Az EU szabályozószerve szerint feltételekkel, de ismét repülhet a Boeing 737 Max Európában

2021 / 01 / 27 / Felkai Ádám
Az EU szabályozószerve szerint feltételekkel, de ismét repülhet a Boeing 737 Max Európában
A 737 Max körül nem kevés botrány akadt az utóbbi időben.

2018-ban lezuhant egy Boeing 737 Indonéziában – ebben a balesetben 189 utas vesztette életét. 2019-ben pedig egy másik 737-est ért szerencsétlenségben, Etiópiában 157 ember halt meg. Ezek után a repülőt több országban is kivonták a forgalomból. A vizsgálatok egy része tavaly zárult, és elsőként az USA-ban, 2020 végén engedélyezték, hogy a gép újra repülhessen. Már akkoriban is szóba került, hogy ettől a döntéstől azt várja a Boeing, hogy ehhez idővel felzárkózik a többi ország is.

346 ember halt meg eddig a fedélzetén, de most újra repülhet a Boeing 737 MAX Egy Boeing 737 lezuhant 2018-ban Indonéziában – a balesetben 189 utas vesztette életét. 2019-ben pedig egy másik 737-est ért szerencsétlenségben, Etiópiában 157 ember halt meg. Az Egyesült Államokban azonban a gép újra repülhet.

Időközben viszont olyan kongresszusi jelentés került nyilvánosságra, mely szerint a vállalat, valamint az Egyesült Államok légügyi szabályozószerve, az FAA összejátszottak, így az amerikai vizsgálatok eredménye, valamint az engedély kiadása igencsak kérdéses. A jelentést tavaly december 18-án Roger Wicker szenátor, a Szenátus kereskedelmi, tudományos és közlekedési bizottságának elnöke tette közzé. A teljes sztorit a lenti cikkben dolgoztuk fel, ott írtunk arról is, hogy mi lehetett a 737 Maxok hibája, és ezt a vizsgálatok miként próbálták elmismásolni.

Az USA légügyi hivatala összejátszhatott a Boeinggel, hogy a 737 MAX ismét repülhessen Arra a következtetésre jutott egy szenátusi vizsgálat, hogy az Egyesült Államok légügyi hivatala, az FAA összejátszott a Boeinggel, hogy a vállalat 737 MAX gépe ismét repülhessen. A 737-et azután kényszerítették földre, hogy több légi balesetben összesen 346 ember halt meg a fedélzetén.

A The Guardian beszámolója alapján pedig az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (European Union Aviation Safety Agency/EASA) a gép két fentebb említett tragédiáját követő 22 hónapos földre kényszerítése után megadta a zöld utat, hogy a 737 Max ismét repülhessen. A mostani engedély már a repülőgép módosított változatának szól, és jelenleg még nem a végleges engedély, hanem lényegében annak csak egy megajánlása (Proposed Airworthiness Directive (PAD)) arra az esetre, ha a jelzett változtatásokra sor kerül. Magyarán a gépek újbóli reptetése előtt még több műszaki változtatásra, sőt a legénység kiképzési programjaira is szükség lesz. A brit lap megemlíti azt is, hogy a döntés a Brexit miatt nem érinti az Egyesült Királyságot, ahol az ország szabályozószerve dönt majd arról, hogy engedélyezik-e a 737 Max forgalomba helyezését.

Az EASA közleménye szerint az összes 737 Maxnak szoftverfrissítésre, valamint az elektronikai rendszerének az átdolgozására van szükség. Ezenkívül ellenőrizni kell a karbantartást, frissíteni az üzemeltetési kézikönyvet, illetve a legénységnek is szüksége van még képzésre a gép szolgálatba állítása előtt. Mint a fentebbi cikkben írtuk, a 737 Max a 737 NG repülő nagyobb és hatékonyabb motorokkal újragondolt változata. Az új hajtóművek azonban megváltoztatták a gép aerodinamikáját, és a cég ennek orvoslására kidolgozott egy szoftvert (Manőverkarakterisztikai Rásegítő Rendszert (MCAS)), amely automatikusan lenyomja a gép orrát, ha az túl meredeken emelkedik, ami az új hajtóművek miatt előfordulhatott felszállásnál. A Boeing azonban eltitkolta az engedélyező szervek elől ennek a szoftvernek a létezését, mert ha nem tesznek így, akkor a gépet megvásárló légitársaságoknak drága szimulátoros továbbképzésre kellett volna küldeniük a pilótákat.

Az EASA vizsgálata is a MCAS-rendszert tette felelőssé a tragédiákban, elsősorban pedig azt, hogy a rendszert egyetlen „Angle of Attack” (AoA) érzékelővel szerelték fel, amely meghibásodása esetén a rendszer többször is lefelé kezdte nyomni a gép orrát – ez történt mind a két szerencsétlenség esetén. A jelentés szerint egyébként átvizsgálták teljes repülésirányító rendszert is, ekkor fedezték fel, hogy a huzalozáson is változtatni kell. A vizsgálat elismeri azt is, hogy az MCAS kapcsán alapvető probléma volt, hogy sok pilóta a létezéséről sem tudott, sőt még fényjelzés sem figyelmeztetett az AoA-érzékelő meghibásodására. Az EASA tehát ennek fényében határozott a változtatások listájáról, amire a végleges engedélyhez szükség lesz. A végleges engedélyt pedig a pilóták kötelező kiképzési programja kíséri majd, amelyben a szimulátoros képzés is benne foglaltatik. Ez utóbbi célja, hogy a legénység a 737 MAX repülésirányítási rendszerének minden aspektusát megismerje.

Az EASA főigazgatója, Patrick Ky nyilatkozata alapján a szervezetre sem a Boeing, sem pedig mások nem gyakoroltak nyomást a döntéssel kapcsolatban. Az EASA értékelése a Boeingtől és az USA légügyi hatóságától, az FAA-tól függetlenül született meg. Az EASA-ra ezzel kapcsolatban Ky szerint sem gazdasági, sem politikai nyomás nem nehezedett.

A végleges engedély kiadása egyébként még bele fog kerülni némi időbe. Az ehhez szükséges vizsgálatot ugyanis egyesével folytatják le minden egyes gépre, amelyre a gépek üzemeltetői kérhetnek időpontot, és a folyamatot mind a 27 tagállam légügyi szervei fogják felügyelni. A 737 Max csak ezután repülhet ismét Európában.

(Címlapkép/nyitókép: Pixabay)

További cikkek a Rakétán:

A Boeing ideiglenesen felfüggeszti a 737 MAX gyártását A Boeing bejelentette, hogy a botrányokkal, tervezési-, gyártási-, üzemeltetési- és szoftverproblémákkal küzdő 737 MAX repülőgépcsalád gyártását januártól ideiglenesen leállítják.

Éveken át, több százszor keringettek utastereikben mérgező füstöt a repülőgépjáratok Évente több száz járaton szivároghattak veszélyes vegyi anyagok a repülőgépek légellátásába, súlyosan mérgezve a pilótákat, a személyzetet és az utasokat. A légitársaságok nagyrészt a szőnyeg alá söpörték a problémát.

A repülőgépekre veszélyes darázs, amely talán már légi katasztrófát is okozott A Pachodynerus nasidens egy olyan, a Csendes-óceán környékén elterjedt, invazív darázsfaj, melynek egyedei előszeretettel költöznek apró lyukakba. Olyan apró lyukakba, amilyenek például a repülőgépeken is találhatóak, és nagyon nem jó, ha eltömődnek.


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
1 éves ROADSTER előfizetés + Renoir – A Festő és Modelljei kiállítás páros belépőjegy: 12 990 Ft
Válassz egyet a ROADSTER magazin szuper előfizetési ajánlatai közül!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.