Vajon mennyi adatot generál egy önvezető autó egyetlen óra alatt?
2021 / 06 / 03 / Justin Viktor
Vajon mennyi adatot generál egy önvezető autó egyetlen óra alatt?
A jövő intelligens közlekedésszervezésének hálózatba kapcsolt járművei már nem csak a sofőrrel, de egymással és az okos úthálózattal is kommunikálnak majd. Azt eddig is sejtettük, hogy a közlekedésben alkalmazott IoT eszközök jelentős adatforgalmat generálnak majd, nem véletlenül szerepel a "big" szó a big-data kifejezésben. Most arra is megszületett az első becslés, hogy pontosan mennyi adatot generál majd egy önvezető autó egyetlen óra alatt.

A jövő itt van

A jövő közlekedésének meghatározó fejlesztési irányai a mesterséges intelligencia, a vezetéstámogatás, a jobb járműteljesítmény, a forgalomfigyelés és az energiahatékonyság növelése. Tavaly már 250 millió kommunikációs hálózatokkal összekapcsolt gépjármű közlekedett a világ úthálózatán, tíz éven belül pedig talán minden eladott új autó képessé válik majd a vezeték nélküli kommunikációra. A jövő kétségtelenül az önvezető járműveké, és ha egyszer elérkezik az autógyártókra, a közlekedési infrastruktúrák tulajdonosaira és főleg a vezeték nélküli hálózatokat üzemeltető cégekre egy teljesen új világ új kihívásai várnak majd. Kell majd hozzá (minimum) a stabil és széleskörű 5G lefedettség.

Az 5G nagyobb adatátviteli kapacitást és az alacsony késleltetést jelent, így a hálózatra csatlakozó járművek nagy számban is képesek valós időben hatalmas adatmennyiséget küldeni és fogadni, melyek támogatják az emberi vagy gépi sofőr döntéseit. 

Elemzői előrejelzések szerint egyetlen önvezető autó egyetlen óra alatt 4000 gigabyte (4 terabyte) adatot generál majd.

De pontosan milyen adat mozog majd?

Az út mentén elhelyezett szenzorok adatai és a közlekedésirányító rendszerek jelzései olyan adatfolyamot képeznek, melyre a járműveknek lesz nagy szüksége, például egy balesetről mely az útvonalukon történt, vagy egy kialakult közlekedési dugóról azonnal értesülhet a vezető vagy a fedélzeti számítógép, és ennek alapján új, gyorsabb útvonalat tervezhet. 

Az út-jármű kommunikációs kapcsolat állandó lesz és ezzel alapjaiban megváltozik majd a közlekedés dinamikája, hiszen az útvonal és a sebesség automatikus optimalizálása csökkenti majd a nagyvárosok forgalomterhelését és a dugók kialakulásának esélyét.

A kevesebb dugó kevesebb környezetszennyezést jelent, és másodlagos gazdasági előnyökkel is jár, a produktív tevékenységekre megmaradó idő formájában.

 

Magyarországi fejlesztések

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) az Ericsson és a Magyar Telekom részvételével folyik a kutatás azon a hálózaton, melyet tavaly év végén állítottak üzembe a partnerek. A projekt részeként az Ericsson egy komplett 5G teszthálózatot épített ki, amely a BME épületében beltéren és az épület szomszédságában kültéren egyaránt működik, valamint az Ericsson K+F központjának kutatólaborjában is elérhető.

Zalaegerszegben a ZalaZONE járműipari tesztpályán vizsgálják, hogy az önvezető autók hogyan tudnak egymással és a környezetükkel kommunikálni egy központi infrastruktúrán keresztül. A tesztpályán az Ericsson épített ki 5G teszthálózatot 2019-ben, és már demonstrációs manővereket is bemutattak az 5G hálózaton kommunikáló önvezető járművekkel, valós körülményeket szimuláló környezetben. 

Az Ericsson nem csak Magyarországon kutat, Svédországban a Scaniaval épített ki 5G teszthálózatot Södertäljében a járművek távoli vezérlésének fejlesztésére, nemrég pedig egy Barcelonában található tesztpályán vett részt a dedikált 5G hálózat kialakításában.

Sosem látott szolgáltatások

A jövő hálózati autóinak fedélzeti számítógépén futó szoftvereket gyorsan, akár egy néhány perces megállás alatt, észrevétlenül frissíteni lehet majd, így az időszaki szerviz során erre már nem lesz szükség. A tapasztalt térképadatokról az autók valós idejű frissítéseket küldhetnek a Mobile Edge Cloudnak, ami lehetővé teszi, hogy a mögöttük haladó autók is megkapják a releváns frissítéseket a felhőből.

(Forrás: Ericsson Kép: Ericsson)

Ez is érdekelhet:

Pillanatfelvétel a magyarországi elektromos közlekedés helyzetéről Tavaly tovább folytatódott az elektromos és hibrid meghajtású járművek piaci szegmensének bővülése. A Belügyminisztérium adatai szerint három egymást követő hónapban is ezernél több környezetkímélő autó került forgalomba Magyarországon.

Göteborg öt hónapig teszteli az autonóm elektromos tömegközlekedést Göteborg városa és a Västtrafik helyi tömegközlekedési hatóság, öt hónapos tesztbe kezdtek, melynek célja egy új  mobilitási megoldás, az autonóm elektromos busz-szolgáltatás beindítása. 

Sokoldalú, moduláris, elektromos jármű a Német Légiközlekedési Központtól A Német Légiközlekedési Központról (DLR) legutoljára akkor hallottunk, mikor a NASA űrvakondja, a magát a Mars talajába beásni igyekvő szerkezet bajba került, hiszen ők irányították ezt a próbálkozást. Most újra hallattak magukról, egy moduláris, transzformerszerű, sokoldalú jármű terveinek nyilvánosságra hozatalával.


 


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.