Ultramodern víz alatti múzeum épülhet egy hajóroncs körül

2021 / 01 / 21 / Justin Viktor
Ultramodern víz alatti múzeum épülhet egy hajóroncs körül
A 21. Század múzeumai akár víz alatt is épülhetnek, különösképp, mivel az ilyen látványosságok egyre népszerűbbek. A ZJA építészeti stúdió által tervezett egyedülálló új múzeumi projekt ezt emeli a négyzetre, a 18. században Anglia partjainál elsüllyedt Amszterdam nevű hajó roncsa körül épülő víz alatti múzeum terveivel.

Kiköt az Amszterdam

A múzeumot “Docking the Amsterdam”-nak hívják majd, ami nagyjából “Kiköt az Amszterdam”-nak lehetne fordítani, és a hajóroncsot magában foglaló üvegtartály áll majd a középpontjában. Valószínűleg Amszterdamban nyitják majd meg, ahol a kiállított hajót készítették. Az üvegtartály lehetővé teszi a látogatók számára, hogy a roncsot minden lehetséges szögből megtekinthessék, miközben az végig a víz alatt marad.

A hajót a Holland Kelet-Indiai Társaság (VOC) építtette a 18. században, és 1749-ben vetődött partra az Egyesült Királyság Hastings városa közelében, miután kormányozhatatlanná vált. Gyorsan nagy mennyiségű homok borította be, mind a hajó mind rakománya értéktelenné vált. Az idő, a hullámverés és a homok hatására a roncs gyorsan kopott, de a hajótest és tartalma nagyrészt sértetlen maradt.

Ma a VOC alapítványa felelős a roncs megmentéséért, mivel jelenlegi helye már nem biztonságos. Egy kutatóintézetet hoztak létre a régészek számára, hogy feltárják a helyszínt. Remélik, hogy az új múzeum, a kiállítási terekkel kiegészítve élményszerűen bemutathatja a látogatóknak Hollandia gazdag tengeri történelmét, ideértve a rabszolgakereskedelemben való részvételt és a rabszolgaság mai napig ható következményeit.

A ZJA nyilatkozata szerint: „A projekt sürgőssége két okból is fakad. Először is, a hajót a VOC építtette. A gyarmatosítás, a rabszolgakereskedelem és a nemzetközi kereskedelem történetének mai értelmezése elengedhetetlenné teszi az újraértékelést és a vitát. Másodszor, a roncs jelenleg egy hatalmas árapály-tartományú területen pusztul, és a jelenséget kísérő áramlatok erősen rombolják.”

A hajó áthelyezéséhez fel kell emelni azt a tengerfenékről egy nagy, speciálisan erre kialakított mentődokk segítségével, melyet ezután Amszterdamba vontatnak, ahol víz alatti múzeummá alakítják.

A múzeum pontos kialakításáról egyelőre keveset tudni, de a belseje várhatóan nagy üvegfelületekkel rendelkezik majd, így a látogatók minden szögből megnézhetik a roncsot. A roncs körül és a víz felett egy sétány kerül majd kialakításra, így a hajó könnyen látható lesz felülről is. A múzeumot egy nagy és megvilágított fehér előtető takarja majd. A Docking the Amsterdam várhatóan 2025-ben nyílik meg.

(Forrás: DeZeen Kép: ZJE)

Ez is érdekelhet:

Valódi kísértethajóval járja be a mesterséges intelligencia a Mayflower útját Éppen 400 éve indult útjára a telepeseket Amerikába szállító Mayflower. A kerek évfordulóra megemlékezvén, most egy olyan hajó ismétli meg az utat, amelyen nincsen ember, egyedül csak a mesterséges intelligencia irányítja.

Első ízben vizsgáltak élő óriás hajóférget, a tengerek termeszét, amiről videó is készült A tudósok most először találtak élő példányokat a ritka óriás hajóféregből (kuphus polythamia) a Fülöp-szigeteken. Az állat akár 1,55 m hosszú és 6 cm átmérőjű is lehet, és egész életét kemény héjba burkolva, fejjel lefelé fordult pozícióban tölti.

Először láthatjuk, milyen lehetett a Mayflower hajó vitorlabontása 400 évvel az esemény után, a kiterjesztett és a virtuális valóság technológiáknak köszönhetően korábban sosem látott részletességgel láthatjuk nemcsak a hajót, de legénységét, utasait, és az őket körülvevő környezetet is.


 

 


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.