Teljesen autómentessé kellene tenni a városokat, ha azt akarjuk, hogy legyen jövőnk

2021 / 07 / 02 / Perei Dóra
Teljesen autómentessé kellene tenni a városokat, ha azt akarjuk, hogy legyen jövőnk
A University College London kutatói által készített nemzetközi tanulmány a közösségi magatartás újragondolását kéri, pontosabban a városokban közlekedő gépkocsik számának csökkentését. Adataik szerint a gépkocsigyártás ugyanis gyorsabb ütemben nő a népességnél: 2019-ben nyolcvanmillió gépkocsit gyártottak világszerte, miközben a Föld népessége hetvennyolcmillió fővel emelkedett.

A tanulmány szerzői arra jutottak, hogy a jövőbeni várostervezésnek egyszerre kell csökkentenie a gépkocsifüggőséget, ösztönözni a kevesebb és rövidebb autóutakat, valamint gyaloglásra és kerékpározásra bátorítani az embereket. Hozzátették: utóbbi kettőnek a helyi közlekedés elsődleges módozataivá kell válniuk. A közösségi közlekedést csak hosszabb utazások esetén kellene igénybe venni,

az autókat pedig csak szükséghelyzetben vagy különleges alkalmakkor.

Az eredetileg a Royal Society Open Science folyóiratban publikált jelentés egy új matematikai modellt ismertet, méghozzá különböző forgatókönyvekkel a városi gépkocsihasználatra, amelyben a lakók vagy naponta használják autóikat, vagy áttérnek a közösségi közlekedésre. A kutatók egyebek mellett számításba vették az utazási idő hosszának becsült költségét, mivel adataik szerint ez a legmeghatározóbb tényező, amikor valaki az utazás módjáról dönt. Rafael Prieto Curielt, a tanulmány vezető szerzője szerint pár évtizeden belül lesznek már negyven-ötven millió főt számláló városok is, amelyek

negyven-ötven millió gépkocsi számára elegendő parkolókra hasonlítanak majd.

Szerinte az autó szükségessége egy nagyon szennyező iparág és egy igencsak költséges marketing eredménye.

Létezik egy szélsőséges forgatókönyv is

A különböző forgatókönyvek számításai alapján a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a gépkocsihasználatot csak akkor lehet érdemben csökkenteni, ha az emberek elegendő alternatívát kapnak más utazási módokra. Ezen felül tudatosítani kell a gépkocsihasználat, valamint a dugódíj, az autópályadíj, a parkolás költségeit, ami segíthet abban, hogy elvegyék a kedvet a gépkocsihasználattól. A tömegközlekedés modernizálásával, az utazási idő rövidülésével több embert téríthetnek át ennek használatára.

A modellezésben felvázolnak egy szélsőséges forgatókönyvet is, melynek esetén egy ötvenmilliós város, ötvenmilliós gépkocsiparkjának mindennapos munkába járási használatát vizsgálták. A kutatók szerint egy ilyen városban a legnagyobbak a dugók, emiatt több közlekedési infrastruktúra, sugárutak, hidak, parkolóházak szükségesek.

(A címlapfotó illusztráció, forrása: Unsplash/ASIA_CULTRECENTER)

További cikkek a témában:

Párizs belvárosából már jövő évtől kitilthatják az átmenő gépkocsi-forgalmat Azt akadályoznák meg ezzel az intézkedéssel, hogy a forgalom visszapattanjon a járvány előtti szintre.

A szupergazdagok átlagban rosszat tesznek a bolygónak Az emberiség leggazdagabb 1 százalékának nem csupán hihetetlen mértékű vagyon összpontosul a birtokában, de a legszegényebbekhez képest több mint kétszer annyi széndioxid-kibocsátásért is felelnek, állítja egy új tanulmány, melynek végkövetkeztetése a túlzott luxust célzó adók szükségességét hangsúlyozza.

Már rendelhető az elektromos autó, amit soha nem kell tölteni A jövőre érkező Aptera lehet az első olyan közúti autó, ami száz százalékban napelemekkel működik.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az afrikai robbanó tó, ami pillanatok alatt végzett ezerhétszáz emberrel
Az afrikai robbanó tó, ami pillanatok alatt végzett ezerhétszáz emberrel
Afrikában három olyan tó is található, ami időzített bombához hasonló fenyegetést jelent: a bennük felgyülemlő szén-dioxid rossz esetben kirobbanhat és az elterjedő fojtogató felhő a közelben lévőket rendkívül gyorsan megölheti. A legtöbb áldozatot szedő esemény 1986-ban történt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.