A tanulmány szerzői arra jutottak, hogy a jövőbeni várostervezésnek egyszerre kell csökkentenie a gépkocsifüggőséget, ösztönözni a kevesebb és rövidebb autóutakat, valamint gyaloglásra és kerékpározásra bátorítani az embereket. Hozzátették: utóbbi kettőnek a helyi közlekedés elsődleges módozataivá kell válniuk. A közösségi közlekedést csak hosszabb utazások esetén kellene igénybe venni,
az autókat pedig csak szükséghelyzetben vagy különleges alkalmakkor.
Az eredetileg a Royal Society Open Science folyóiratban publikált jelentés egy új matematikai modellt ismertet, méghozzá különböző forgatókönyvekkel a városi gépkocsihasználatra, amelyben a lakók vagy naponta használják autóikat, vagy áttérnek a közösségi közlekedésre. A kutatók egyebek mellett számításba vették az utazási idő hosszának becsült költségét, mivel adataik szerint ez a legmeghatározóbb tényező, amikor valaki az utazás módjáról dönt. Rafael Prieto Curielt, a tanulmány vezető szerzője szerint pár évtizeden belül lesznek már negyven-ötven millió főt számláló városok is, amelyek
negyven-ötven millió gépkocsi számára elegendő parkolókra hasonlítanak majd.
Szerinte az autó szükségessége egy nagyon szennyező iparág és egy igencsak költséges marketing eredménye.
A különböző forgatókönyvek számításai alapján a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a gépkocsihasználatot csak akkor lehet érdemben csökkenteni, ha az emberek elegendő alternatívát kapnak más utazási módokra. Ezen felül tudatosítani kell a gépkocsihasználat, valamint a dugódíj, az autópályadíj, a parkolás költségeit, ami segíthet abban, hogy elvegyék a kedvet a gépkocsihasználattól. A tömegközlekedés modernizálásával, az utazási idő rövidülésével több embert téríthetnek át ennek használatára.
A modellezésben felvázolnak egy szélsőséges forgatókönyvet is, melynek esetén egy ötvenmilliós város, ötvenmilliós gépkocsiparkjának mindennapos munkába járási használatát vizsgálták. A kutatók szerint egy ilyen városban a legnagyobbak a dugók, emiatt több közlekedési infrastruktúra, sugárutak, hidak, parkolóházak szükségesek.
(A címlapfotó illusztráció, forrása: Unsplash/ASIA_CULTRECENTER)