A 2012-ben alapított ByteDance relatíve fiatal cég még a technológiai szektorban is. Sikerességét pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a konkurens szolgáltatások közt piacvezető, ráadásul 60 ezer alkalmazottal és évi 19,3 milliárd dolláros bevételével magasan kiemelkedik a mezőnyből. A céget a nyugati közvélemény leginkább a TikTok fejlesztőjeként ismerheti, ám akármennyire sikeres videómegosztó platformról is van szó (az USA-ban úgy lépte át a havi felhasználói bázis a 100 milliót, hogy az előző adminisztráció mindent megtett a kínai fejlesztés ellehetetlenítésére), a TikTok a ByteDance-nek mindössze egyetlen terméke, és bizonyos értelemben nem is a legfontosabb.
Mint azt tavaly leírtuk (fenti cikk), a TikTok amellett, hogy remek befektetés, egy felbecsülhetetlen értékű adatgenerátor. A platformot ugyanis direkt úgy alakították, hogy pár ujjmozdulattal akár egyetlen felhasználó pár perc alatt is rengeteg visszajelzést küld az MI-nek. Márpedig jelenleg, mikor még a roppant adatéhes, nehezen tanuló MI-k korszakában járunk, az adat az egyik (ha nem A) legértékesebb nyersanyag.
A sikerhez manapság ugyanis két kulcskérdést kell egy-egy alkalmazás fejlesztőinek megválaszolnia: miként lehet minél több felhasználói adathoz jutni, és aztán mihez kezdünk ezekkel? Az első kérdést a TikTok forradalmian válaszolta meg: olyan egyszerű interfészt kreált, amilyen egyszerű az érintőképernyők korában csak elképzelhető. Ám emögött egy mindent figyelő, nagyon is komplex mesterséges intelligencia ketyeg. A ByteDance-nek ráadásul több tucat terméke ismert (és ezek közt például hírszolgáltató applikáció is akad), és ezek nagy része a TikTokhoz hasonló, mesterséges intelligenciával működő ajánlási rendszereken alapulnak. Ezek a platformok szorgos méhecskeként gyűjtik az adatot, amit aztán a cég felhasznál, és a segítségével finomhangolja az algoritmusát, ami miatt az adott applikáció még jobban fog működni, ami még több felhasználót vonz, akiknek az adatai szintén feldolgozásra kerülnek... És így tovább. A végeredmény pedig egy rendkívül hatékony mesterséges intelligencia.
Mindennek lényege, hogy a végső termék tehát nem a TikTok vagy ennek a kínai bátyókája, a Douyin vagy bármely más applikáció, hanem a mesterséges intelligencia.
Ezek után pedig annyira már nem is meglepő a vállalat lépése, amely immár ténylegesen külső partnereknek is elkezdi árulni ezt a mesterséges intelligenciát, és ebből a célból egy új divíziót is felállított: ez a BytePlus. Ez utóbbi pedig olyan ügyfeleket tud magáénak, mint az amerikai, divattal kapcsolatos applikáció, a Goat, a szingapúri utazási oldal, a WeGo, az indonéz vásárlós app, a Chilibeli, valamint az indiai videójátékos közösségi platform, a GamesApp. A BytePlus az ügyfeleinek nem csak magához az algoritmushoz kínál hozzáférését, de lehetővé teszi, hogy ezt személyre szabják, és az adott applikációhoz igazítsák. A vállalat emellett automata beszéd- és szövegfordítást, valósidejű videó effekteket, valamint adatelemzési eszközöket is kínál az „ajánlós algoritmus” mellé.
Mint azt a fenti cikkünkben írtuk, többen arról beszéltek, hogy a TikTok-modell, tehát hogy az algoritmus figyeli, hogy mi tetszik nekünk, majd ezek alapján tesz ajánlást, épp ilyen mód fog beszivárogni akár egyéb területekre is. Márpedig amíg a TikTok egy kellemes rágógumi az agynak, addig nem feltétlen jó mindig és mindenhol, ha automatizált döntéseket kezd el helyettünk meghozni egy mesterséges intelligencia.