Egy vasárnap a Channel 4-én bemutatott dokumentumfilm szerint a több mint száz éve Újfundland partjától néhány száz kilométerre az óceán mélyén fekvő Titanicot már nem csak sós víz fenyegeti a végső megsemmisüléssel, hanem bizonyos fémet fogyasztó baktériumok is, amelyek lassan lebontják a hajó szerkezetét. Bár a baktériumok jelenlétét már régebben detektálták, de a folyamat a megfigyelések szerint egyre gyorsul.
"Több élet van most a Titanicon, mint amikor még a felszínen tartózkodott"
- mondta Lori Johnson kanadai mikrobiológus a filmben - "Ez nem emberi élet, ez biológiai és organikus élet." A szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy, ugyan a hajó nagy része valószínűleg elkerülhetetlenül végképp az enyészeté lesz hamarosan, de azokat a szerkezeti egységeket, amelyek még viszonylag érintetlen állapotban vannak, legalábbis a baktériumok még nem támadtak meg őket, ideje lenne valahogyan kiemelni a vízből és megmenteni, mielőtt még késő lesz.
Noha a hajó szerencsétlen sorsa egyike a leghíresebb katasztrófa történeteknek, amelyet a világ minden pontján ismernek, de igazán nagy népszerűségre James Cameron 1997-es filmje után tett szert, amikor Jack és Rose képzeletbeli szerelmi története és az élethűen, történelmi hűséggel rekreált helyszínek mindenki számára kézzelfoghatóvá tették a sok évtizedes tragédiát. Cameron a film díszletének felépítése során nagy figyelmet fordított arra, hogy a lehető legpontosabban kövesse le az eredeti hajó struktúráját, ezért összesen 33 alkalommal ereszkedett le a roncsokhoz, sőt, ahogy később elmesélte az NPR-nek adott interjúban, magát a filmet is elsősorban azért akarta elkészíteni, mert ez ürügyet szolgáltatott arra, hogy felfedező expedíciókat tegyen a roncsokhoz, melyek régóta izgatták a fantáziáját. A film a világ minden táján nagy siker lett, de Kínában különösen sok rajongója akadt Jacknek és Rose-nak, így csak idő kérdése volt, hogy valakinek eszébe jusson létrehozni egy replikát a Titanic tiszteletére.
A feladat kivitelezésbe a Wuchang Shipbuilding Industry Group Co. kezdett bele már 2013-ban, illetve ez volt az az év, amikor nyilvánosságra hozták a projektet, ami az építtető akkori becslése szerint 161 millió dollárba (46,6 milliárd forint) került volna. A hajó teljes méretű mását Szecsuán tartományban tervezték felépíteni, de nem arra szánták, hogy valaha is tengerre szálljon, egy szárazföldi területen kiállított turista látványosságot szerettek volna létrehozni belőle. A hivatalos megnyitón Bernard Hill, a filmben Edward Smith kapitányt játszó színész is megjelent és nem sokkal később az építkezés is megkezdődött, de lassabban haladt, mint eredetileg tervezték, többek között azért is, mert a kínai cég Cameronhoz hasonlóan a legnagyobb pontosságra törekedett a kivitelezésnél és emiatt a Titanic eredeti tervrajzai alapján dolgozták ki a részleteket.
Szu Saocsün, a befektető cég vezérigazgatója 2017-re ígérte a replika befejezését, de a hajó még jelenleg is építés alatt áll, azonban, ahogy az a felvételeken már jól látható, a szerkezet nagy része már valóban elkészült, csak a végső munkálatok vannak hátra. A végső változat 260 méter hosszú lesz (kilenc méterrel rövidebb, mint az eredeti hajó) , 23 ezer tonna acél felhasználásával készül és 153 millió dollárba fog összességében kerülni. A South China Morning Post beszámolója szerint a hajón minden, az ikonikus lépcsőtől az ebédlőn át egészen az ajtókilincsekig az eredeti stílusban fog megjelenni. A turistákat szállító buszok mi mást, mint Celine Dion My heart will go on-ját fogják játszani, viszont aki meg is akar szállni valamelyik luxuskabinban, annak egy kicsit borsosabb árra kell számítania, mint az annak idején, 1912-ben utazóknak, mivel egy éjszaka 310 dollárba (90 000 forint) kerül majd, ezért cserébe viszont öt csillagos kiszolgálásban lehet része, valamint a működő gőzkazánok is autentikus élményt biztosítanak majd.
A projekt indulása idején még arról is szó esett, hogy a történet 'legizgalmasabb' részét, a jégheggyel való ütközést is szimulálják majd a látogatók számára, de végül ezt a némileg ízléstelen ötletet a tiltakozás miatt elvetették. A Titanic teljes méretű mása eddig más helyszínen még nem épült fel sehol a világon, bár Clive Palmer ausztrál milliárdos üzletember régóta tervezte egy valóban az óceánon közlekedő Titanic II létrehozását, de a projektről, noha nem vetették el, de mostanában nem sokat lehet hallani, a hivatalos honlapon és a Twitter oldalon sem érkeznek új hírek a hajóról.
(Fotó: GettyImages/vcg, Wikimedia Commons)
További cikkek a témában:
A sarki fény is közrejátszhatott a Titanic-katasztrófában
Illetve nem is maga a sarki fény, hanem az azt előidéző napvihar, ami bezavarhatott a hajó navigációs-kommunikációs eszközeinek működésébe.
"A férfiak egy része nőnek öltözött, hogy megmeneküljenek, de lelőtték őket"
Több mint száz év eltelt a Titanic katasztrófája óta, az ember viszont még ma is beleborzong, ha eszébe jut, mi történhetett ott aznap éjszaka. Most részben megtudhatjuk, cikkünkben ugyanis összegyűjtöttünk pár túlélői beszámolót.
Az HMS Terror feltárása
Őfelsége hajói, a Terror és az Erebus 1845-ben, a Franklin-expedíció keretében kutattak az északnyugati átjáró után. A járművek elakadtak a jégben, a legénység pedig kénytelen volt elhagyni azokat. Az eset később sokak fantáziáját beindította: Dan Simmons tollából regény született belőle, amit tavaly az AMC adaptált tévésorozatként. Kanadai régészeknek hála most megnézhetjük, miként fest a Terror ma a víz alatt.