Újabb magyarázatok és kétségek születtek a Hyperlooppal való közlekedés jövőjéről

2021 / 08 / 25 / Bobák Zsófia
Újabb magyarázatok és kétségek születtek a Hyperlooppal való közlekedés jövőjéről
A Virgin Hyperloop egyike azoknak a cégeknek, amelyek az utasszállítás egy speciális, rendkívül nagy sebességű formáját igyekeznek megvalósítani, de a most bemutatott koncepció felvet néhány kérdést a Hyperloopok jövőjével kapcsolatban.

Valamikor az elkövetkező évtizedekben vagy, kevésbé optimista becslések szerint, századokban, de eljön az az idő, amikor az emberek már a közlekedés teljesen más formáit is alkalmazzák majd a hétköznapok során, mint amit ma ismerünk és használunk: egyike ezeknek az új típusú technológiáknak a Hyperloop, amelynek működése a nagysebességű maglev vonatokkal mutat némi egyezést, de mégsem lehet vonatként elkönyvelni.

A Hyperloop mágneses lebegtetéssel működik, de a hagyományos pálya helyett egy légritkított csőben száguld, ezzel kiküszöbölve nem csak a súrlódás, hanem a légellenállás lassító hatásának nagy részét, így a többi közlekedési eszköznél jóval nagyobb sebesség elérésére lesz képes, a Virgin Hyperloop szerint akár több mint 1000 km/h is lehet a végsebesség. A Hyperloop eredeti koncepciója 2012-ban született meg Elon Musk jóvoltából, aki a már korábban is létező technológiákra támaszkodott az ötlet kidolgozása során: a Tesla honlapjáról letölthető 2013-as Hyperloop Alpha dokumentum részletezi a jármű tervezése mögött megbúvó valódi motivációt és a Hyperloop műszaki leírását.

"Amikor a kaliforniai 'nagysebességű' vonatot elfogadták, nagyon csalódott voltam és tudom, hogy mások is hasonlóan éreztek.

Hogy lehetséges, hogy a Szilícium-völgy és a JPL (Jet Propulsion Laboratory) otthona - akik hihetetlen dolgokat visznek véghez, tárgymutatót készítenek az egész világ tudásáról és marsjárókat visznek a Marsra - olyan vonatot épít, ami egyike a, mérföldenként nézve, leglassabbaknak és legdrágábbaknak a világon?" - tette fel a kérdést Musk és előállt egy, a vonatok, hajók, autók és repülőgépek melletti ötödik közlekedési mód ötletével, amely megreformálhatná az utas-, vagy akár teherszállítás rendszerét.

A Hyperloop az elejétől fogva nyílt, a világ mérnökei által közösen megvalósított koncepciónak készült, nem olyasminek, amit egy Musk által alapított cég fog egyedül, a saját erejéből létrehozni, a vállalatok pedig valóban, a világ minden táján belekezdtek a tervezésbe, nem csak az Egyesült Államokban, hanem európai helyszíneken is. A megvalósítás legelőrehaladottabb fázisában a HyperloopTT mellett a Virgin Hyperloop van, akik tavaly már emberekkel tesztelték a kabinok prototípusait, bár ezek sebessége egyelőre messze elmaradt a tervezett, 1000 km/h-t túlszárnyaló száguldástól.

A Virgin azonban folyamatosan dolgozik a következő lépéseken és rendszeresen teszi közzé a koncepcióvideókat a jövőbeli hyperloopos közlekedésről, ennek részeként hétfőn bemutatták a legújabb, a rendszer működését illusztráló CGI videót, amely megmutatja, hogy a jármű kabinjainak elrendezése a vonatszerelvényektől eltérő módon nem összekapcsolva, hanem különállóan, egymást követő egységekkel működik majd.

A leírás szerint ez lehetőség ad rá, hogy a kapszulák útközben eltérő irányokba haladjanak és más-más úticélhoz szállítsák az utasokat. A Virgin elképzelése, hogy óránként több tízezer ember utazhat majd egy-egy irányba, ehhez azonban arra lenne szükség, hogy a járatok rendkívül sűrűn induljanak, ami kérdéseket vetett fel Gareth Dennis mérnökben, aki a Twitteren tette közzé kételkedő megjegyzéseit. Ez inspirálta arra a BBC-t, hogy felkeressék a Virgin Hyperloopot és tőlük kérjenek részletesebb magyarázatot, a cég pedig válaszában elmondta:

a kabinrendszer teszi egyedivé ezt a közlekedési módot, amely egyesíti az autós és a vonatos közlekedés előnyeit.

Kifejezetten a célhoz szállítja az utasokat, viszont, a vonatokhoz hasonlóan, sokkal nagyobb forgalom lebonyolítására képes, mint az autók. Arról azonban, hogy pontosan hogyan működik majd a rendszer ahhoz, hogy valóban az ígért forgalmat hozza, a cég egyelőre nem beszélt.

A jövőben a pályák kiépítése mellett a biztonságos utazás megfelelő biztosítása is fontos kérdés lesz, az eredeti (Hyperloop Alpha) terv szerint a folyamatos rádiós összeköttetés a kabinok és az irányítóközpont között, a plusz lítiumion-akkumulátorok tárolása a Hyperloopokon, amelynek köszönhetően egy esetleges hiba miatt sem maradnak áram nélkül az utasok, valamint a csőhálózat gyors nyomáskiegyenlítésére alkalmas rendszer megtervezése is a problémák kockázatának csökkentését szolgálná.

(Fotó: Virgin Hyperloop)

További cikkek a témában:

Ha menekülni kell a Hyperloopból, hatalmas zsilipkapuk oldják meg, hogy időben kijussanak az emberek Baleset esetén az embereknek el kell hagyniuk a Hyperloop légritkított alagútjában közlekedő kapszuláikat: ezek az új kapuk fogják megoldani, hogy az alagútban minél gyorsabban ki lehessen egyenlíteni a légnyomást.
Nagy lépést tett a megvalósulás felé az Elon Musk által megálmodott Hyperloop A Virgin Hyperloop emberekkel tesztelte a légritkított csőben közlekedő kabint, ami sokak szerint új forradalmat hozhat a közlekedésben.
A teherszállító Hyperloop a légi fuvarozás sebességével szállítja a rakományt Bemutatták a teherszállításra alkalmas HyperPort terveit, ami az elképzelés szerint naponta többezer konténert szállít majd 600 km/h-s sebességgel.


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.