Az indoklás szerint a robot, aminek fejlesztése 2019-ben indult, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, nem hozta rövidtávon azt az eredményt, amit a cég elvárt, ezért esett áldozatul a FedEx belső, DRIVE kódnevű, átszervezési programjának. A háztól házig szállítást végző Roxo robotot a FeDex a DEKA Kutatási és Fejlesztési Vállalattal (DEKA Research & Development Corporation) együttműködve tervezte a DEKA saját fejlesztésű iBot technológiáját felhasználva, amit korábban egy nehéz terepen, lépcsőkön és meredek emelkedőn is haladni képes elektromos kerekesszék fejlesztése során alkalmaztak. A DEKA egyébként olyan egyéb, innovatív termékek kifejlesztését is jegyzi, mint a Segway, az inzulin pumpa, vagy a robot karprotézis.
A FedEx futár robotját, amit eddig az Egyesült Államokon belül, és legutóbb már Dubaiban is teszteltek, kifejezetten "aznapi kiszállításokra" terveztek, vagyis olyan termékeket kézbesített, amiket a vevők már a megrendelés napján megkaptak. Roxo bicikliúton, járdán és az autóút szélén közlekedett, számtalan érzékelőjének köszönhetően pedig 360 fokban érzékelt mindent maga körül, ezzel elkerülve az ütközéseket. Bár a mesterséges futár teljesen önállóan működött, a távolból operátorok kísérték figyelemmel minden mozdulatát, a gépen elhelyezett kamerákon át pedig a robot teljes környezetét láthatták, így szükség esetén be is tudtak avatkozni, illetve közvetlenül kommunikálhattak a környező autósokkal, gyalogosokkal és kerékpárosokkal is.
Ami a robot technikai paramétereit illeti, a körülbelül 200 kilogrammos, teljes mértékben elektromos meghajtású gép mintegy 50 kilogrammnyi teherbírási kapacitással rendelkezett. Roxo érzékelte és értelmezte a közlekedési jelzéseket így képes volt a kreszt betartva eljutni a vásárló által megadott címre, a vevő pedig követhette telefonján, épp merre jár a robotfutár, és értesítést kapott, mikor a rendelt termék megérkezett. Ekkor okostelefonja segítségével tudta kinyitni Roxo rakterét, átvenni az árut, majd a raktér bezárásával visszaküldeni a robotot a kereskedőhöz.
Annak ellenére, hogy a 2020-as Covid világjárvány kitörése kapcsán jelentősen megnövekedett az emberek igénye az online vásárlásra illetve az érintésmentes kézbesítésre, úgy tűnik, ez nem volt elég ahhoz, hogy a globális kereskedelmi cégek hosszútávon fektessenek pénzt és energiát a robotfutárokba, hiszen alig néhány héttel ezelőtt az Amazon is bejelentette, hogy leállítja a Roxóhoz hasonló elven működő Scout nevű robotjának a tesztelését a költséghatékonyságra és a lassuló értékesítési növekedésre hivatkozva. Ez mindazonáltal nem feltétlenül jelenti azt, hogy a robotoknak ez a típusa bukásra van ítélve: ahogy korábban beszámoltunk róla, az észt Starship Technologies last mile delivery robotjai már Észtországban, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Finnországban is működnek, és eddig több mint három és félmillió megrendelést szállítottak ki.
A robotika rajongóinak az is némi bizakodásra adhat okot, hogy a hírek szerint az Amazon célegyenesbe ért repülő drónjai fejlesztésével, és még idén megkezdi a Prime Air elnevezésű szolgáltatást, ami az Alphabet Winghez hasonlóan fog üzemelni. Az ígéret szerint az önállóan repülő és navigáló robotok egy órán belül kézbesítik majd a megrendelt, legfeljebb két kilogrammos terméket a vevő által megadott címre. Bár az említett házhozszállítási mód egyelőre csak Kaliforniában és Texasban lesz elérhető, és ott is csak egy korlátozott vevői körnek, az Amazon hosszútávú tervei közt szerepel a Prime Air további fejlesztése és kiterjesztése. A vállalat elhivatottságát jelzi, hogy 2020-hoz képest megduplázta a több száz kutatóból, mérnökből és repülőgépipari szakemberből álló, Prime Airnek dedikált csapat létszámát.
(Szerző: Bodnár Barna, Fotó: FedEx)