Ez a hely a Mars a Földön

2021 / 08 / 29 / Felkai Ádám
Ez a hely a Mars a Földön
A NASA szokatlan szatellitképet tett közzé: a hely a Földön található, de mintha nem is itt lenne – a vádi Rum Jordániában mindenesetre több filmben is alakította a vörös bolygót, vagy akár más idegen égitestet is.

A Rum vádi (arabul: وادي رم, angolul: Wadi Rum) Jordánia délnyugati részén található természetvédelmi terület, és egyben az ország legnagyobb vádija. A vádi egyébként sivatagi vízmosást, kiszáradt folyómedret jelent, magyar megfelelője az aszó vagy aszóvölgy. A Rum vádi egy 74 ezer hektáros, szurdokokkal, sziklákkal, természetes rámpákkal, barlangokkal tagolt sivatagi terület. A régészeti adatok alapján ez a terület már 12 ezer éve lakott, és mivel az éghajlat nagyjából i. e. 3000-ig csapadékosabb volt, korábban még földműveléssel és állattenyésztéssel is foglalkoztak a helyi népcsoportok.

A NASA felvételén a maga természetes színeiben látható a terület, ahogy azt a Landsat 8 műhold rögzítette egy felvételen. Az ábrán nem csak több helyi jellegzetességet tüntettek fel – ilyen a „bölcsesség hét pillére” (Seven Pillars of Wisdom) elnevezésű sziklaformáció, de két forgatási helyszínt (filming location) is. A Földön kívülinek látszó környezet ugyanis több filmest is megihletett, többek közt Ridley Scottot, aki itt forgatta a 2015-es Mentőexpedíciót. Mint az a fenti képen is látszik talán, a hely valóban emlékeztet a Marsra mind a színekben, mind pedig a textúrában. Sőt a homok itt is vasban gazdag, mint a vörös bolygón.

Scott ennek megfelelően alig igazított csak a felvételeken, például vörös port tett be háttérnek több felvételen, illetve néha számítógépes rásegítéssel befigyelt egy-egy felhő vagy homokvihar a drámai hatás, vagy éppen a sztori fordulatai miatt. A rendező maga úgy nyilatkozott erről, hogy ő nem csinált semmit, csak a megfelelő időben a megfelelő szögből készítette el a felvételeket. A főszereplő Matt Damon pedig úgy nyilatkozott, hogy ez az egyik leggyönyörűbb hely a Földön, amihez foghatót még sosem látott.

Azt talán már megszoktuk, hogy Budapest rengeteg filmben „alakít” másik várost, de Rum vádi egyenesen más égitestek szerepében tetszeleg a vásznon: a Mentőexpedíción kívül itt forgatták A vörös bolygó című filmet, a Mars – Az utolsó napokat, de Scott itt forgatta már 2012-ben a Prometheust, sőt két Star Wars filmet (Zsivány Egyes és a Skywalker kora) is részben itt vettek fel.

(Forrás: NASA, Wiki_1, Wiki_2)

(Kép: NASA Earth Observatory/Lauren Dauphin)

Hét óra alatt termőfölddé változtatja a sivatagi homokot egy dubaji fejlesztésű technológia Az eljárás során bevonják a homokszemcséket, hogy az olyan hálószerű felületi kötést hozzon létre, ami megakadályozza, hogy a víz és a tápanyagok lejjebb szivárogjanak a növények gyökereitől. A fejlesztők szerint a homok túlélésünk zálogát jelentheti a Földön, sőt akár a Marson is.

Így fest a Mars belső szerkezete valójában A NASA InSight űrszondája olyan marsrengéseket észlelt, melyek segítettek feltérképezni a bolygó belső szerkezetét, a mag méretét és állagát, a köpeny anyagát és a kéreg vastagságát.

A kutatók sem tudják egyelőre megmagyarázni, amit a Mars déli pólusa alatt találtak Egy új tanulmányban a Mars déli pólusáról visszaverődött radarjeleket kutatták az eddiginél kiterjedtebb mértékben, és nagyon különös dolgot találtak.