Teljesen autómentessé kellene tenni a városokat, ha azt akarjuk, hogy legyen jövőnk

2021 / 07 / 02 / Perei Dóra
Teljesen autómentessé kellene tenni a városokat, ha azt akarjuk, hogy legyen jövőnk
A University College London kutatói által készített nemzetközi tanulmány a közösségi magatartás újragondolását kéri, pontosabban a városokban közlekedő gépkocsik számának csökkentését. Adataik szerint a gépkocsigyártás ugyanis gyorsabb ütemben nő a népességnél: 2019-ben nyolcvanmillió gépkocsit gyártottak világszerte, miközben a Föld népessége hetvennyolcmillió fővel emelkedett.

A tanulmány szerzői arra jutottak, hogy a jövőbeni várostervezésnek egyszerre kell csökkentenie a gépkocsifüggőséget, ösztönözni a kevesebb és rövidebb autóutakat, valamint gyaloglásra és kerékpározásra bátorítani az embereket. Hozzátették: utóbbi kettőnek a helyi közlekedés elsődleges módozataivá kell válniuk. A közösségi közlekedést csak hosszabb utazások esetén kellene igénybe venni,

az autókat pedig csak szükséghelyzetben vagy különleges alkalmakkor.

Az eredetileg a Royal Society Open Science folyóiratban publikált jelentés egy új matematikai modellt ismertet, méghozzá különböző forgatókönyvekkel a városi gépkocsihasználatra, amelyben a lakók vagy naponta használják autóikat, vagy áttérnek a közösségi közlekedésre. A kutatók egyebek mellett számításba vették az utazási idő hosszának becsült költségét, mivel adataik szerint ez a legmeghatározóbb tényező, amikor valaki az utazás módjáról dönt. Rafael Prieto Curielt, a tanulmány vezető szerzője szerint pár évtizeden belül lesznek már negyven-ötven millió főt számláló városok is, amelyek

negyven-ötven millió gépkocsi számára elegendő parkolókra hasonlítanak majd.

Szerinte az autó szükségessége egy nagyon szennyező iparág és egy igencsak költséges marketing eredménye.

Létezik egy szélsőséges forgatókönyv is

A különböző forgatókönyvek számításai alapján a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a gépkocsihasználatot csak akkor lehet érdemben csökkenteni, ha az emberek elegendő alternatívát kapnak más utazási módokra. Ezen felül tudatosítani kell a gépkocsihasználat, valamint a dugódíj, az autópályadíj, a parkolás költségeit, ami segíthet abban, hogy elvegyék a kedvet a gépkocsihasználattól. A tömegközlekedés modernizálásával, az utazási idő rövidülésével több embert téríthetnek át ennek használatára.

A modellezésben felvázolnak egy szélsőséges forgatókönyvet is, melynek esetén egy ötvenmilliós város, ötvenmilliós gépkocsiparkjának mindennapos munkába járási használatát vizsgálták. A kutatók szerint egy ilyen városban a legnagyobbak a dugók, emiatt több közlekedési infrastruktúra, sugárutak, hidak, parkolóházak szükségesek.

(A címlapfotó illusztráció, forrása: Unsplash/ASIA_CULTRECENTER)

További cikkek a témában:

Párizs belvárosából már jövő évtől kitilthatják az átmenő gépkocsi-forgalmat Azt akadályoznák meg ezzel az intézkedéssel, hogy a forgalom visszapattanjon a járvány előtti szintre.

A szupergazdagok átlagban rosszat tesznek a bolygónak Az emberiség leggazdagabb 1 százalékának nem csupán hihetetlen mértékű vagyon összpontosul a birtokában, de a legszegényebbekhez képest több mint kétszer annyi széndioxid-kibocsátásért is felelnek, állítja egy új tanulmány, melynek végkövetkeztetése a túlzott luxust célzó adók szükségességét hangsúlyozza.

Már rendelhető az elektromos autó, amit soha nem kell tölteni A jövőre érkező Aptera lehet az első olyan közúti autó, ami száz százalékban napelemekkel működik.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.