A jövő közlekedésének meghatározó fejlesztési irányai a mesterséges intelligencia, a vezetéstámogatás, a jobb járműteljesítmény, a forgalomfigyelés és az energiahatékonyság növelése. Tavaly már 250 millió kommunikációs hálózatokkal összekapcsolt gépjármű közlekedett a világ úthálózatán, tíz éven belül pedig talán minden eladott új autó képessé válik majd a vezeték nélküli kommunikációra. A jövő kétségtelenül az önvezető járműveké, és ha egyszer elérkezik az autógyártókra, a közlekedési infrastruktúrák tulajdonosaira és főleg a vezeték nélküli hálózatokat üzemeltető cégekre egy teljesen új világ új kihívásai várnak majd. Kell majd hozzá (minimum) a stabil és széleskörű 5G lefedettség.
Az 5G nagyobb adatátviteli kapacitást és az alacsony késleltetést jelent, így a hálózatra csatlakozó járművek nagy számban is képesek valós időben hatalmas adatmennyiséget küldeni és fogadni, melyek támogatják az emberi vagy gépi sofőr döntéseit.
Elemzői előrejelzések szerint egyetlen önvezető autó egyetlen óra alatt 4000 gigabyte (4 terabyte) adatot generál majd.
Az út mentén elhelyezett szenzorok adatai és a közlekedésirányító rendszerek jelzései olyan adatfolyamot képeznek, melyre a járműveknek lesz nagy szüksége, például egy balesetről mely az útvonalukon történt, vagy egy kialakult közlekedési dugóról azonnal értesülhet a vezető vagy a fedélzeti számítógép, és ennek alapján új, gyorsabb útvonalat tervezhet.
Az út-jármű kommunikációs kapcsolat állandó lesz és ezzel alapjaiban megváltozik majd a közlekedés dinamikája, hiszen az útvonal és a sebesség automatikus optimalizálása csökkenti majd a nagyvárosok forgalomterhelését és a dugók kialakulásának esélyét.
A kevesebb dugó kevesebb környezetszennyezést jelent, és másodlagos gazdasági előnyökkel is jár, a produktív tevékenységekre megmaradó idő formájában.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) az Ericsson és a Magyar Telekom részvételével folyik a kutatás azon a hálózaton, melyet tavaly év végén állítottak üzembe a partnerek. A projekt részeként az Ericsson egy komplett 5G teszthálózatot épített ki, amely a BME épületében beltéren és az épület szomszédságában kültéren egyaránt működik, valamint az Ericsson K+F központjának kutatólaborjában is elérhető.
Zalaegerszegben a ZalaZONE járműipari tesztpályán vizsgálják, hogy az önvezető autók hogyan tudnak egymással és a környezetükkel kommunikálni egy központi infrastruktúrán keresztül. A tesztpályán az Ericsson épített ki 5G teszthálózatot 2019-ben, és már demonstrációs manővereket is bemutattak az 5G hálózaton kommunikáló önvezető járművekkel, valós körülményeket szimuláló környezetben.
Az Ericsson nem csak Magyarországon kutat, Svédországban a Scaniaval épített ki 5G teszthálózatot Södertäljében a járművek távoli vezérlésének fejlesztésére, nemrég pedig egy Barcelonában található tesztpályán vett részt a dedikált 5G hálózat kialakításában.
A jövő hálózati autóinak fedélzeti számítógépén futó szoftvereket gyorsan, akár egy néhány perces megállás alatt, észrevétlenül frissíteni lehet majd, így az időszaki szerviz során erre már nem lesz szükség. A tapasztalt térképadatokról az autók valós idejű frissítéseket küldhetnek a Mobile Edge Cloudnak, ami lehetővé teszi, hogy a mögöttük haladó autók is megkapják a releváns frissítéseket a felhőből.
(Forrás: Ericsson Kép: Ericsson)