A Carnegie Mellon Egyetem jövőbeli technológiákkal foglalkozó részlege, a Future Interfaces Group (FIG) speciális eszközt készített a VR-sisakok kiegészítésére, amely új élményeket adhat a virtuális világokban való játékok repertoárjához a haptikus érzékelésnek egy eddig elhanyagolt testrészre való kiterjesztésével. A haptikus kesztyűk a kezek stimulációjával élethűen adják vissza a tárgyak érintésének érzékelését, sőt, erre a célra már egy viselhető eszköz nélküli módszert is kifejlesztettek a Glasgow-i Egyetem kutatói, akik aerohaptikus technológiával, vagyis légfúvással generálták a különböző nehézségű és formájú tárgyak tapintásának hatását.
A Future Interfaces Group azonban egy másik, a stimulációra szintén érzékeny testrész, a száj általi érzékelésre helyezték a hangsúlyt a VR-kiegészítő tervezésekor, mivel, elmondásuk szerint, a száj a haptikus VR/AR fejlesztések terén elhanyagolt régiónak számít, annak ellenére, hogy a test második legérzékenyebb és receptorokban igen gazdag területe.
"Szintén lényeges, hogy a szájnak a sisakhoz való közelsége jó lehetőséget ad a szájon és szájban való haptikus hatások kialakítására, vezetékek és külön kiegészítők alkalmazása nélkül."
- írják a kutatók.
Az eszközt ugyanis nem külön egységként tervezték meg, hanem egy Meta Quest VR-sisakba integrálták, így anélkül működtethető, hogy konkrétan hozzáérne a felhasználó szájához, vagy eltakarná azt. A módszer az ultrahangos hatáson alapul, amelyet jelátalakítók rendszere közvetít az arc felé, vagyis egyszerűen az akusztikus energia kiaknázásával stimulálja a szájat, illetve a fogakat és a nyelvet is. A kutatók a tesztek során különféle, a jövőbeli felhasználási területeket reprezentáló virtuális helyszíneket hoztak létre, többek között egy olyan videojátékot, ahol a játékos arcára pókhálók tekerednek, egy másik helyszínen pedig, virtuális motorozás közben a szél és a pocsolyákból felcsapó víz érzését keltették az ultrahangokkal, de azt is bemutatták, hogyan teszi lehetővé az eszköz a kávézás, a cigarettázás és a fogmosás tevékenységének átélését.
A különleges VR-sisak próbája során a tesztalanyok pozitívan nyilatkoztak a hatásról, és a FIG által készített statisztika szerint a haptikus berendezés nagyban növeli a tapintás élményét és a valósághűbb érzést is a csak vizuális VR-készülékekkel összehasonlítva. Az eszköz azonban csak prototípus, a kutatók egyelőre nem értékesítik a terméket, ezért még várni kell rá, hogy a videojátékok vagy a metaverzumok világa még ennél is fantáziadúsabbá válhasson.
(Fotó: Future Interfaces Group/Carnegie Mellon University)