Nagyjából tíz hírforrásnál vagy személynél több esetében egy évtizede nincs módunk beállítani, hogy minek, vagy kinek a bejegyzései élvezzenek elsőbbséget hírfolyamunkban, ezt egy nagy titokban tartott algoritmus végzi el helyettünk. Ez a kényszer, vagy ha úgy tetszik "rossz gyakorlat" időről-időre sokféle valóságtól elrugaszkodott hoaxot, álhírt is szül, melyek vírusként terjednek.
Ezekben a felhasználók a személyre szabott hírfolyam iránti vágytól vezérelve arra biztatják ismerőseiket, hogy különböző hivatalosnak tűnő szövegeket helyezzenek el a Faceboook falukon, vagy lájkolják a hírfolyamukból hiányolt oldalakat, ismerőseik profiljait a rejtélyes algoritmus befolyásolásához.
Arra, hogy bármilyen próbálkozás, aktivitás valójában hogyan befolyásolja a Facebookon megjelenő tartalmakat, csak közvetett, homályos jelek, vagy bizonyítékok vannak, hiszen ennek a tudásnak a birtokában óriási előnyre lehetne szert tenni a közösségi oldal felületein üzemelő reklámpiacon.
A felhasználók mindazonáltal vélhetően több kontrollt szeretnének, a Facebooknak pedig sok botránya volt az utóbbi időben, talán ezért is határoztak úgy, hogy legalábbis megígérik, hogy változtatnak az egyéni felhasználói élmény minőségén és kikérik a véleményünket.
A vállalat közleménye szerint az emlegetett algoritmus "több ezer jelet használ arra, hogy rangsorolja a hírcsatorna bejegyzéseit". A tavaszi kampány keretében azt ígérik, hogy közvetlen visszajelzést kérnek majd a felhasználóktól hogy megértsék, mely tartalmakat tartják az emberek a legértékesebbnek, majd a kapott válaszokat beépítik a hírfolyam rangsorolási folyamatába.
A Facebook már a múltban is gyűjtött adatokat a Facebookozók érdeklődési köréről, 2019-ben azt kérdezték egy-egy posztnál: "Érdekli önt ez a bejegyzés?" Az akkor gyűjtött adatokat azóta már aktívan használják, ha valamire pozitívan reagáltunk azt már a feljebb, ha negatívan, azt lejjebb találjuk a hírcsatornánkban.
A bejegyzésekhez kapcsolódó "interakció" (engagement) mértékét szintén bevallottan hasznosnak tartják az algoritmus finomhangolásához, de a Facebook kijelentette, hogy igazán a felmérés alapú finomhangolásban hisznek, melyből jobban kiderül, hogy mi tetszik a felhasználóknak és mi nem.
Érdekes konkrétumokat is elárultak a tervezett szempontokról. Figyelembe veszik majd egy adott bejegyzés "inspiráló" vagy "motiváló" erejét, vagyis azt, hogy az adott tartalom kiváltotta érzés vagy hangulat a Facebook böngészésével töltött időt követően is elkíséri-e a felhasználókat.
Ilyen impulzus lehet egy szép természeti kép, vagy egy ütős Coelho idézet, esetleg egy Schwarzenegger motivációs videó, mely után abbahagyva a notórius halogatást, megtáltosodva vágunk bele az előttünk álló legnehezebb feladatba, esetleg kirándulni indulunk, vagy betervezünk némi önkéntes munkát. A Facebook többek között annak érdekében kívánja hasznosítani a felmérés adatait, hogy megértsék, melyik bejegyzést találták valóban inspirálónak a felhasználók.
Az eredmények kiértékelésének eredménye: hatásosabb és több olyan tartalom, amit a pesti utca népe egyszerűen mindennapi Coelhonak hív. Ez persze nem minden.
A Facebook ígérete szerint felméri, és kiszűri majd a bennünket leginkább idegesítő témákat is, legyen az a politika, vagy valamelyik napi szappanopera kitárgyalása, az oltásellenesség, vagy a lapos Föld híveinek legújabb konferenciája. A nagy átalakítás után ezek elvileg még akkor sem bukkannak fel a hírfolyamunkban, amennyiben barátaink, ismerőseink vagy családtagjaink osztogatják, lájkolják őket. Megvizsgálják a heves érzelmeket - jellemzően a dühöt - kiváltó témákat is, és az algoritmus minden bizonnyal hátrébb rangsorolja majd őket.
A vállalat végezetül ígéretet tett arra is, hogy az általunk irrelevánsnak, problémásnak vagy irritálónak talált tartalmakat az eddiginél majd saját magunk is hatékonyabban ki tudjuk gyomlálni a hírfolyamból. Itt egy olyan törlési funkcióról ejtettek szót, melyet a nagy arányú és hasznos Facebook módosításra is könnyen rávehető Social Media Fixer nevű Chrome kiegészítés például már évek óta kínál. A változások a Facebook applikációt biztos érintik, a desktop élményről nem nyilatkoztak.
(Forrás: Yahoo Kép: Facebook)