Az emberek évezredek óta készítenek márványból szobrokat, így számos ismert műalkotás - köztük Michelangelo Dávidja - is ebből készült. A szobrokhoz használt márványt többnyire az olaszországi Carrara kőfejtőiből bányászták, és gyakran előfordult, hogy a művészek valóságos harcot vívtak a carrarai márványtömbökért.
Megemlítenénk, hogy a márványfejtés sokkal izgalmasabb látvány, mint azt az ember elsőre gondolná. Legalábbis Yuri Ancarani olasz rendező szerint biztosan, aki majdnem egy teljes évig forgatott az Olaszország északnyugati részén található Carrara régióban. A ravennai születésű, Milánóban élő rendezőt ugyanis teljesen elvarázsolta az Alpok és a bányát körülölelő táj. Ez inspirálta az „Il Capo” azaz a Főnök című alkotását, melyben egyedülálló módon sikerült megörökítenie azt a drámai pillanatot, ahogy a monumentális, fehér márványtömb elválik a hegyoldaltól és hatalmas robajjal földet ér. A film számos díjat és elismerést bezsebelt, az alábbiakban mutatunk belőle egy kis ízelítőt:
Ha egy módjuk van rá, manapság sok művész inkább kerüli a munkát a márvánnyal, és nem csupán azért, mert hónapokig, sőt évekig tarthat, mire szobrot faragnak az anyagból, de a folyamat során arra is ügyelniük kell, hogy elkerüljék a por belélegzését, ami szilikózist okozhat.
A jövőben azonban az emberi szobrászok megmaradhatnak az elméleti tervezésénél, a megvalósítást pedig robotokra bízhatják. A gépek ráadásul hónapok vagy évek helyett pár nap alatt elkészítik a műalkotást. A Robotor szerint a robotok egészen konkrétan mindössze
kétszáz hetven óra alatt képesek reprodukálni egy olyan szobrot,
amelynek elkészítéséhez Antonio Canova neoklasszikus szobrászművésznek öt év kellett.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Michele Monfroni, olasz szobrász szerint, ha Michelangelo meglátta volna a robotokat, valószínűleg haját tépte volna. A művész szerint ugyanis a robotok egyenlőek az üzlettel, a szobrászat azonban szenvedély. Ehhez képest Marco Ciampolini művészettörténész rámutatott, hogy a történelem legnagyobb művészei közül sokan - köztük Michelangelo - delegálták munkájukat. Az egyetlen különbség az egykor és most között az, hogy a napjaink szobrászai robot segítőt kaphatnak emberi tanoncok helyett.
(Fotók: Instagram/Robotor)