Toyota lakóbuszban élnek majd az Artemis űrhajósai a Holdon

2024 / 04 / 16 / Bobák Áron
Toyota lakóbuszban élnek majd az Artemis űrhajósai a Holdon
A Habitable Mobility Platform segítségével az asztronauták akár egy hónapot is eltölthetnek majd egyhuzamban az égitesten.

Korábban már írtunk róla, hogy a NASA tervei szerint az Artemis-program későbbi szakaszában az űrhajósok két különböző holdautót is használnak majd: az egyik, nyitott konstrukciójú megoldást kisebb utak megtételére fogják használni, emellett lesz egy jóval nagyobb, nyomás alá helyezett jármű is, ami nagyjából egy mozgó holdbázisként fog funkcionálni. Az űrügynökség a kisebb autó megépítésével három céget is megbízott április elején, néhány napja pedig az is kiderült, hogy a nagyobb járművet a japán űrügynökség, azaz a JAXA valamint a Toyota fogja megépíteni.

A Habitable Mobility Platformról jelenleg annyit lehet tudni, hogy hat méter hosszú és 3,8 méter széles lesz, és egyszerre két űrhajósnak nyújt majd otthont. A jármű üzemanyagcellás megoldással működik, vagyis hidrogénből nyeri az energiát, ezáltal akár tízezer kilométert is meg tud majd tenni, ami jelentősen kiszélesíti a NASA lehetőségeit a Hold feltérképezésére. A holdjárót napelemekkel is ellátják, amelyek segítségével képes lesz újrahasznosítani a szennyvizet, hidrogénné valamint oxigénné visszabontva azt, vagyis a jármű saját magának fogja termelni az üzemanyagot. A Habitable Mobility Platform egyik legfontosabb funkciója, hogy az asztronautáknak lehetőségük nyílik egyhuzamban akár harminc napot is eltölteni a Holdon, ezzel pedig megnyitja az utat a folyamatos emberi jelenlét felé az égitesten.

A Toyota és a JAXA 2019-ben kezdett hozzá a holdjáró fejlesztésének, amelynek egészen extrém körülmények között kell majd helytállnia: a Holdon a hőmérséklet -170 és +200 Celsius-fok között ingadozik, a gravitáció mindössze egyhatoda a földiének, és mivel a légköre elenyésző, így a holdjárót folyamatos kozmikus sugárzás fogja érni. A járműnek emellett a regolittal, vagyis az égitest felszínét borító porral is meg kell küzdenie, amely helyenként akár több tízméter mély is lehet.

Az április 9-én, Washingtonban aláírt megállapodásban azt is lefektették, hogy a JAXA egyik asztronautája ellátogathat az egyelőre még csak terveken létező Lunar Gateway űrállomásra, amit Hold körüli pályán fognak felépíteni, a későbbiekben pedig két japán űrhajós le is szállhat majd az égitestre. Ezzel az Egyesült Államok után Japán lehet az első olyan nemzet, amelynek űrhajósai a Hold felszínére lépnek.

A Habitable Mobility Platformot az Artemis-7 küldetéssel szállítja le a NASA a Holdra, amire a tervek szerint 2031-ben kerülhet sor, noha ez ma még inkább csak céldátumnak tekinthető. Ahogy arról korábban beszámoltunk, az Artemis-program korábbra tervezett küldetései már most is jelentős csúszásban vannak, a legfrissebb programterv szerint így az égitest megkerülését célként kitűző Artemis-2 misszió csak 2025-ben indulhat el, míg az Artemis-3 asztronautái valamikor 2026 végén indulhatnak útnak, hogy több mint 50 év után ismét birtokba vegyék a Holdat.

(Fotó: Toyota, Japán Miniszterelnöki Hivatal)

Függetlenedik a Földtől a Hold, két év múlva már saját időzónája lesz az égitestnek A koordinált holdi idő kidolgozását az teszi szükségessé, hogy a Holdon, ha minimálisan is, de lassabban telik az idő, mint a Földön, ez pedig az Artemis-küldetések során problémákat okozhatna.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.