Egy júliusban publikált tanulmány szerint az utazásmegosztó szolgáltatások, köztük az Uber megjelenése 6,1%-kal csökkentette az Egyesült Államokban történt, alkohollal kapcsolatos balesetek számát, mivel a szolgáltatások kényelmes és könnyen elérhető megoldást kínálnak arra az esetre, ha valaki egy buliban a kelleténél többet ivott és nem szeretne a saját kocsijával hazahajtani. Ezt a célt szolgálhatják a hagyományos taxik is, azonban felmerül a kérdés:
honnan tudja az ember, hogy a megrendelt utazásmegosztó jármű vagy taxi sofőrje nem ugyanolyan ittas-e mint ő maga?
A megoldás egy egyszerű technológián alapuló megfigyelőeszköz képében érkezhet, ami állandó megfigyelés alatt tartja a vezetőt és segít az utasoknak a balesetek elkerülésében. Az indiai designer, Risha Garg által tervezett Cue okosgyűrű folyamatosan méri a viselője alkoholszintjét, és egy kijelzőn meg is jeleníti az aktuális értékeket. Az eszköz a bőrrel érintkezve a verejtékből állapítja meg a véralkohol koncentrációt: mivel az elfogyasztott alkohol egy része izzadsággal, vizelettel vagy kilégzés útján távozik, ezért a kézen viselve, ahol a test több millió verejtékmirigyéből jelentős mennyiségű található (a tenyér 600–700 mirigyet tartalmaz négyzetcentiméterenként) megbízható mérési eredményeket produkál.
A kijelzőn nem csak számmal látható a mérés eredménye, hanem egy különböző színekkel jelölt skálán is, amely a legmagasabb érték esetében pirossal jelzi a túl magas alkoholszintet. A számmal jelzett fokozatok a következőket jelentik:
Ezeket az adatokat aztán a gyűrű, amelyet egy telefonos applikációhoz lehet csatlakoztatni, a sofőrt alkalmazó céggel is meg tudja osztani, és az alkalmazáson keresztül a taxit rendelő utasok is azonnal láthatják az eredményt. A kijelző számait az automatizált rendszer figyelembe veszi a szolgáltatás megrendelésénél, a legalacsonyabb alkoholszintnél azonnal megrendeli a taxit, kicsit magasabb értékénél felajánlja a választás lehetőségét az utasnak, 31 és 75 közötti értékek esetén megakadályozza a sofőrt abban, hogy rendeléseket fogadjon minimum 90 percig, 76-100 között pedig blokkolja a sofőr elérhetőségét 24 órára, amíg el nem múlik az ittas állapot.
Az elképzelés szerint a Cue egy beépített GPS nyomkövetővel igazolná, hogy az eszközt valóban a sofőr viseli, a gyűrű pedig kikapcsol, ha a viselője pár méternél messzebbre távolodik a telefontól. A tervező szerint az gyűrű nem csak a taxi-, és utazásmegosztó vállalatok megbízhatóságát, valamint a sofőrök cégek általi lekövethetőségét növelné, hanem nagyobb kontrollt adna az utasok kezébe, akik így kellő információval rendelkeznének a megfelelő döntés meghozatalához utazás előtt.
Az alkoholos befolyásoltság esetén nagyobb valószínűséggel történnek balesetek és gyakrabban esnek szexuális zaklatás áldozatául az utasok, egy, a gyűrűt bemutató leírásban idézett statisztika szerint, a sofőrök nagy része, 62,1%-a beismerte, hogy rendszeresen fogyaszt alkoholt munkaideje alatt, ezt főként a hosszú munkanap számlájára írják, ami miatt nem érnek rá kikapcsolódni. A hivatkozott, korábban az India Today által is bemutatott felmérést a Delhi Rendőrséggel együttműködő Közösség az Ittas Vezetés Ellen (Community Against Drunken Driving, CADD) NGO szervezet készítette 2017-ben, az akkori mérések során 10 000 indiai taxisofőrt kérdeztek meg a vezetés közbeni szokásaikról és a válaszadók nagy többsége beismerte, hogy a fuvarok közötti várakozási időben iszik, majd amikor befut egy rendelés, akkor azt az állapotától függetlenül elfogadja.
55,6% nyilatkozott úgy, hogy vezetett már részegen és 27% indult már útnak nagyon ittas állapotban, 90%-ukat pedig soha nem ellenőrizte a munkaadója.
A Cue gyűrűt többek között az Uber számára ajánlotta a tervezője, és, bár egyelőre a cég még nem alkalmazza, de újszerű megoldása lehetne a sofőrök megfigyelésének, amellyel egyébként már 2015-ben is próbálkozott a vállalat: ekkor a mobiltelefonok gyorsulásmérőjének segítségével mérték, mikor fékez, vagy lép a gázra az autó vezetője túl erősen. De a cég a sofőrök védelmére is gondolt már korábban, akiket időnként éppen az ittas utasok támadásától kell védeni: ennek érdekében 2016-ban az Észak-Karolinai Charlotte városában egyes járművekbe Bop It játékokat helyeztek el, hogy azok eltereljék az utasok figyelmét és kellően lekössék őket, így ne maradjon energiájuk az agresszióra.
(Yankodesign Fotó: Wikimedia Commons, Pxfuel)
További cikkek a témában:
Halj meg máshol
Az Uber és az Airbnb is azon dolgozik, hogy kevesebb problémás ügyük legyen.
Amerikában 2027-től az autónk figyelné, hogy ittasak vagyunk-e
A dátum jelenleg egy nagyobb törvénytervezet része, kérdés, hogy addigra rendelkezésre áll-e megbízható eszköz az alkoholszint mérésére a kocsin belül.
Tévedés, hogy az alkohol elpusztítja az agysejteket, de valóban ellazít?
A tudomány szerint egy ember aligha képes egyszerre akkora mennyiségű alkoholt benyakalni, ami veszélyeztetné az agysejtjeit. Nyugtató hatása azonban már nem feltétlenül igaz.