346 ember halt meg eddig a fedélzetén, de most újra repülhet a Boeing 737 MAX

2020 / 11 / 19 / Felkai Ádám
346 ember halt meg eddig a fedélzetén, de most újra repülhet a Boeing 737 MAX
Egy Boeing 737 lezuhant 2018-ban Indonéziában – a balesetben 189 utas vesztette életét. 2019-ben pedig egy másik 737-est ért szerencsétlenségben, Etiópiában 157 ember halt meg. Az Egyesült Államokban azonban a gép újra repülhet.

A Boeing 737 MAX ismét megkapta a repülési engedélyt a Szövetségi Légügyi Hivataltól (Federal Aviation Administration/FAA) – számol be róla a Gizmodo. Az Etiópiában történt szerencsétlenség után, 2019-ben világszerte, így végül az USA-ban is kivonták a gépet a forgalomból. Most viszont az FAA egyik tisztviselője, Steve Dickson aláírta a rendeletet, amely alapján a rossz emlékű gép visszatérhet a kereskedelmi szolgálatba. Dickson lépését 20 hónapnyi aprólékos vizsgálat előzte meg, hogy beazonosítsák és kijavítsák a hibát, mely 346 életet követelt a Lion Air 610-es és az Ethiopian Airlines 302-es járatszámú gépein – áll a szervezet közleményében.

Maga a rendeletet aláíró Dickson is elvégezte a szükséges pilótaképzést, és repült is Boeing 737 MAX géppel – hogy testközelből tapasztalja meg a repülő viselkedését. Az FAA a döntéssel kapcsolatban egy YouTube videót is feltöltött:

A Boeing vezérigazgatója, David Calhoun úgy nyilatkozott, hogy sosem felejtik el a tragikus balesetekben elvesztett életeket, melyek a gép szolgálatból történő kivonásához vezettek. Calhoun hozzátette azt is, hogy tanultak az eseményekből, újraformálták a teljes céget, hogy mostantól az alapértékeikre fókuszálhassanak, ami a biztonság, minőség és integritás hármasa. Egyébként pletyka szinten előkerült, hogy a Boeing a gép átnevezését tervezte 2019 közepén, de nem utal rá semmi, hogy a vállalat erre készülne.

Az USA The House Committee on Transportation and Infrastructure elnevezésű tanácsa szeptemberben közleményt adott ki, mely szerint a gépek nem egyetlen hiba miatt zuhantak le, hanem mulasztások egész sora jellemezte a gép megszületését, mind a gyártó, mind az FAA részéről a tervezéstől kezdve egészen a végső tesztekig. A kormányzati riport egész pontosan „horrorisztikus felhalmozódásáról” beszél az olyan problémáknak, mint a Boeing mérnökeinek hibás technológiai feltételezései, a cégvezetés átláthatatlansága, valamint az FAA részéről az alapos, robusztus felügyelete a cégnek és az utasok testi épségének a biztosítása. Sőt a Kongresszushoz került céges levelezésből az is kiderült, hogy a Boeing alkalmazottai sem voltak a gépről a legjobb véleménnyel. Egy 2017-ben írt e-mailben például így fogalmaztak: „ezt gépet bohócok tervezték, akiknek majmok voltak a feletteseik.”

A mostani engedély természetesen csak az Egyesült Államokra vonatkozik, és ez sem jelenti azt, hogy az FAA döntése mögé gyorsan felsorakoznának az országok az Egyesült államokon kívül. A Boeing szerint ugyanakkor az FAA mostani döntése fontos mérföldkő, és azon dolgoznak a többi hatósággal, hogy a 737 MAX az egész világon repülhessen ismét. Más kérdés, hogy a jelenlegi járványhelyzetben amúgy sem tülekedik épp az utazóközönség.

(Címlapkép/nyitókép: boeing.com)

További cikkek a Rakétán:

Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?

Mesterséges intelligencia által irányított, pilóta nélküli harci repülőt mutatott be a Boeing

A SpaceX-é után tekintsd meg a Boeing űrhajóját is belülről!


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Felével növeli meg a tolóerőt ez a régi-új technológia.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.