A Boeing leállította a 737 MAX forgalmazását, de most egy új probléma miatt

2021 / 04 / 30 / Felkai Ádám
A Boeing leállította a 737 MAX forgalmazását, de most egy új probléma miatt
A 737 MAX hosszú kihagyás után térhetett vissza a levegőbe, azonban most egy újabb probléma bukkant fel, ami miatt a Boeing leállította gép forgalmazását.

Enyhe kifejezés, hogy a Boeing legkelendőbb gépe, a 737 MAX kapcsán egyik botrány éri a másikat. A gépet korábban azután vonták ki a forgalomból, hogy egy 737-es lezuhant 2018-ban Indonéziában – a balesetben 189 utas vesztette életét –, és 2019-ben pedig egy másik 737-est ért szerencsétlenség Etiópiában: ekkor 157 ember halt meg – erről már mi is írtunk korábban (lent). A linkelt cikkünkben írunk arról is, hogy mint utóbb kiderült, ezeket a tragédiákat egy szoftver (Manőverkarakterisztikai Rásegítő Rendszert (MCAS) okozta, aminek a létezéséről a pilóták nem is tudtak. Ahhoz ugyanis, hogy ezzel a rendszerrel repülhessenek, a pilótákat hosszabb és költséges utánképzésre kellett volna küldeni.

Az USA légügyi hivatala összejátszhatott a Boeinggel, hogy a 737 MAX ismét repülhessen Arra a következtetésre jutott egy szenátusi vizsgálat, hogy az Egyesült Államok légügyi hivatala, az FAA összejátszott a Boeinggel, hogy a vállalat 737 MAX gépe ismét repülhessen. A 737-et azután kényszerítették földre, hogy több légi balesetben összesen 346 ember halt meg a fedélzetén.

Ezt követően először az Egyesült Államokban, aztán (szigorú feltételek mellett) Európában is engedélyezték, hogy a 737 MAX ismét elrugaszkodhasson a kifutók aszfaltcsíkjairól. A visszatérés, különösen Amerikában azonban nem volt dicsőséges, hiszen ezt az USA légügyi szervét (FAA) is érintő korrupciós vádak árnyékolták be, amiről szintén a fenti cikkben lehet bővebben is olvasni. A vállalat azonban elvileg optimistán tekinthetett a jövőbe, hiszen 2021 második felétől azt várják, hogy Kína is visszavonja a 737-esek földre kényszerítését, valamint több korábbi prognózis szerint a járvány lecsengése után talán a turizmus is visszapattanhat a korábbi szintre. Ebbe a derűs képbe rondított bele egy újabb technikai baki, ami független ugyan a MCAS rendszertől, de azért komolyabbnak tűnik annál, mint ahogy azt a Boeing még április elején bemutatta.

Mint arról a Reuters beszámolt, április elején több légitársaság is tucatjával vonta ki a MAX-okat a szolgálatból, miután kiderült, hogy a cockpitban az elektronika földelését érintő probléma kicsit kiterjedtebb, mint az elsőre feltételezhető volt (nem egy, de három helyet is érintett a pilótafülkében). A hiba egyébként az újabban gyártott repülőket, a piacon elérhető 737 MAX-ok ötödét érinti. A Boeing kezdetben úgy nyilatkozott, hogy a javítás néhány órát, de legfeljebb pár napot vehet igénybe, és valószínűleg azért keletkezett a hiba, mert tavaly, amikor a 737 MAX gyártása újraindult, lecserélték a szigetelőanyagot. Korábban a vállalat egyébként úgy kalkulált, hogy 2022 elejére fokozatosan felpörgetik a MAX-ok gyártását (a kiindulási szám nem ismert, de az elemzők szerint havi 4 gép lehet jelenleg körülbelül) havi 31 gépre – ennek a tervnek tehet be a mostani döntés.

A Boeing a héten ugyanis bejelentette, hogy leállítják a 737 MAX-ok kiszállítását. Az amerikai légügyi hatóság, a korábban már említett, és a korrupciós botrányban is érintett FAA szintén a héten kiadott egy új direktívát, ami a hiba kijavításához köti, hogy a MAX visszakapja a repülési engedélyét. A hatóság szerint a probléma 109 repülőgépjáratot érint a világon, azt viszont nem tudni, hogy a le nem szállított modellekből mennyit kell még kijavítani. Dave Calhoun, a vállalat vezérigazgatója pedig a legutóbb úgy nyilatkozott, hogy nem tudja megjósolni, hogy mikorra sikerülhet elhárítani ezt a hibát. Calhoun szerint egyébként a nemzetközi turizmus is lassan fog csak magához térni részben a járvány (az indai helyzet), részben az USA és a Kína közötti feszült viszony miatt.

A Boeing részvényárfolyama 2,4 százalékot esett egyébként azt követően, hogy kiderült, a vállalat zsinórban a hatodik negyedévet zárta veszteséggel – ami 353 millió dollár veszteséget jelent az első idei negyedévben. Ez talán soknak hangzik, de valójában kismiska a tavalyi, ezen időszakot érintő 1,7 milliárd dolláros veszteséghez képest. Mióta a Boeing visszakapta a repülési engedélyt, 85 darab 737 MAX-ot szállítottak le.

(Kép: Flickr/SAUD AL-OLAYAN)

További cikkek a témában:

Az EU szabályozószerve szerint feltételekkel, de ismét repülhet a Boeing 737 Max Európában Nem most fognak viszont a gépek a magasba emelkedni, mivel a végleges engedély kiadása előtt még több változtatásra is szükség lesz a 737 Max kapcsán.

346 ember halt meg eddig a fedélzetén, de most újra repülhet a Boeing 737 MAX Egy Boeing 737 lezuhant 2018-ban Indonéziában – a balesetben 189 utas vesztette életét. 2019-ben pedig egy másik 737-est ért szerencsétlenségben, Etiópiában 157 ember halt meg. Az Egyesült Államokban azonban a gép újra repülhet.

A Boeing ideiglenesen felfüggeszti a 737 MAX gyártását A Boeing bejelentette, hogy a botrányokkal, tervezési-, gyártási-, üzemeltetési- és szoftverproblémákkal küzdő 737 MAX repülőgépcsalád gyártását januártól ideiglenesen leállítják.

 


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.