A Boeing 737 MAX ismét megkapta a repülési engedélyt a Szövetségi Légügyi Hivataltól (Federal Aviation Administration/FAA) – számol be róla a Gizmodo. Az Etiópiában történt szerencsétlenség után, 2019-ben világszerte, így végül az USA-ban is kivonták a gépet a forgalomból. Most viszont az FAA egyik tisztviselője, Steve Dickson aláírta a rendeletet, amely alapján a rossz emlékű gép visszatérhet a kereskedelmi szolgálatba. Dickson lépését 20 hónapnyi aprólékos vizsgálat előzte meg, hogy beazonosítsák és kijavítsák a hibát, mely 346 életet követelt a Lion Air 610-es és az Ethiopian Airlines 302-es járatszámú gépein – áll a szervezet közleményében.
Maga a rendeletet aláíró Dickson is elvégezte a szükséges pilótaképzést, és repült is Boeing 737 MAX géppel – hogy testközelből tapasztalja meg a repülő viselkedését. Az FAA a döntéssel kapcsolatban egy YouTube videót is feltöltött:
A Boeing vezérigazgatója, David Calhoun úgy nyilatkozott, hogy sosem felejtik el a tragikus balesetekben elvesztett életeket, melyek a gép szolgálatból történő kivonásához vezettek. Calhoun hozzátette azt is, hogy tanultak az eseményekből, újraformálták a teljes céget, hogy mostantól az alapértékeikre fókuszálhassanak, ami a biztonság, minőség és integritás hármasa. Egyébként pletyka szinten előkerült, hogy a Boeing a gép átnevezését tervezte 2019 közepén, de nem utal rá semmi, hogy a vállalat erre készülne.
Az USA The House Committee on Transportation and Infrastructure elnevezésű tanácsa szeptemberben közleményt adott ki, mely szerint a gépek nem egyetlen hiba miatt zuhantak le, hanem mulasztások egész sora jellemezte a gép megszületését, mind a gyártó, mind az FAA részéről a tervezéstől kezdve egészen a végső tesztekig. A kormányzati riport egész pontosan „horrorisztikus felhalmozódásáról” beszél az olyan problémáknak, mint a Boeing mérnökeinek hibás technológiai feltételezései, a cégvezetés átláthatatlansága, valamint az FAA részéről az alapos, robusztus felügyelete a cégnek és az utasok testi épségének a biztosítása. Sőt a Kongresszushoz került céges levelezésből az is kiderült, hogy a Boeing alkalmazottai sem voltak a gépről a legjobb véleménnyel. Egy 2017-ben írt e-mailben például így fogalmaztak: „ezt gépet bohócok tervezték, akiknek majmok voltak a feletteseik.”
A mostani engedély természetesen csak az Egyesült Államokra vonatkozik, és ez sem jelenti azt, hogy az FAA döntése mögé gyorsan felsorakoznának az országok az Egyesült államokon kívül. A Boeing szerint ugyanakkor az FAA mostani döntése fontos mérföldkő, és azon dolgoznak a többi hatósággal, hogy a 737 MAX az egész világon repülhessen ismét. Más kérdés, hogy a jelenlegi járványhelyzetben amúgy sem tülekedik épp az utazóközönség.
(Címlapkép/nyitókép: boeing.com)
Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását?
Mesterséges intelligencia által irányított, pilóta nélküli harci repülőt mutatott be a Boeing
A SpaceX-é után tekintsd meg a Boeing űrhajóját is belülről!