A 3U méretű, vagyis 30x10x10 centis nanoműhold eredetileg múlt kedden indult volna útnak a Vandenberg légibázisról a SpaceX Falcon-9 rakétájával, azonban az indítást az időjárási körülmények miatt el kellett halasztani. A küldetés így végül magyar idő szerint szombaton 8.48-kor indulhatott el, a VIREO pedig jelenleg már az alacsony Föld körüli pályán keringve várja, hogy a hordozóegységet elhagyva megkezdhesse a három évesre tervezett misszióját.
A VIREO a Virtual Intelligence Realization for Earth Observatory rövidítése, és a célja, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazhatóságát demonstrálja a Föld megfigyelését célzó űrbeli küldetésekben. Erre elsősorban azért van szükség, mert egy-egy ilyen küldetés során hatalmas adatmennyiség keletkezik, a mesterséges intelligencia pedig hatékony eszköz lehet arra, hogy az adatokat már az űrben előválogassák az algoritmusok segítségével.
Ahogy azt Horváth Péter, a C3S rendszermérnöke korábban az Űrvilágnak elmondta, a VIREO hasznos terhe a HEDVIG nevű eszköz, amely két nagy teljesítményű számítógépből, valamint a hozzájuk tartozó, két pár kamerából áll. A rakomány egyik almodulját az önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó, magyar AIMotive készítette egy olyan rendszerchip formájában, amely az újrakonfigurálható hardvergyorsító áramkörének köszönhetően rendkívül hatékony eszköz lehet olyan vizuális adatfeldolgozó alkalmazásokhoz, mint a mintázat- és objektumfelismerés, a helymeghatározás, az osztályozás és szegmentálás. A másik, a C3S által fejlesztett almodul a CHP-OBC nevű számítógép, amely az interfész szerepét tölti be az AIMotive chipje és a platform között, egy harmadik féltől származó szoftver segítségével pedig olyan algoritmusok kipróbálására is lehetőséget nyújt, amelyek hatékonyan segíthetik a nagy adathalmazok feldolgozását és elemzését.
“Ezzel a technológiával gyorsabbá és hatékonyabbá válhat a földmegfigyelés, amely többek között olyan ágazatokban jelenthet előrelépést, mint a katasztrófavédelem, mezőgazdaság vagy energiakitermelés, hiszen az űrből érkező felvételekkel gyorsan és pontosan követhetőek a földfelszín változásai és a nem várt események” - írja a hírről beszámoló MTI, hozzátéve, hogy a technológia a jövőben olyan területek felé is utat nyithat, mint a műholdflották összehangolása, az internet távoli vidékekre való eljuttatása, az űrbányászat és az űrszemét csökkentése, ezen túlmenően pedig akár a mélyűri küldetéseket is hatékonyan segítheti.
A C3S-nek nem a VIREO az első műholdja, amely Föld körüli pályára állt, hiszen 2021 augusztusában már sikerrel pályára állítottak egy másik mikroműholdat, a RadCube-ot is. Az ESA CubeSat-programjának keretében megvalósult misszió tudományos célja az alacsony Föld körüli pályán az űrsugárzás, valamint a mágneses mező helyszíni mérése, amely lehetővé teszi az űridőjárás, így az űreszközökre, űreszköz alkatrészekre és nem utolsó sorban az asztronautákra ható sugárzás valós idejű megfigyelését, ezzel együtt pedig azt is demonstrálta, hogy a C3S képes megbízható műholdas platformokat építeni és azokat az űrben is üzemeltetni.
A RadCube és a VIREO missziók projektmenedzserével, Milánkovich Dorottyával korábban mi is beszélgettünk a magyar műholdak jelenésről és jövőjéről, a C3S alapítójával, Horváth Gyulával készített interjúnkat pedig itt lehet elolvasni.
(Fotó: MTI)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR