Találtak egy új, extrém forróságú Jupiter típusú égitestet

2021 / 09 / 08 / Perei Dóra
Találtak egy új, extrém forróságú Jupiter típusú égitestet
A Samuel H. C. Cabot, a Yale Egyetem kutatója által vezett csapat tanulmányba foglalta legújabb felfedezését, amelyben bemutatnak egy új, extrém forróságú Jupiter típusú égitestet.

Az objektumra a NASA TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) űreszköze lett figyelmes.

Az égitest mérete kétszerese a Jupiternének, pályája döntött, felszínét pedig pokoli forróság uralja.

Ezek az úgynevezett forró Jupiterek ugyanakkor csak megjelenésükben hasonlítanak Naprendszerünk legnagyobb bolygójára, keringési idejük azonban tíz napig sem tart. Hőmérsékletük pedig azért lehet ennyire magas, mert az ilyen típusú égitestek meglehetősen közel fekszenek csillagukhoz.

A szakértők éppen a TOI-1518 jelű csillagot tanulmányozták, amikor egy előtte elhaladó objektum jelét észlelték. Hamarosan aztán az LDT-vel (Lowell Discovery Telescope) is igazolták az óriásbolygó jelenlétét.

A TOI-1518b átmérője mintegy 1,8-szorosa a Jupiterének, tömegére vonatkozóan azonban nincs pontos adat, de a szakértők szerint maximum 2,3-szer lehet nehezebb a Jupiternél. Az újonnan felfedezett égitest 1,9 nap alatt kerüli meg a csillagát. A bolygó egyensúlyi hőmérséklete mintegy 2200 Celsius-fok, a csillaga felőli oldalán azonban a 2900 Celsius-fokot is meghaladja. A kutatók most további megfigyeléseket végeznek az adatok pontosításához.

Az égitest pályája emellett több mint 240 fokkal döntött, ami gyakori jelenség a forró csillagokhoz nagyon közel eső óriásbolygóknál. Ami sokkal érdekesebb, hogy a csapat vasat talált a TOI-1518b légkörében.

(A fotó csak illusztráció, forrása: Getty Images Hungary)

Ehhez képest a Tejútrendszer is eltörpül Megszokhattuk már, hogy oktatóvideókban egymás mellé állítják a Naprendszer bolygóit, most viszont kozmikus skálán történik mindez – akadnak dolgok odakint, melyekhez képest még a Tejútrendszer is jelentéktelen törpe.

Legalább egy tucat szupermasszív fekete lyuk tart univerzumunk felé A jelenséget feltáró tanulmány szerzői szerint ezen hatalmas fekete lyukak szolgáltatják a világegyetem összes feketelyuk-tömegének körülbelül tíz százalékát.

Ez a hely a Mars a Földön A NASA szokatlan szatellitképet tett közzé: a hely a Földön található, de mintha nem is itt lenne – a vádi Rum Jordániában mindenesetre több filmben is alakította a vörös bolygót, vagy akár más idegen égitestet is.