Az USA légügyi hivatala összejátszhatott a Boeinggel, hogy a 737 MAX ismét repülhessen

2020 / 12 / 26 / Felkai Ádám
Az USA légügyi hivatala összejátszhatott a Boeinggel, hogy a 737 MAX ismét repülhessen
Arra a következtetésre jutott egy szenátusi vizsgálat, hogy az Egyesült Államok légügyi hivatala, az FAA összejátszott a Boeinggel, hogy a vállalat 737 MAX gépe ismét repülhessen. A 737-et azután kényszerítették földre, hogy több légi balesetben összesen 346 ember halt meg a fedélzetén.

Mint korábban megírtuk, a Boeing 737 MAX ismét megkapta a repülési engedélyt a Szövetségi Légügyi Hivataltól (Federal Aviation Administration/FAA). A gépet azután vonták ki a forgalomból, hogy egy 737-es lezuhant 2018-ban Indonéziában – a balesetben 189 utas vesztette életét –, és 2019-ben pedig egy másik 737-est ért szerencsétlenség Etiópiában: ekkor 157 ember halt meg. Idén ősszel aztán Stephen Dickson, az FAA ügyvezetője maga írta alá a rendeletet, amely alapján a rossz emlékű gép visszatérhet a kereskedelmi szolgálatba. Dickson lépését 20 hónapnyi aprólékos vizsgálat előzte meg (az FAA elmondása alapján legalábbis), hogy beazonosítsák és kijavítsák a hibát, mely összesen 346 életet követelt a Lion Air 610-es és az Ethiopian Airlines 302-es járatszámú gépein.

Az engedély kiadásakor az FAA videót is feltöltött, sőt Dickson is elvégezte a szükséges pilótaképzést, és repült is Boeing 737 MAX géppel – hogy testközelből tapasztalja meg a repülő viselkedését.

346 ember halt meg eddig a fedélzetén, de most újra repülhet a Boeing 737 MAX Egy Boeing 737 lezuhant 2018-ban Indonéziában – a balesetben 189 utas vesztette életét. 2019-ben pedig egy másik 737-est ért szerencsétlenségben, Etiópiában 157 ember halt meg. Az Egyesült Államokban azonban a gép újra repülhet.

December 18-án Roger Wicker szenátor, a Szenátus kereskedelmi, tudományos és közlekedési bizottságának elnöke közzé tette a jelentést, amire az FAA döntését követő vizsgálattal jutottak. Eszerint a Boeing és az FAA együttműködtek, hogy manipulálják a 737 MAX ismételt szolgálatba állításának engedélyezéséhez szükséges teszteket. A Boeing szándékosan úgy készítette fel az FAA tesztpilótáit, hogy a tesztekhez szükséges, számukra kívánatos végkifejletet elérje, sőt néhány pilóta olyan szimulátort használt, melyek nem is voltak felkészítve arra, hogy a balesethez vezető körülményeket a segítségükkel lemodellezzék. A vizsgálat szövege szerint mindez azért történt, hogy megkíséreljék elfedni azokat a fontos információkat, melyek hozzájárulhattak a 737 MAX-ok szerencsétlenségeihez.

Mint azt a The Verge összefoglalója írja, a 737 MAX-ot sietve dobták piacra, hogy tartsák a tempót a konkurens Airbus-szal. Az Airbus ugyanis 2011-ben jelentette be a saját, üzemanyagtakarékos gépét. A Boeing nem akart ekkor egy teljesen új gépet fejleszteni, hanem a meglévő, 737 NG-t módosította nagyobb, és az üzemanyag-felhasználás szempontjából hatékonyabb motorokkal. A gond ezzel csak az volt, hogy ezeket a motorokat a hatvanas években tervezett 737-esek szárnya alatt csak új helyre lehetett felszerelni – ami természetesen megváltoztatta a gép repülési tulajdonságait. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy bizonyos felszállási helyzetekben megnőtt az átesés veszélye. A Boeing ennek orvoslására kidolgozott egy szoftvert (Manőverkarakterisztikai Rásegítő Rendszert (MCAS)), amely automatikusan lenyomja a gép orrát, ha az túl meredeken emelkedik. A MCAS-t bekapcsoló dőlésszög-érzékelő azonban könnyen meghibásodott. Ennél is nagyobb gond, hogy a Boeing eltitkolta az engedélyező szervek elől a szoftver létezését, mert ha nem tesznek így, akkor a gépet megvásárló légitársaságoknak drága szimulátoros továbbképzésre kellett volna küldeniük a pilótákat. Mind a Lion Air 610-es, mind pedig a Ethiopian Airlines 302-es járatának az okozta a tragédiáját, hogy a pilóták egy olyan szoftverrel szemben próbálták a gépet manőverezni, melynek a létezéséről sem tudtak.

Nem csoda tehát, hogy az újraengedélyezési vizsgálatok fókuszában éppen ez az MCAS-szoftver állt. A szenátusi jelentés pedig lényegében azt foglalja össze, hogy a szimulátorok nem modellezték le a nyomozók számára megfelelően ennek a szoftvernek a működését – vagy azért, mert az FAA tesztpilótái túl hamar hagyták ott a szimulátort, vagy pedig azért, mert ezekbe a szimulátorokban nem is használtak semmilyen megoldást, ami az MCAS működésére emlékeztetett volna, így aztán a kapott eredmények sem értek semmit. A jelentés beszámol olyan esetről is, amikor az FAA pilótája megfelelő szimulátort próbált ki, ám ekkor a Boeing emberei is jelen voltak, és megmondták a pilótáknak, hogy mikor kell kiiktatni az említett szoftvert egy kapcsolóval.

Mikor pedig egyesek nehezményezték a vizsgálatok ilyetén lefolyását, akkor ellenük vagy megtorlást helyeztek kilátásba vagy meg sem hallgatták őket. Még rosszabb, hogy az a FAA a saját ellenőrző szervének, az Office of the Inspector General/OIG nyomozását is akadályozta, amely a lezuhanásokat vizsgálta volna. Az FAA ezen kívül egy magasabb rangú döntéshozót sem számoltatott el.

Roger Wicker szenátor, aki tehát a vizsgálatot lefolytató bizottság elnöke, mindezt aggasztónak nevezte. A beszámoló szerinte több fontos példát sorol fel azzal kapcsolatban, amikor a légi-biztonság felett nem megfelelően őrködnek, valamint az FAA vezetése is csődöt mond. A szenátor hozzátette azt is, hogy az FAA munkáját a felettes szerveknek folyamatosan felügyelnie kell. Az FAA a saját nyilatkozatuk szerint alaposan átolvassa a mostani dokumentumot, amely – mint fogalmaznak – még a bizottság szerint is megalapozatlan állítások sokaságát tartalmazza. A 102 oldalas jelentés egyébként 50 személy vallomása, az FAA dolgozóinak meghallgatása, valamint 15 000 oldalnyi dokumentum átolvasását követően készült el.

Frissítés (2020.12.27.): Az Air Canada egyik Boeing 737 MAX gépe nem tervezett leszállásra kényszerült a hajtómű meghibásodása miatt december 22-én – írja a BBC. A gép Arizonából tartott Montrealba, de utasok nem utaztak rajta, a fedélzeten csak a háromfős személyzet tartózkodott. Az Air Canada közleménye szerint a pilóták figyelmeztető jelzést kaptak a hajtóművel kapcsolatban, és ezután az ebben a helyzetben szokott procedúrát követve leállították az említett hajtóművet, majd irányt váltottak az arizonai Tucson felé. A belga repülési portál, az aviation24.be értesülése szerint tényleges hajtómű-hiba nem lépett fel, mindössze a bal hajtóműrendszerben akadtak problémák a hidraulikus nyomsással. A személyzet emiatt nem is szakította volna meg az utat, ezután viszont olyan jelek érkeztek, melyek nem a hajtómű meghibásodására utaltak, hanem az üzemanyag szivárgására – ezután döntöttek úgy, hogy nem folytatják a tervezett utat. A gép jelenleg is Tucsonban áll.

(Címlapkép/nyitókép: wikimedia commons/Matti Blume)

További cikkek a Rakétán:

A Boeing ideiglenesen felfüggeszti a 737 MAX gyártását A Boeing bejelentette, hogy a botrányokkal, tervezési-, gyártási-, üzemeltetési- és szoftverproblémákkal küzdő 737 MAX repülőgépcsalád gyártását januártól ideiglenesen leállítják.

Mesterséges intelligencia által irányított, pilóta nélküli harci repülőt mutatott be a Boeing A drónok régóta a modern hadviselés megkerülhetetlen tényezői, azonban a Boeing és az Ausztrál Királyi Légierő legújabb fejlesztése egészen új szintre emelheti a robotrepülők szerepét a légi fölény kialakításában.

Technikai hiba lépett fel a Boeing űrrakétájánál, nem éri el az ISS-t A NASA rendkívüli sajtótájékoztatóján megerősítették hírt, miszerint a Starliner a hiba miatt annyi üzemanyagot elégetett, hogy nem fogja elérni az Űrállomást. A NASA-nál most azon dolgoznak, hogy vissza tudják hozni az űrhajót a White Sands Űrkikötőbe.


Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
A PV5 első verzióját már tesztelik, várhatóan 2025-ben jelenik meg.
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Elektromos autók táplálták energiával az ausztrál villamosenergia-hálózatot egy áramszünet alatt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.