Az amerikai Regent Seaglider nevű járműve kifejezetten a tengerparti városok lakosainak kiszolgálására készül, hogy megkönnyítse az utazást és tehermentesítse a kompforgalmat. A jármű tekinthető repülő hajónak is, de nem emelkedik igazán magasba, inkább csak siklik a víz felett pár méterrel, így hosszabb távú légi utazásokra nem alkalmas. A gép tulajdonképpen egy speciális kialakítású ekranoplán és három másik járműtípus jellemzőit ötvözi: úgy indul el, mint egy hajó, úgy gyorsul, mint egy szárnyashajó és úgy száll a magasban, mint egy repülőgép.
Az ekranoplánok, vagyis határfelület-repülőgépek a párnahatást kiaknázva siklanak a vízfelület felett, azaz a vízfelszín és a repülő szárnyai között megnövekedett nyomás és ennek következményeként kialakuló felhajtóerő segíti a mozgásukat. Ekranoplánból létezik turbóventilátoros hajtóművel felszerelt változat is, de a Seaglider elektromos lesz, azonban nem teljesen úgy fog kinézni, mint a hagyományosabb határfelület-repülőgépek, hanem extra kiegészítőket kap, amelyek hatékonyabbá teszik a működését. Egyrészt a szárnyashajók hidrofoil technológiáját, másrészt 12 propellert is integráltak a járműbe, amivel a vízfelszíntől való emelkedés, a stabilitást, valamint a gyorsabb utazási sebességet biztosítják. A Regent leírása szerint ezzel a tengeri járművek egy új típusa készül, ami felválthatja például a kompokat a tengerparti településeken.
A kisebb méretű prototípussal végzet tesztek már korábban lezajlottak, de a cég most bemutatta az első teljes méretű modellt is, ami ugyan még nem repül, de betekintést nyújt abba, hogy hogyan fognak kinézni a kész, kereskedelmi forgalomba hozható példányok. Az első tesztrepülést jövőre tervezik, utána pedig megkezdődhet a tömeggyártás a Rhode Islanden építendő gyárban. Az első Seaglidert a Mokulele Airlines kapja majd, amely a hawaii szigetek között üzemeltet szigetközi és charter járatokat.
(Fotó: Regent)