A rendszer neve "Eco Rating" és idén júniustól kerül bevezetésre Európában, egyelőre 12 mobilgyártó készülékeire. Az alapítók a kontinens öt vezető mobilszolgáltatója, és az iparági szintű minősítési rendszer nem titkolt célja az is, hogy ösztönözzék a beszállítókat készülékeik környezeti hatásának csökkentésére.
A rendszerben már a kiskereskedelemben is egységes és pontos tájékoztatást nyújtanak majd az okos- és hagyományos mobiltelefonok gyártásának, használatának, szállításának és ártalmatlanításának környezeti hatásáról, a gyártói közlések alapján.
Az Eco Rating segítheti a környezet-, és jövőtudatos vásárlási szokások erősödését, és a most még nem csatlakozott mobilgyártókat is ösztönözheti a belépésre, megcélozva a telefonok még szélesebb körének minősítését, ezzel is támogatva és növelve a fenntarthatóbb elektronikai termékek iránti igényt.
Az edddig csatlakozott mobiltelefon márkák éretékelése az új készülékeikkel kezdődik, ezek a:
A bevezetésre 24 európai országban egyszerre került sor, az értékesítési pontokon, az indulásnál a következő európai országok szerepelnek a listán: Albánia, Ausztria, Cseh Köztársaság, Dánia, Egyesült Királyság, Észak-Macedónia, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Horvátország, Írország, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Montenegró, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország, Szlovákia és Törökország.
A fenntarthatósági programhoz weboldal is tartozik, ami IDE kattintva érhető el, itt minden megtalálható a kezdeményezésről és a besorolás módszertanáról. Az Eco Rating módszertana a készülékgyártók által szolgáltatott információn alapul, és 19 különböző kritérium alapján igyekszik egységes értékelési módszert alkalmazni az egyes készülékek pontszámának megállapításánál.
Az egyelőre kérdésesnek látszik, hogy mi történik az olyan esetekben, amikor a gyártó által szolgáltatott információ valamely jellemzőről nem felel meg a valóságnak (láttunk már ilyet).
Egy objektív minősítési rendszert talán inkább az jellemezhetne, hogy alaposan tesztelik a készülékeket, és a tartóstesztek eredményeit is odaírják a gyártók által közölt értékek mellé.
Ez persze az új készülékeknél lehetetlen lenne, de a visszamenőlegesen olvasható teszteredmények - akár egy évvel a termék piacra dobása után - jelenthetnének egyfajta hitelesség-indikátort a gyártó vállalat által megadott paraméterek és ígéretek vonatkozásában.
Eco Rating pontból összesen százat szerezhetnek meg a készülékek, ami a készülék teljes életciklusa során fellépő környezeti hatást jellemzi. A minősítéshez tartozó címke - nagyjából úgy, ahogy a háztartási nagygépek esetében az energiahatékonysági címkék - feltünteti a mobileszközök fenntarthatóságának öt kulcsfontosságú elemét, melyek a:
A készülék robusztussága, az akkumulátor élettartama, valamint a készülékre és alkatrészeire vonatkozó garancia ideje.
A minősítés megállapítja, hogy a készülék mennyire egyszerűen javítható, ideértve a mobiltelefon design-t, illetve az olyan támogató aktivitások vizsgálatát, melyek a termék javíthatóságával, újrafelhasználhatóságával és frissíthetőségével növelhetik a termék élettartamát. A magasabb pontszám azt jelzi, hogy az adott szempontok támogatottak.
Ez az érték azt vizsgálja, hogy mennyire jól visszanyerhetők és szétszerelhetők az eszköz alkatrészei, ideértve az ehhez szükséges információk meglétét, és azt is, hogy milyen mértékben újrahasznosíthatók a készülékhez felhasznált anyagok.
Ez az eszköz teljes életciklusa során kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét jelző érték. Minél jobb a pontszám, annál kisebb az éghajlatra gyakorolt hatás.
A vizsgálati szempont az eszközben felhasznált ritka nyersanyagok (pl. az elektronikus alkatrészek gyártásához szükséges arany) mennyisége alapján az erőforrások kimerülésére gyakorolt hatást értékeli, minél magasabb a pontszám, annál kisebb a készülék alapanyag felhasználásra gyakorolt hatása.
Az öt mobilszolgáltató vezérigazgatói is megszólaltak, Tim Höttges (Deutsche Telekom), Stéphane Richard (Orange), José María Álvarez-Pallete (Telefónica), Allison Kirkby (Telia Company) és Nick Read (Vodafone Group) közösen kiadott állásfoglalásban méltatták az Eco Rating elindítását.
"A fenntarthatóbb jövő építése közös felelősségünk, ezért úgy gondoljuk, hogy itt az ideje egy harmonizált, az egész iparágra kiterjedő Eco Rating rendszer bevezetésének, amely javítja az átláthatóságot és segít tudatosítani az ügyfeleinkben az általuk választott telefonok környezeti hatását." - írták a CEO-k.
Az Eco Rating kezdeményezés az IHOBE (gazdasági fejlődésre, fenntarthatóságra és környezetvédelemre szakosodott köztulajdonban lévő ügynökség) műszaki támogatásával és felügyeletével, a készülékgyártók részvételével, az Európai Unió, az ITU-T, az ETSI és az ISO legújabb szabványainak és iránymutatásainak felhasználásával, valamint egyes esetekben új paraméterek bevezetésével került kidolgozásra.
(Forrás: Telekom Kép: Telekom, Unsplash)