalánál, mikor utasította a Starshipen dolgozó mérnökeit, hogy tervezzék újra a dizájnt és készítsék hegyesebbre az űrhajó orrát. Az eredeti tervek szerint ugyanis a rakéta orra sokkal tompább lett volna, de Musk, aki amúgy is szeretett volna egy igazán látványos űrhajót összehozni, ihletet merített a filmből és a hegyes végű külalak mellett állt ki. Annak ellenére, hogy ez az űreszköz aerodinamikai jellemzőit nem, hogy javította volna, hanem kis mértékben még rontotta is. Mindezt a mérnök egy podcast műsorban mesélte el, ahol még sok minden mást is elárult a Csillaghajó tervezett jövőjéről.

Például azt is, hogy előreláthatólag már két éven belül munkába állhat az űrhajó. Bár egyelőre még a prototípusok tesztelésének fázisában tart a projekt, mégsem elképzelhetetlen, hogy nemsokára már rakományt és embereket is szállíthatnak vele. A tesztrepülések során most az elsődleges cél, amellett, hogy ne robbanjanak fel a rakéták, a pályára állás elérése, melyet még ebben az évben szeretnének kivitelezni.

"Ha a jelenlegi trendek folytatódnak [...] akkor rendszeresen repülni fog Föld körüli pályán a biztonságos földet érés nagy esélyével, két éven belül."

- válaszolta Musk Joe Rogan kérdésére. A távlati terv pedig az, hogy 2026-ban akár az első Marsra lépő ember is a Csillaghajó fedélzetén érkezzen meg a vörös bolygó felszínére. Bár a legutóbbi fellövéskor, ahogy az lenni szokott, az SN9-es prototípus felrobbant földetérés közben, de ez, a mérnök elmondása szerint, része a programnak.

A SpaceX teljesen más hozzáállással közelíti meg az űrhajók felkészítésének kérdését, mint a sokkal akkurátusabb NASA vagy más hivatalos szervezetek, de éppen emiatt hozhat vérfrissítést és nyithat új fejezetet az űrhajózás történetében a magáncégek megjelenése. Mikor az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatósága (FAA) az SN8-as teszt után, január végén bejelentette, hogy ellenőrzés miatt elhalasztják a következő tesztrepülést, Musk egy Twitter üzenetben azt írta, hogy "Az FAA űrdivíziója alapvetően működésképtelen szabályozási struktúrával rendelkezik. Az előírásai évente csak egy maréknyi, jelentéktelen kilövésre adnak lehetőséget egy pár kormányzati létesítményből.

Ilyen szabályokkal az emberiség soha nem jut el a Marsra."

David Todd, a Seradata elemzője szerint a SpaceX a "teszteld, amíg el nem törik" elve alapján működik, és ez nagyban felgyorsítja az újfajta kilövési rendszerek fejlesztését. A legújabb kilövésre, az SN10 próbájára a CNET értesülései szerint már akár ezen a hétvégén számítani lehet, illetve lehetett volna, mivel ideiglenes repülési korlátozást vezettek be Boca Chica, a SpaceX texasi indítóközpontjának környékére péntektől, de időközben az állam időjárása rosszabbra fordult és jelenleg nem a legideálisabb a tesztek elvégzésére. Addig is figyelhetjük, hogyan állja a késői telet a Starship a kilövőállásában várakozva.

(Fotó: Flickr/spacex)

További cikkek a témában:

Musk felfedett pár műhelytitkot a Starship különböző változatairól Egy Twitteren történt üzenetváltásból derültek ki érdekességek a Starship Holdra tervezett variánsáról, többek között az is, hogy az első hajókból nőhet ki maga a Holdbázis.
Rendkívül látványos videó mutatja be, mi történik a Starship prototípusának belsejében felszállás közben A SpaceX lassacskán készen áll rá, hogy élesben is kipróbálja a Mars-rakétája következő prototípusát, ami az SN8-hoz hasonlóan 12,5 ezer méteres magasságig fog emelkedni.
A szokatlan hideg miatt Texasban megfagytak a szélerőművek, több millió ember maradt áram nélkül Az állam 25 gigawattos szélenergia-temrelésének nagyjából a fele kiesett, miközben az energiafelahsználás rekordmagasságba emelkedett a hideg idő miatt.


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.