A közösségi média oldalak nagy nyomásnak voltak kitéve az elmúlt időszakban, különösen az elnöki választások idején, sokan követelték a hamis információk terjesztésének vagy a radikális, felbujtó csoportok térnyerésének megállítását a részükről, amiért a közvélemény szerint nem tettek eleget.
A nagyobb oldalak a capitoliumi tragédia után tőlük szokatlan szigorral reagáltak az eseményekre, a Twitter például végérvényesen felfüggesztette Donald Trump fiókját. Azonban az álhírek terjedése nem csak az elnökválasztással kapcsolatos összeesküvéselméletek virágzása miatt problémás, sok más fontos kérdésben is elhomályosíthatja az emberek tisztánlátását a sok egymásnak ellentmondó és időnként szándékosan félrevezető információ.
A Twitter ezért elindította a Birdwatch platformjának pilot verzióját, amelyen a regisztrált felhasználóknak lehetősége nyílik, hogy segítsék az álhírek szűrését. A résztvevők megjelölhetik az általuk problémásnak tartott tartalmakat és megjegyzéseket fűzhetnek hozzá, hogy a többiek is lássák, mit tartottak negatívumnak a tweettel kapcsolatban. A tweet üzenetek nem fognak eltűnni a platformról az ajánlások miatt, de az álhírek detektálását segíti a tevékenységük.
Ezek a kommentek egyelőre csak a Birdwatch tagok számára lesznek láthatóak, a Twitter nagyközönsége nem értesül róla, de később mindenki számára elérhetővé teszik
A tesztfázisra jelentkezők egymás aktivitását is értékelhetik, vagyis az is kiderül, ki mennyire tud hasznos moderátori munkát végezni.
A közösségi média moderálása nehéz feladat, olyan munka, amiben könnyű kiégni, arról nem is szólva, hogy a dolgozóknak milyen hatalmas mennyiségű adatot kell átrágni és megfelelően osztályozni nap mint nap, éppen ezért a nagyobb platformok sokszor a mesterséges intelligenciára bízzák a munka egy részét. Szakértők szerint azonban a MI esetleges részrehajló vagy diszkriminatív természete miatt egy ilyen jellegű felelősséget kívánó feladat elvégzése során jobban működne a humán megfigyelés, és több dolgozót kéne alkalmazniuk az oldalaknak. A Facebook tavaly nagyjából 15 000, túlnyomó részt nem a cég alkalmazásában álló, hanem harmadik felek által megbízott moderátorral operált, de egy, a New York Egyetem munkatársai által publikált tanulmány szerint legalább kétszer ennyi emberre lenne szükség a hatékony működéshez.
A Twitter lépése ebbe az irányba megmutathatja, vajon mennyire életképes stratégia magukat a felhasználókat bevonni a tartalomszűrésbe, elvégre egy átlagos használó is tévedhet, viszont a posztokhoz fűzött kommentárok nagyobb átláthatóságra és párbeszéd elindítására adhatnak lehetőséget. A Twitter más szempontból is nyit a közönség felé, január 26-án jelentették be, hogy elérhetővé teszik az archívumukat kutatók számára, akik eddig csak prémium előfizetéssel kaptak hozzáférést a tartalmakhoz. Ezzel is próbálják elejét venni azoknak a kritikáknak, melyek szerint a cég nem volt elég együttműködő a fejlesztőkkel és kutatókkal a múltban.
Mostantól aki kéri, belenézhet a random gondolatok, megjegyzések és nyilatkozatok teljes történetébe.
Bizonyos feltételek azért továbbra is érvényben vannak: csak valamilyen meghatározott, alaposan részletezett kutatás céljából lehet igényelni a hozzáférést és a kitiltott felhasználók posztjai, valamint a törölt tartalmak nem lesznek továbbra sem nyilvánosak. Így például Donald Trump fiókjának tartalmában sem lehet keresgélni. Bár a National Archives megőrizte a Trump adminisztráció közösségi média oldalakon megjelent bejegyzéseit, de @realdonaldtrump (egyelőre) nincs közöttük. A kutatók összesen havonta tízmillió tweet megtekintéséhez kapnak engedélyt, ami az eddigieknél hússzor nagyobb mennyiség. A pontosabb keresési és szűrési algoritmusok pedig segítik a könnyebb eligazodást a hatalmas mennyiségű bejegyzés között.
(Fotó: Pixabay, Flickr/ameliOrate)
További cikkek a témában:
Értelmesebb párbeszédet szeretett volna a Twitter, de ez csak félig jött össze
A platform visszavon pár újítást, amelyekkel értelmesebb párbeszédre sarkallta volna a felhasználóit. Egy húzásuk azonban, úgy tűnik, bevált.
Háború a Twitteren, királyi szakítás az Instán - fel tud ehhez nőni a közösségi média?
Alig tíz nap telt el az évből, és már minden megtörtént a közösségi oldalakon.
Jól belehúzott a Twitter, most éppen egy podcast appot készül felvásárolni
Jelentős változások várhatók a márka háza táján, és a jövőben sokkal nagyobb hangsúlyt kíván fektetni a hangalapú szolgáltatásfejlesztésre. Ám mivel ilyesmivel korábban nem foglalkozott, ezért dönthetett úgy, hogy felvásárol egy tapasztaltabb céget.