A ChatGPT a világ leggyorsabban terjedő webes platformja lett, hiszen hónapok alatt jutott el odáig, hogy több mint százmillióan használják, pedig egy szépséghibáját nem lehetett nem észrevenni: a válaszait csak 2021-ig történt eseményekre tudta alapozni. Ez annak volt köszönhető, hogy az adatbázist, amelyen tanították, ekkor zárták le - vagyis ha megkérdeztük tőle, hogy él-e még a királynő, ugyan rájöhetett, hogy II. Erzsébetre gondolunk, de azt nem tudhatta, hogy időközben III. Károly lett az Egyesült Királyság uralkodója. Azok, akik kipróbálhatták a Microsoft Bing keresőjének, illetve Edge böngészőjének a ChatGPT-alapú chatbotját, már kaphattak ízelítőt abból, hogy mekkora különbséget jelent, amikor friss információkhoz is hozzáfér egy ilyen fejlett mesterséges intelligencia (MI). Nem csak a magyar-bolgár végeredményét árulja el, hanem például egy ingatlanhirdetést böngészve megkérdezhetjük, hogy az adott lakás a magyar és az európai átlagárakhoz képest olcsó vagy drága, és aktuális információkat fogunk visszakapni.
Az MI-t fejlesztő OpenAI-nál most ennél is messzebbre mentek: nem csak a naprakész web, hanem bizonyos digitális szolgáltatások felé is kinyitották a chatbotjukat.
Azzal, hogy mostantól az úgynevezett plugineket, azaz a szolgáltatás-csatlakoztatást is támogatja, a készítők szerint "szemei és fülei" lettek a ChatGPT-nek - idézi közleményüket a The Verge, bár ha őszinték akarunk lenni, mintha kezei is nőttek volna a chatbotnak. Nem elég ugyanis, hogy tudja, hogy márciusban a világ mely tájain van a legszebb idő, rögtön azt is kiderítheti nekünk, hogy ezek közül a területek közül melyek elérhetőek fapados járatokkal, végül akár a jegyünket is megveheti a Kayak.com erre a célra fejlesztett pluginjével. A cég által közölt példában receptet keres a szoftver, majd rögtön meg is rendeli az alapanyagokat az Instacart segítségével, a felhasználónak csak jóvá kell hagynia az összeállított kosarat a szolgáltatás weboldalán. Ez amennyire izgalmasan hangzik, annyira ijesztően is tud hatni, és ezt az OpenAI-nál is tudják - hangsúlyozzák, hogy erős biztonsági korlátokat építettek a rendszerbe, illetve egyelőre csak felhasználók szűk körének tették elérhetővé azt.
Úgy tűnik, hogy ezzel a fejlesztők egy olyan döntést is meghoztak, hogy ahelyett, hogy más platformoknak licenszelnék a szoftverüket, azokba épülne be a technológiájuk, inkább saját terméket építenek, amelyen keresztül el lehet érni más szolgáltatásokat. Ha figyelembe vesszük, hogy a Bing több mint tizenöt százalékkal népszerűbb lett a chatbot hatására, nem nehéz elképzelni, hogy egy új, meghatározó webalapú termék születésének vagyunk a szemtanúi.
(Borítókép: Levart_Photographer/Unsplash)