A Smartroad Gotland Projectet abból a célból hozták létre 2019-ben, hogy felmérjék a technológia lehetőségeit. Ennek keretében 2020 decemberéig egy 1,6 kilométer hosszú útszakaszt alakítottak át az izraeli Electreon technológiájával, amely az aszfalt alá beépített réztekercsek segítségével képes energiával ellátni az úton közlekedő járműveket. A projekt honlapja szerint a tekercsek csak akkor aktiválódnak, amikor egy jármű éppen felettük halad el; az okosút ezt méterenként tudja ellenőrizni, és milliszekundumok alatt képes ki- és bekapcsolni a tekercseket. A tervezők azt is hangsúlyozzák, hogy a technológia semmilyen veszélyt nem jelent az úton tartózkodó emberekre vagy állatokra nézve.
Tervezői szerint az okosutakból elsősorban a nehézgépjármű-flották profitálhatnak majd sokat, amelyek rendszeresen tesznek meg akár több ezer kilométert is egy út során. A technológiának köszönhetően a járművek megszabadulnának a nehéz és drága akkumulátoroktól, és az ezek töltésére szánt időt is megspórolhatnák. Nem véletlen, hogy az utat elsőként egy átalakított kamionnal kezdték el tesztelni még 2019-ben, októbertől pedig már egy busz is közlekedik a szakaszon, ami a belváros és a repülőtér között szállítja az utasokat - írja az Autoevolution.
Bár a gotlandi elektromos utat a tesztek tavaszi lezárását követően deaktiválják, a későbbiekben Svédország számos pontján jelenhet majd meg a technológia: a svéd közlekedési igazgatóság tervei szerint 2030-ig mintegy kétezer kilométernyi autópályaszakaszt látnának el induktív töltéssel. Addig ugyanakkor még számos kérdést kell tisztázni, hiszen jelenleg még az sem világos, hogy mennyibe kerülne az átalakítás, és azt sem tudni, hogy a felhasználóknak mennyit kéne fizetni érte, ha ezzel a megoldással szeretnék üzemeltetni a járműveiket.