Valamikor az elkövetkező évtizedekben vagy, kevésbé optimista becslések szerint, századokban, de eljön az az idő, amikor az emberek már a közlekedés teljesen más formáit is alkalmazzák majd a hétköznapok során, mint amit ma ismerünk és használunk: egyike ezeknek az új típusú technológiáknak a Hyperloop, amelynek működése a nagysebességű maglev vonatokkal mutat némi egyezést, de mégsem lehet vonatként elkönyvelni.
A Hyperloop mágneses lebegtetéssel működik, de a hagyományos pálya helyett egy légritkított csőben száguld, ezzel kiküszöbölve nem csak a súrlódás, hanem a légellenállás lassító hatásának nagy részét, így a többi közlekedési eszköznél jóval nagyobb sebesség elérésére lesz képes, a Virgin Hyperloop szerint akár több mint 1000 km/h is lehet a végsebesség. A Hyperloop eredeti koncepciója 2012-ban született meg Elon Musk jóvoltából, aki a már korábban is létező technológiákra támaszkodott az ötlet kidolgozása során: a Tesla honlapjáról letölthető 2013-as Hyperloop Alpha dokumentum részletezi a jármű tervezése mögött megbúvó valódi motivációt és a Hyperloop műszaki leírását.
"Amikor a kaliforniai 'nagysebességű' vonatot elfogadták, nagyon csalódott voltam és tudom, hogy mások is hasonlóan éreztek.
Hogy lehetséges, hogy a Szilícium-völgy és a JPL (Jet Propulsion Laboratory) otthona - akik hihetetlen dolgokat visznek véghez, tárgymutatót készítenek az egész világ tudásáról és marsjárókat visznek a Marsra - olyan vonatot épít, ami egyike a, mérföldenként nézve, leglassabbaknak és legdrágábbaknak a világon?" - tette fel a kérdést Musk és előállt egy, a vonatok, hajók, autók és repülőgépek melletti ötödik közlekedési mód ötletével, amely megreformálhatná az utas-, vagy akár teherszállítás rendszerét.
A Hyperloop az elejétől fogva nyílt, a világ mérnökei által közösen megvalósított koncepciónak készült, nem olyasminek, amit egy Musk által alapított cég fog egyedül, a saját erejéből létrehozni, a vállalatok pedig valóban, a világ minden táján belekezdtek a tervezésbe, nem csak az Egyesült Államokban, hanem európai helyszíneken is. A megvalósítás legelőrehaladottabb fázisában a HyperloopTT mellett a Virgin Hyperloop van, akik tavaly már emberekkel tesztelték a kabinok prototípusait, bár ezek sebessége egyelőre messze elmaradt a tervezett, 1000 km/h-t túlszárnyaló száguldástól.
A Virgin azonban folyamatosan dolgozik a következő lépéseken és rendszeresen teszi közzé a koncepcióvideókat a jövőbeli hyperloopos közlekedésről, ennek részeként hétfőn bemutatták a legújabb, a rendszer működését illusztráló CGI videót, amely megmutatja, hogy a jármű kabinjainak elrendezése a vonatszerelvényektől eltérő módon nem összekapcsolva, hanem különállóan, egymást követő egységekkel működik majd.
A leírás szerint ez lehetőség ad rá, hogy a kapszulák útközben eltérő irányokba haladjanak és más-más úticélhoz szállítsák az utasokat. A Virgin elképzelése, hogy óránként több tízezer ember utazhat majd egy-egy irányba, ehhez azonban arra lenne szükség, hogy a járatok rendkívül sűrűn induljanak, ami kérdéseket vetett fel Gareth Dennis mérnökben, aki a Twitteren tette közzé kételkedő megjegyzéseit. Ez inspirálta arra a BBC-t, hogy felkeressék a Virgin Hyperloopot és tőlük kérjenek részletesebb magyarázatot, a cég pedig válaszában elmondta:
a kabinrendszer teszi egyedivé ezt a közlekedési módot, amely egyesíti az autós és a vonatos közlekedés előnyeit.
Kifejezetten a célhoz szállítja az utasokat, viszont, a vonatokhoz hasonlóan, sokkal nagyobb forgalom lebonyolítására képes, mint az autók. Arról azonban, hogy pontosan hogyan működik majd a rendszer ahhoz, hogy valóban az ígért forgalmat hozza, a cég egyelőre nem beszélt.
A jövőben a pályák kiépítése mellett a biztonságos utazás megfelelő biztosítása is fontos kérdés lesz, az eredeti (Hyperloop Alpha) terv szerint a folyamatos rádiós összeköttetés a kabinok és az irányítóközpont között, a plusz lítiumion-akkumulátorok tárolása a Hyperloopokon, amelynek köszönhetően egy esetleges hiba miatt sem maradnak áram nélkül az utasok, valamint a csőhálózat gyors nyomáskiegyenlítésére alkalmas rendszer megtervezése is a problémák kockázatának csökkentését szolgálná.
(Fotó: Virgin Hyperloop)
További cikkek a témában:
Ha menekülni kell a Hyperloopból, hatalmas zsilipkapuk oldják meg, hogy időben kijussanak az emberek
Baleset esetén az embereknek el kell hagyniuk a Hyperloop légritkított alagútjában közlekedő kapszuláikat: ezek az új kapuk fogják megoldani, hogy az alagútban minél gyorsabban ki lehessen egyenlíteni a légnyomást.
Nagy lépést tett a megvalósulás felé az Elon Musk által megálmodott Hyperloop
A Virgin Hyperloop emberekkel tesztelte a légritkított csőben közlekedő kabint, ami sokak szerint új forradalmat hozhat a közlekedésben.
A teherszállító Hyperloop a légi fuvarozás sebességével szállítja a rakományt
Bemutatták a teherszállításra alkalmas HyperPort terveit, ami az elképzelés szerint naponta többezer konténert szállít majd 600 km/h-s sebességgel.