Tizenhatezer fényévnyi hosszúságot meghaladó gáztömeget találtak

2021 / 08 / 22 / Perei Dóra
Tizenhatezer fényévnyi hosszúságot meghaladó gáztömeget találtak
A galaxis magjától körülbelül hetvenkétezer fényévre található jelenségről egyelőre annak felfedezői sem tudják biztosan megmondani, hogy micsoda. Esélyes ugyanakkor, hogy egy új, úgynevezett spirálkarra bukkantak.

Új spirálkar a tejútrendszerben

A jelenségről beszámoló tanulmány szerzői szerint eredetileg semleges atomi, hidrogénes összetételű felhők után kutattak a kínai FAST rádióteleszkóppal, a Naptól mintegy négyezer-ötszáz fényévnyi távolságra. Az ilyen felhők gyakoriak a Tejútrendszer spirálkarjaiban, az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy kiterjedtebb gázszálakat a Külső-Scutum-Centaurus-karon túl mostanáig nem azonosítottak.

Csakhogy a mostani felfedezés rácáfolt a kutatók korábbi vélekedésére, vagyis arra, hogy másutt nem találhatók nagyobb gázszálak. Számításaik alapján a

Macskafarok elnevezésű gáztömeg hossza ugyanis meghaladja a tizenhatezer fényévet.

Bár a kutatók szerint nem kizárt, hogy a Macskafarok nem több egy hatalmas gázszálnál, ám ha ez igaz, akkor számos tulajdonságában eltér a korábban dokumentált rendszerektől. Ilyen például a mérete és a galaxismagtól való távolsága, valamint az is, hogy nem kapcsolódik egyetlen ismert spirálkarhoz sem. Hozzátették: még rengeteg vizsgálat vár rájuk a Macskafarok alaposabb feltérképezéséig, és noha a formája nem erre utal, de lehetséges, hogy a jelenség egy újonnan alakuló, külső spirálkar részét képezi.

(Forrás: Futurism, IFL Science, a fotó illusztráció, forrása: Flickr)

Ez történik az Univerzummal, amíg egyetlen egyet pislogunk A látványos videó egyetlen emberi szempillantást helyez kozmikus kontextusba: amíg egyet pislogunk, bolygók és fekete lyukak születnek, égitestek pusztulnak el végleg.

Kiderült, miért nem gyűjtött mintát a Perseverance az első kísérlete alatt A NASA szerint a hardverrel semmi baj nem történt, a kőzet nem volt eléggé együttműködő. A marsjáró most tovább halad Séítah felé és egy hónap múlva újra megpróbál mintát szerezni a bolygó talajából.

A távoli bolygón való életet szimulálják a Mars Dune Alpha moduljaiban egy teljes évig A NASA a vörös bolygóra tartó jövőbeli misszió előkészületeként éppen jelentkezőket toboroz egy egész éves misszióhoz, amelynek során speciális modulokban élve problémák sorát kell majd megoldaniuk a résztvevőknek.