Újra felszállt a világ legnagyobb repülője, készen áll a hiperszonikus eszközök tesztelésére

2022 / 05 / 06 / Felkai Ádám
Újra felszállt a világ legnagyobb repülője, készen áll a hiperszonikus eszközök tesztelésére
A repülő mögött álló vállalat majdnem csődbe ment, de egy tulajdonosváltás és a Pentagonnal kötött szerződés megmentette őket. A gép így ismét felszállhatott, és immár készen áll a hiperszonikus teszteszközök fogadására is.

Mint azt korábban mi is megírtuk (lenti cikk), a Startolaunch „Roc” elnevezésű gépe a maga tiszteletet parancsoló 117 méter széles szárnyfesztávolságával és hat Boeing 747-es hajtóművével bizonyos szempontból (amennyiben ebből a szempontból döntő paraméternek a szárnyfesztávolságot tekintjük) a világ legnagyobb repülője, mivel még az egyéb szempontok alapján szintén a világ legnagyobb repülőjeként emlegetett Antonov An–225 is eltörpült mellette a 88 méteres szélességével – az An–225 egyébként az a gép, amely elpusztult Ukrajnában a háború során.

Másodszor is levegőbe emelkedett a világ legnagyobb repülőgépe Több mint két évet kellett várni rá, de csütörtökön végül újra felszállt a Startolaunch, ami arról vált híressé, hogy ez a világ legnagyobb szárnyfesztávolságú repülőgépe.

A gép egyébként Paul Allen, a Microsoft társalapítójának a „szerelemprojektje”, és eredetileg azt a célt szolgálta volna, hogy levegőből indítson rakétákat, melyekkel így sokkal olcsóbban lehetett volna kijutni a világűrbe. Allen 2018-as halálát követően azonban a gép, valamint az egész Startolaunch projekt sorsa mögé kérdőjel került. Egy tulajdonosváltást követően némileg változtattak az eredeti terveken, és a Roc-ról immár nem rakéták startolnának el, hanem hiperszonikus járművek indulnának róla különböző tesztelési célokkal. Ezt követően sikerült is bezsebelni egy szerződést a Pentagonnal, ami jelentősen hozzájárult mind a projekt, mind pedig a repülő túléléséhez.

A mostani, ötödik tesztrepülésre elsősorban éppen azért volt szükség, mert a gépre felszereltek egy hiperszonikus járművek fogadására kialakított eszközt, így újra kellett vizsgálni a repülési tulajdonságokat. A mostani teszt során a Roc közel 5 órát töltött a levegőben a Mojave-sivatag felett, és 6858 méteres magasságot is elért – adja hírül a sajtóközlemény. A szóban forgó, a Talon hiperszonikus járművek szállítására és indítására kialakított eszköz a gép középső szárnyán, a repülő két törzse közt kapott helyet.


A gép közepén, a két törzs közt látható az új, hiperszonikus eszközök fogadására kialakított szerkezet (forrás: Stratolaunch)

A hardver egy mini szárnyból és egy adapterből áll, amely alumíniumból és szénszálas burkolatokból készült. Az eszköz körülbelül 3,5 tonnát nyom, és 4 méternyit foglal el a Roc 29 méter hosszú középső szárnyából – így elegendő hely marad a repülőgép kettős törzse között a hiperszonikus jármű biztonságos kioldásához és kilövéséhez. A szerkezet egy csörlőrendszerrel is rendelkezik, amely a talajról vonja fel Talont a platformra, meggyorsítva az indulásra való felkészülést és csökkentve a földi támogatás szükségességét.

A Talon–A járművek rakétameghajtású, autonóm és részben újrahasználható járművek, amelyek többféle rakományt is képesek a hiperszonikus repülés sebességhatára, tehát 5 M felett szállítani. Lényegében tehát egy olyan tesztplatformról van szó, amely segítségével a hiperszonikus repülés immár rutinszerűen tanulmányozható.

A Roc megváltozott menettulajdonságai mellett a csapat továbbhaladt a két Talon–A tesztjármű, a TA–0 és a TA–1 rendszer-integrációja és funkcionális tesztelése terén. Sőt immár elkezdődött a TA–2 építése is – ez lesz a legelső, teljes mértékben többször is felhasználható, hiperszonikus tesztjármű. A hiperszonikus eszközök tesztelése, valamint különböző szállítási feladatok elvégzése 2023-tól indulhat a tervek szerint mind az amerikai kormány, mind egyéb kereskedelmi partnerek számára.

(Kép: stratolaunch.com)


Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
A PV5 első verzióját már tesztelik, várhatóan 2025-ben jelenik meg.
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Elektromos autók táplálták energiával az ausztrál villamosenergia-hálózatot egy áramszünet alatt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.