Teljesen autómentessé kellene tenni a városokat, ha azt akarjuk, hogy legyen jövőnk

2021 / 07 / 02 / Perei Dóra
Teljesen autómentessé kellene tenni a városokat, ha azt akarjuk, hogy legyen jövőnk
A University College London kutatói által készített nemzetközi tanulmány a közösségi magatartás újragondolását kéri, pontosabban a városokban közlekedő gépkocsik számának csökkentését. Adataik szerint a gépkocsigyártás ugyanis gyorsabb ütemben nő a népességnél: 2019-ben nyolcvanmillió gépkocsit gyártottak világszerte, miközben a Föld népessége hetvennyolcmillió fővel emelkedett.

A tanulmány szerzői arra jutottak, hogy a jövőbeni várostervezésnek egyszerre kell csökkentenie a gépkocsifüggőséget, ösztönözni a kevesebb és rövidebb autóutakat, valamint gyaloglásra és kerékpározásra bátorítani az embereket. Hozzátették: utóbbi kettőnek a helyi közlekedés elsődleges módozataivá kell válniuk. A közösségi közlekedést csak hosszabb utazások esetén kellene igénybe venni,

az autókat pedig csak szükséghelyzetben vagy különleges alkalmakkor.

Az eredetileg a Royal Society Open Science folyóiratban publikált jelentés egy új matematikai modellt ismertet, méghozzá különböző forgatókönyvekkel a városi gépkocsihasználatra, amelyben a lakók vagy naponta használják autóikat, vagy áttérnek a közösségi közlekedésre. A kutatók egyebek mellett számításba vették az utazási idő hosszának becsült költségét, mivel adataik szerint ez a legmeghatározóbb tényező, amikor valaki az utazás módjáról dönt. Rafael Prieto Curielt, a tanulmány vezető szerzője szerint pár évtizeden belül lesznek már negyven-ötven millió főt számláló városok is, amelyek

negyven-ötven millió gépkocsi számára elegendő parkolókra hasonlítanak majd.

Szerinte az autó szükségessége egy nagyon szennyező iparág és egy igencsak költséges marketing eredménye.

Létezik egy szélsőséges forgatókönyv is

A különböző forgatókönyvek számításai alapján a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a gépkocsihasználatot csak akkor lehet érdemben csökkenteni, ha az emberek elegendő alternatívát kapnak más utazási módokra. Ezen felül tudatosítani kell a gépkocsihasználat, valamint a dugódíj, az autópályadíj, a parkolás költségeit, ami segíthet abban, hogy elvegyék a kedvet a gépkocsihasználattól. A tömegközlekedés modernizálásával, az utazási idő rövidülésével több embert téríthetnek át ennek használatára.

A modellezésben felvázolnak egy szélsőséges forgatókönyvet is, melynek esetén egy ötvenmilliós város, ötvenmilliós gépkocsiparkjának mindennapos munkába járási használatát vizsgálták. A kutatók szerint egy ilyen városban a legnagyobbak a dugók, emiatt több közlekedési infrastruktúra, sugárutak, hidak, parkolóházak szükségesek.

(A címlapfotó illusztráció, forrása: Unsplash/ASIA_CULTRECENTER)

További cikkek a témában:

Párizs belvárosából már jövő évtől kitilthatják az átmenő gépkocsi-forgalmat Azt akadályoznák meg ezzel az intézkedéssel, hogy a forgalom visszapattanjon a járvány előtti szintre.

A szupergazdagok átlagban rosszat tesznek a bolygónak Az emberiség leggazdagabb 1 százalékának nem csupán hihetetlen mértékű vagyon összpontosul a birtokában, de a legszegényebbekhez képest több mint kétszer annyi széndioxid-kibocsátásért is felelnek, állítja egy új tanulmány, melynek végkövetkeztetése a túlzott luxust célzó adók szükségességét hangsúlyozza.

Már rendelhető az elektromos autó, amit soha nem kell tölteni A jövőre érkező Aptera lehet az első olyan közúti autó, ami száz százalékban napelemekkel működik.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.